Zo ontwikkel jij impactvol lesmateriaal

Het ontwikkelen van goed lesmateriaal is een ambacht. Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoewel het ontwerp mooi kan zijn, als je materiaal de deelnemers niet prikkelt, heb je niet de gewenste impact. Om impactvol lesmateriaal te ontwikkelen heb je didactische kennis nodig en je moet weten hoe je bepaalde tools inzet. Deze kennis doe je op in de ICM-training ‘Impactvol lesmateriaal ontwikkelen’. Wij vroegen Babette Bajema, trainer en opleidingskundige bij ICM, om een inkijkje in deze training.

Het belang van impactvol lesmateriaal

Een opleiding of training bestaat niet zonder lesmateriaal. Lesmateriaal kan van alles zijn: een opdrachtomschrijving, lesboek, e-learning, educatieve video’s, een waaier met theoretische modellen en meer. Lerenden gebruiken dit materiaal op meerdere momenten, tijdens een training of als naslagwerk in de praktijk.

Babette: “Lesmateriaal moet toegankelijk zijn voor de lerende. Leren van droge en platte tekst is niet interessant en heeft minder impact op het leerproces. Daarom is het van belang dat lesmateriaal goed is, zowel qua vormgeving, taalgebruik als inhoud.”

Leerpsychologie en breinleren

Om impactvol lesmateriaal te ontwikkelen is het van belang kennis op te doen over hoe mensen optimaal leren en kennis opdoen. Dit noemen we ook wel breinleren: leren hoe mensen leren. Wanneer je dit weet is het makkelijker om jouw lesmateriaal te laten aansluiten op wat wij als mens prettig vinden wanneer we iets nieuws leren.

Daarbij komt ook leerpsychologie kijken: theorieën en ideeën afkomstig uit de psychologie die interessant zijn te kennen en toe te passen als opleidingskundige. Leerpsychologie houdt zich bezig met het leerproces van mensen en omvat allerhande toe te passen principes.

De training ‘Impactvol lesmateriaal ontwikkelen’ gaat zowel in op breinleren als op leerpsychologie. Je leert in de training uitgebreid wat beide begrippen inhouden en hoe je deze kennis gebruikt om ervoor te zorgen dat het lesmateriaal dat jij ontwikkelt daadwerkelijk een positief verschil maakt voor de gebruiker. Daarnaast onderzoek je didactische methodes die evidence-informed zijn. Hierbij ligt de nadruk op het ontwikkelen van een kritische blik op wetenschappelijk onderzoek. Als opleidingskundige is het van belang dat je op de hoogte bent van wetenschappelijk bewijs en theorieën. Tegelijkertijd is het belangrijk te realiseren dat niet al het onderzoek toepasbaar is binnen een omgeving waar veel variabelen aanwezig zijn.

Blended werkvormen

Als gevolg van het massale online werken de afgelopen twee jaar zijn mensen gewend om te gaan met nieuwe (leer)technologieën. Het is waardevol om hierop in te spelen en gebruik te maken van de mogelijkheden die zijn ontstaan. Blended werkvormen zijn een combinatie van face-to-face en online leeractiviteiten. Bij blended learning vullen online en offline elementen elkaar inhoudelijk aan, waarbij de online elementen op een logische wijze geïntegreerd worden in de traditionele training.

Babette: “Nu is het juiste moment om creatief te zijn en gebruik te maken van de opties die er bestaan voor blended werkvormen. We hebben de afgelopen jaren veel geleerd op het gebied van leertechnologieën en het is zonde hier geen gebruik van te maken”. Om deze mogelijkheden optimaal in te leren zetten, wordt in de training aandacht besteed aan het ontwikkelen van blended werkvormen.

Voor wie is deze training interessant?

De training ‘Impactvol lesmateriaal ontwikkelen’ is vooral interessant voor drie soorten profielen:

  1. Trainers met trainingservaring die ook lesmateriaal ontwikkelen
  2. Experts op een eigen vakgebied die trainingen gaan maken
  3. Learning & Development experts die lesmateriaal beoordelen

De training richt zich op het ontwikkelen van lesmateriaal. Het helpt als er reeds een ontwerp bestaat voor een training of opleiding, waarvoor het materiaal nog concreet ontwikkeld moet worden. In de training krijg je allerlei tips en tools aangereikt om dit materiaal daadwerkelijk te maken. Denk aan handige tools voor het vormgeven van je materiaal of het perfectioneren van het taalgebruik. Je ontwikkelt als het ware je eigen toolbox of stappenplan dat je vervolgens altijd kunt gebruiken wanneer je nieuw materiaal ontwikkelt.

Om inzicht te krijgen in wat werkt, geeft de trainer je veel praktische voorbeelden, zowel succesvolle als niet succesvolle voorbeelden. Daarnaast review je elkaars lesmateriaal om te leren van jouw eigen fouten en die van een ander. Zo kruip je uit je eigen bubbel als lesmateriaalontwikkelaar en leer je het bekijken vanuit de ogen van een lerende.

De training

Wil jij leren hoe je impactvol lesmateriaal ontwikkelt? Lees dan hier meer over de training ‘Impactvol lesmateriaal ontwikkelen’ of neem contact op met één van onze studieadviseurs voor meer informatie en advies.