Narratief coachen: de kracht van verhalen in coaching

Ben je een coach, begeleider of trainer en wil je je verder verdiepen en ontwikkelen? Dan is dit artikel over de methode narratief coachen iets voor jou. Deze manier van coaching, waarbij gebruik wordt gemaakt van de kracht van verhalen, biedt een unieke benadering om betekenis te geven aan de ervaringen van je coachee en verandering te stimuleren. In dit artikel, gebaseerd op inzichten van ervaren storyteller, coach en ICM-trainer Flor Gerritsen, ontdek je wat narratief coachen precies inhoudt.

Wat is narratief coachen?

Mensen zijn van oudsher verhalende wezens. Al zo lang mensen samenleven vormen verhalen de kern van menselijke interactie, of het nu gaat om het overbrengen van kennis bij het kampvuur, het doorgeven van generaties lang bewaarde verhalen, of het inspireren tot actie en motivatie. Verhalen raken aan onze menselijkheid: aan het streven dat we hebben, aan de verlangens die we hebben maar ook aan de tegenslagen die we meemaken.

Narratief coachen draait om bewustwording bij de coachee dat hij in zijn eigen, maakbare verhaal leeft. Door de herkenbaarheid in verhalen worden structuren en patronen zichtbaar, waardoor verandering toegankelijker wordt. Wat houdt je coachee tegen? Hoe doorbreek je patronen en herschrijf je een verhaal om er meer uit te halen? De coach faciliteert hierin het ontdekken, verkennen en betekenis geven aan het innerlijke verhaal van de coachee.

Waarom narratief coachen?

De laagdrempeligheid van verhalen maakt narratief coachen een belonende methode. Het is voor mensen eenvoudig om universele lessen uit verhalen te halen en deze emotioneel te doorleven. Verhalen bieden inzicht en motivatie, maken structuren en patronen zichtbaar, en presenteren gebeurtenissen in samenhang, waardoor we informatie gemakkelijker verwerken en onthouden. Daarnaast ligt de kracht van narratief coachen in het verbinden van de taal van het hoofd met die van ons hart. Door de linker- en rechterhersenhelft te verbinden, waarbij creativiteit en emoties (rechterhelft) worden gekoppeld aan logisch denken en ratio (linkerhelft), ontstaan nieuwe mogelijkheden en denkwijzen.

De reis van de held

In narratief coachen vormt de reis van de held (the hero’s journey), geïntroduceerd door literatuurwetenschapper Joseph Campbell, een fascinerende en vruchtbare bron. Elk verhaal, zo ontdekte Campbell, draagt drie kernvragen in zich: wie ben je, wat wil je, en welk obstakel belemmert het bereiken van je verlangen? Dit leidde tot zijn model ‘De reis van de held’, waarin hij twaalf fasen laat zien die de hoofdpersoon in een verhaal doorloopt.

De waarde van dit model in narratief coachen ligt in de parallel met het ontwikkelingsproces van de coachee. Je kunt bijvoorbeeld tijdens een coachingssessie vragen in welke fase van de reis de coachee vindt dat hij zich bevindt: waar sta je nu? Waar wil je naartoe en wie wil je zijn in de tussentijd?

De reis van de held in coaching weerspiegelt de verlangens, uitdagingen en transformaties die de coachee doormaakt, en biedt een gestructureerd kader voor zelfontdekking en groei.

In een nieuw verhaal stappen

Een andere werkvorm is het ontdekken van de drijfveren van je coachee door gebruik te maken van ‘archetypes’ (personages). Archetypes belichamen universele menselijke verlangens en drijfveren, zoals de ‘koning(in)’ die streeft naar macht, invloed en controle, en de ‘verzorger’ die anderen wil verzorgen en beschermen. Deze archetypes kun je heel goed gebruiken in het narratief coachen, legt coach Flor Gerritsen uit.

“Het is interessant om je af te vragen hoe bepaalde archetypes de coachee beïnvloeden in wat hij wél doet, en in wat hij niét doet. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen op welke manier jouw archetypes aanwezig zijn. Zijn ze in iedere situatie aanwezig, is er één vaker aan het woord dan de ander of is er een archetype dat zich eigenlijk niet goed durft te laten zien?

Bijvoorbeeld: het archetype ‘koningin’ komt op je werk uit de kast, terwijl ze zich thuis helemaal niet laat zien, daar komt eerder het archetype de ‘verzorger’ tevoorschijn.

Het is ook interessant om te kijken naar de relatie tussen de archetypes van de coachee: kunnen ze het goed met elkaar vinden, vullen ze elkaar aan of bestrijden ze elkaar en wat zouden jouw archetypes van elkaar moeten weten?”

Verder verdiepen in coaching?

Bij ICM bieden we regelmatig workshops en webinars aan over onderwerpen zoals Narratief Coachen. Ook hebben we een uitgebreid aanbod aan opleidingen en trainingen waarmee je je kunt professionaliseren als coach. Of je nu een beginnende of ervaren coach bent, bij ons kun je altijd wel een passende vervolgstap vinden. Bekijk al onze ontwikkelmogelijkheden voor coaches en neem de volgende stap in je coachingstraject.