Social media advertising: Wat is het en wat bereik je ermee?

LinkedIn®, Instagram, Facebook en Twitter zijn voorbeelden van social media platformen die miljarden mensen gebruiken. Op deze platformen kun je dus veel mensen tegelijk bereiken. Hiervoor kun je social media advertising inzetten. In dit artikel vertellen we je wat social media advertising is en hoe je effectief adverteert.

Wat is social media advertising en waarom moet je het gebruiken?

 Social media advertising is, zoals de naam al verraadt, het adverteren op social media. Denk hierbij aan het verkopen van jouw product of dienst via social media. De kans is groot dat er tussen de enorme groep social media gebruikers een hoop potentiële klanten voor jouw organisatie zitten . Daarom is het als organisatie slim om te adverteren via social media. Social media advertising is in te zetten voor verschillende doeleinden. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Het vergroten van de naamsbekendheid en zichtbaarheid van jouw organisatie.
    Door gebruik te maken van social media advertising breng je jouw organisatie meer onder de aandacht van je doelgroep.
  • Meer verkeer naar de website van jouw organisatie.
    Wanneer je jouw doelgroep bereikt via de social-mediakanalen die zij gebruiken, belanden er meer potentiële klanten op de website of het social media account van jouw organisatie.
  • Meer omzet.
    Als je met jouw advertentiecampagnes de juiste mensen op de juiste manier bereikt, dan leidt dat idealiter tot conversies. Denk aan directe aankopen, maar ook aan offerteaanvragen, downloads van whitepapers of contactverzoeken.

Voordelen social media advertising

Social media advertising heeft een hoop voordelen:

  • Gepersonaliseerd adverteren is mogelijk
    Social-mediagebruikers laten bewust of onbewust veel gegevens achter op social media platformen. Hierdoor is het makkelijk om je advertenties precies aan te passen aan je doelgroep. Hoe gepersonaliseerder advertenties zijn, hoe meer impact ze maken op de ontvanger.
  • Resultaten zijn makkelijk meetbaar
    Social media platformen bieden een hoop opties om de resultaten van je campagnes te meten. Zo heb je snel en makkelijk inzicht in bijvoorbeeld bezoekersaantallen, het aantal keer dat gebruikers op jouw links klikken, het tijdstip op een dag waarop jouw pagina het best bezocht wordt, en nog veel meer.
  • Social media advertising is relatief goedkoop.
    Vergeleken met traditionele massamedia advertenties is social media advertising een stuk goedkoper. Dit komt omdat doordat social media platformen veel opties bieden als het om je budget gaat. Je kunt zelf bepalen hoeveel geld je per advertentie uit wilt geven en hierdoor krijg je een stuk meer controle op je kosten.
  • Je kunt gemakkelijk en snel in contact komen met je doelgroep.
    Social media is laagdrempelig en snel in gebruik. Daarom maakt social media advertising het makkelijker voor jouw (potentiële) klanten om in contact te komen met jouw organisatie en vice versa.

Belangrijke tips voor het adverteren op social media

Bij het adverteren op social media is het belangrijk een aantal dingen in je achterhoofd te houden. We helpen je door deze op een rijtje te zetten.

1. Zorg voor een goed en duidelijk beeld van je doelgroep
Het bepalen van de doelgroep van jouw organisatie is erg belangrijk. Als je een goed beeld hebt van jouw doelgroep weet je welke content het best aansluiten bij hun wensen en verlangens. Zonder gedegen doelgroepanalyse is het lastig om doelgericht te werk te gaan. Kom erachter wie jouw potentiële klanten zijn, wat ze doen en waar ze wel of niet van houden. Duik in je doelgroep, dus!

2. Kies voor het juiste kanaal voor jouw doelgroep
Probeer te achterhalen welke kanalen jouw doelgroep gebruikt zodat je weet hoe je ze bereikt. De gemiddelde leeftijd van Facebook- en Twittergebruikers is bijvoorbeeld een stuk hoger dan die van Instagram en TikTok. Door advertenties op de juiste kanalen te plaatsen bereik je je potentiële klanten het snelst en het meest effectief.

3. Stel een duidelijk doel voor jouw social advertentie(s)
Het is belangrijk om de inhoud van je advertenties af te stemmen op het doel dat je ermee wilt bereiken. Als je je naamsbekendheid wilt vergroten, dan vergt dat een andere aanpak en boodschap dan als je je omzet wilt vergroten of meer verkeer wilt genereren. Bepaal dus wat het doel is van jouw social media-advertentie en hoe je deze boodschap het best overbrengt.

4. Bepaal jouw boodschap
Het vaststellen van de boodschap van jouw social media-advertentie hangt samen met alle hierboven genoemde tips. Pas jouw boodschap aan op je doelgroep en het social media kanaal dat je gebruikt. Zorg daarnaast dat je boodschap aansluit op het doel van de advertentie. De boodschap in je advertentie bepaalt uiteindelijk of jouw potentiële klant wel of niet geïnteresseerd raakt in jouw product of dienst.

Social media advertising training

Wil je leren hoe je effectieve social media campagnes opzet? Bekijk dan eens onze training Facebook & Instagram Advertising of LinkedIn® Advertising. Bij deze trainingen krijg je alle theoretische en praktische kennis die je nodig hebt om effectief te adverteren op Facebook, Instagram en LinkedIn®.