Als cultuurspotter voor het boek ‘De Confetti Company’ ging Paul Geraeds het gesprek aan met elf topbestuurders over de door hen opgezette bedrijfscultuur. Op 21 januari 2020 deelde hij tijdens het event ‘High Tech loves Human Touch’ door Eenhoorn Meeting Center Amersfoort zijn bevindingen: hoe bouw je een succesvolle cultuur en hoe draagt dat bij aan het succes van je onderneming?

Ontstaat een bedrijfscultuur per ongeluk of bewust?

Van Tony’s Chocolonely tot Jumbo, Airbnb, ASR verzekeringen en Citizen M hotels: bij elke organisatie waar Paul kwam ontstond de bedrijfscultuur niet toevallig. Een organisatiecultuur kun je zien als een verzameling normen, waarden en gedragsuitingen die gedeeld worden door de leden van de organisatie en bindt de leden aan elkaar en aan de organisatie. Een gevestigde organisatiecultuur kan zo sterk zijn dat nieuwe leden de gedragingen, houding en normen snel eigen maken.

De heersende waarden in een organisatie zijn in feite het fundament dat bepaalt waarom er wat gedaan wordt en hoe mensen met elkaar omgaan. Hieruit vloeien ambassadeurs, rituelen en symbolen voort. Van een sterke cultuur is alleen sprake wanneer mensen zich bewust zijn van het belang van deze waarden, rituelen en symbolen en hier expliciet in investeren.

Een succesvolle bedrijfscultuur heeft een positieve invloed op het werkgeluk van medewerkers. Als medewerkers gelukkig zijn op de werkvloer neemt hun algehele levensgeluk toe en zetten zij zich met plezier in voor hun organisatie. Dit komt de resultaten van het bedrijf ten goede.

Een scherpe positionering loont

Eén van Paul’s belangrijkste lessen is dat een scherpe positionering loont. Formuleer maximaal vier duidelijke kernwaarden. Meer is niet te onthouden voor medewerkers en te veel om er voldoende aandacht aan te besteden. Vaak zijn kernwaarden te herleiden naar de herkomst van de organisatie. Waarom is de organisatie opgericht? De volgende stap is om duidelijke keuzes te maken die met deze waarden in lijn zijn. Dit kunnen extreme keuzes zijn die consequenties hebben, maar de kracht van duidelijke statements is dat ze focus en duidelijkheid scheppen. Een voorbeeld: Citizen M hotel staat voor prijstoegankelijke, luxe overnachtingen. Om dit te kunnen bieden investeren ze obsessief in high tech en besloten ze demonstratief geen ontbijtzalen te integreren. Goed ontbijten kan immers ook elders. Als tegenhanger stellen ze wél een geweldige barrista ter beschikking.

Vrijheid in uitvoering: elke gast of klant moet tevreden zijn

Een andere les was dat elke gast of klant tevreden moet zijn. Om dit te bereiken wordt medewerkers vrijheid gegeven in de uitvoering van hun werkzaamheden. Als de kernwaarden waarmee je werkt maar helder zijn kun je medewerkers vrijheid geven om hiermee je doelgroep blij te kunnen stemmen.

Bij Jumbo draait alles om 100% tevreden klanten. Denk aan het principe dat je als vierde wachtende in de rij je boodschappen gratis krijgt of dat klanten kunnen inbrengen aan welke producten ze behoefte hebben. Een ander concept van Jumbo is de ‘Toekomststoel’ met daarop zeven gewetensvragen over de toekomst waarmee Jumbo altijd rekening moet houden. Bijvoorbeeld: ‘Hebben we nagedacht over de gezondheid van de klant?’ of ‘Hebben we goed nagedacht over bio, vega en glutenvrij eten in onze winkels?’. Deze stoel met daarop de zeven vragen geplakt heeft fysiek een prominente plek bij vergaderingen.

Selectie juiste medewerkers

De selectie van de medewerkers bepaalt het DNA van de organisatie. Passen de kernwaarden van je organisatie bij de medewerkers? Matcht de manier van samenwerken? Bij Citizen M Hotels worden er om deze reden geen sollicitatiegesprekken gevoerd maar workshops gegeven waarin sollicitanten zichzelf kunnen laten zien. Bij Tony’s Chocolonely wordt na afloop van een gesprek de Van-test gedaan: zou je zin hebben om met deze persoon in een busje naar bijvoorbeeld Frankrijk te rijden?

Werkgeluk als speerpunt binnen de organisatiecultuur van ICM

Jaarlijks doen we mee met het organisatieonderzoek van Great Place to Work, waar we maar liefst zeven keer in de top 3 eindigden van beste werkgevers. Via deze link kun je één van onze culture audits bekijken: een document waarin wij voor Great Place to Work ons beleid, programma’s, rituelen en tradities op diverse thema’s beschrijven. In dit document lees je dat werkgeluk binnen ICM centraal staat in onze organisatiecultuur. Werkgeluk is niet voor niets één van onze speerpunten.

Op verschillende manieren dragen wij bij aan het vergroten van werkgeluk van mensen binnen organisaties. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen jouw eigen werkgeluk te vergroten? Of het werkgeluk binnen jouw organisatie? Neem dan een kijkje op onze Werkgeluk-pagina.

Onze consultants denken graag vrijblijvend met je mee over meer initiatieven en manieren om een positieve organisatiecultuur te creëren. Je kunt hen bereiken via deze link of via 030 – 29 19 888. 

Jan-Bart Bouwmans

Teammanager Incompany Telefoon 030 75 51 881 jan-bart.bouwmans@icm.nl

Onze mensen