Wat doet een HR-afdeling precies?

Wat gebeurt er eigenlijk allemaal op de HR-afdeling? Als HR-adviseur krijg ik deze vraag geregeld, zowel op verjaardagen als wanneer nieuwe medewerkers worden rondgeleid op ons ICM-kantoor en ik onze afdeling mag voorstellen. Ik begin dan meestal over de instroom, doorstroom, uitstroom van medewerkers en alle werkzaamheden die daarbij komen kijken. Dat spreekt tot de verbeelding, maar is slechts een klein deel van ons takenpakket. Hoog tijd om jullie eens een kijkje te geven in de HR-keuken van ICM!

Voorbeeldproject 1: het onboardingproces

We hebben een relatief groot team voor een bedrijf van 100 medewerkers: HR-manager Lieke, topparttimer (student met bijbaan) Cristel voor 2 dagen per week, een stagiair(e) voor 7 maanden per jaar en een HR-adviseur: ikzelf. Daardoor hebben we naast de standaardtaken (je weet wel: instroom, doorstroom, uitstroom) veel ruimte om ons bezig te houden met projecten die bijdragen aan onze ICM missie: zorgen dat medewerkers gelukkig en vitaal zijn én op de juiste plek zitten.

Maar wat voor projecten zijn dat dan? Vorig jaar richtte ik me bijvoorbeeld op het complete integratieproces van nieuwe medewerkers binnen ICM. Dit noemen we ook wel ‘onboarding’. Mijn voorganger heeft interviews gehouden met een groep medewerkers en verzamelde daarmee veel input voor het ideale onboardingproces. Ik ging daarmee verder, nam mijn eigen ervaringen als nieuwe medewerker mee en zette een programma op poten. Zo krijgt de uitverkoren kandidaat bij het aanbod van zijn/haar nieuwe baan meteen toegang tot een online omgeving met alle ins en outs van ICM. Ook ligt er op eerste werkdag een heuse ICM goodiebag klaar op het bureau van de nieuwste aanwinst. En dit is nog maar een fractie van het hele programma.

Voorbeeldproject 2: werkplekoptimalisatie

Momenteel houd ik me bezig met werkplekoptimalisatie. Veel van onze projecten ontstaan door input vanuit de organisatie, bijvoorbeeld vanuit ons Great Place to Work-onderzoek of gewoon vanuit de wandelgangen. Zo hoorde ik uit verschillende hoeken dat medewerkers last hebben van concentratieproblemen door omgevingsgeluiden op de afdeling. Ik organiseerde een brainstorm met medewerkers van verschillende afdelingen om de problematiek te verkennen. Inmiddels weet ik precies wat er speelt en waar behoefte aan is. Mijn volgende stap is om een verbetervoorstel te maken om aanzienlijke aanpassingen te maken in het interieur. Dit voorbeeld laat zien dat het voor ons als HR-team van belang is om onze ogen en oren open te hebben, signalen serieus te nemen en ermee aan de slag te gaan.

De rol van HR bij werkgeluk

In ons werk staat werkgeluk centraal. Werkgeluk zit verweven in twee van onze vier kernwaarden: Aandacht en Plezier. IJsjes uitdelen op warme zomerdagen of tafeltennissen in middagpauze doen we bij ICM met liefde, maar voor ons is werkgeluk meer dan dat. Wij zien werkgeluk als het veelomvattende gevoel van geluk dat medewerkers ervaren als ze aan het werk zijn bij ICM. Dat ze voelen dat ze op hun plek zitten, dat ze gewaardeerd worden en aandacht krijgen van hun leidinggevende en collega’s. Dat hun talent gezien wordt én verder ontwikkeld kan worden. Wij van HR zetten ons hiervoor in en ondersteunen waar nodig. Samen kom je verder.

We vertellen je graag meer!

Als opleidingsinstituut helpen wij uiteraard ook andere organisaties om werkgeluk te vergroten. Zo delen mijn collega Lieke (HR-manager) en ik graag onze best practices (waaronder onze Week van de Waardering), tips en inspiratie en zet Jan-Bart Bouwmans incompany trajecten op om organisaties te helpen werken vanuit een positieve organisatiecultuur. Daarnaast organiseren we geregeld workshops en lezingen over dit thema. Met ons in gesprek over werkgeluk? Bel 030 – 29 19 888 of mail marielle.van.wieringen@icm.nl of jan-bart.bouwmans@icm.nl.

HR team van ICM: Lieke Bosch, Mariëlle van Wieringen, Cristel van den Heuvel

Het HR-team van ICM: v.l.n.r. Lieke, Mariëlle en Cristel.

Benieuwd welke vacatures momenteel open staan? Je vindt ze hier.


Meer in HRM