Zo begin je vandaag al met je brein fit en gelukkig trainen

Bij het woord ‘gezondheid’ zijn we snel geneigd te denken aan sapjes, salades en sport. Maar aan onze mentale gezondheid denken we pas als het misgaat. Pas als we niet lekker in ons vel zitten, zoeken we een therapeut of coach op. Alsof je op zwemles gaat op het moment dat je dreigt te verdrinken. Wouter de Jong beschrijft in zijn boek ‘Mindgym’ en tijdens een ICM Seminar wetenschappelijk onderbouwde technieken om je geest juist in rustig vaarwater te trainen. Hij stelt: ga je dagelijks naar de mentale sportschool, dan levert dat meer focus, rust en energie op.

Een mentale warming-up

Als je gaat trainen, dan begin je natuurlijk met een warming-up. In dit geval houdt een mentale warming-up in dat je bedenkt: heb ik vandaag een goede dag gehad? En hoe kwam dat? Sta even stil bij jouw mindset, bijvoorbeeld wanneer je buiten je comfortzone komt. Hoe benader jij (nieuwe) gebeurtenissen? Ervaar je vrijheid en innerlijke rust in je ervaringen?

Wouter onderscheidt vier onafhankelijke breincircuits die samen zorgen dat je brein gezonder en gelukkiger wordt: aandacht, veerkracht, positiviteit en altruïsme. Hij legt uit hoe je als een allround sporter alle vier de circuits traint.

Breincircuit 1: Aandacht

Dit circuit gaat over het vasthouden van focus. Wouter vergelijkt dit met een camera. Je focust op wat belangrijk is, je slaat mooie dingen op en ontwikkelt de negatieven. Maar… toch doen we dit vaak niet. De reden? We slagen er vaak niet in te focussen op wat we werkelijk willen.

We moeten nieuwsgierige aandacht trainen om onze impulsen te controleren, je niet te laten leiden door de waan van de dag en te kiezen voor wat je echt belangrijk vindt. Want leef je met meer aandacht, dan kies je bewuster waarop je je aandacht richt én hoe je dat doet.

De Australische stervensbegeleider Bronnie Ware vroeg terminale patiënten op hun sterfbed: waar heb je spijt van? Ze beschrijft in het boek ‘Als ik het leven over mocht doen’ de top vijf antwoorden:

  1. Ik had in mijn leven trouw willen blijven aan mezelf, in plaats van mijn leven te laten leiden door de verwachtingen van anderen
  2. Ik wilde dat ik minder hard had gewerkt
  3. Ik wilde dat ik de moed had gehad om mijn gevoelens te uiten
  4. Ik wilde dat ik meer in contact was gebleven met vrienden
  5. Ik wilde dat ik mezelf meer had toegestaan om gelukkig te zijn

Stel, je hebt nog maar een maand te leven. Wat zou je doen? Wie zou je opzoeken? Of wat als je nog maar één dag zou hebben? Wat kun je vandaag nog veranderen om gelukkiger te worden? Het allerbelangrijkste is niet te vergeten wat het allerbelangrijkste voor je is. Kies bewust en kies voor je geluk.

Breincircuit 2: Veerkracht

Het tweede breincircuit gaat over ons vermogen om te herstellen van negatieve gemoedstoestanden. Stel je voor dat een goede vriend(in) het moeilijk heeft, gestrest is of gefaald heeft. Wat zeg je dan tegen diegene? En stel dat je zelf diegene bent, welke woorden gebruik je dan tegen jezelf? Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen: onze innerlijke criticus is een stuk bitser en harder.

Werkelijke zelfacceptatie zorgt dat je je kalmer, fijner en blijer voelt. En dit kun je trainen. Het begint bij je überhaupt bewust te worden van je innerlijke criticus door jezelf regelmatig de vraag te stellen: wie is er nu aan het woord om mij te motiveren? Wat zeg je tegen jezelf? Ga er vooral niet tegenin, maar beschouw je innerlijke criticus als een bezorgde ouder die het beste met je voor heeft. Ruziemaken helpt niet, bedanken wel. Merk de criticus op, bedank hem of haar dat hij je wil helpen en erken dat dat tot nu toe op een knullige manier ging. Stap twee: vervang je criticus door je coach. Copy-paste wat je tegen een goede vriend(in) zou zeggen naar jezelf. In het begin denk je misschien: wat een onzin. Maar doe je dit langere tijd, dan slijt die coachende, ondersteunende stem in.

Breincircuit 3: Positiviteit

Positiviteit, het derde breincircuit, gaat over ons vermogen positieve emoties en gedachten te creëren en te koesteren. We zijn geneigd om te kijken naar wat er fout gaat en wat we niet hebben. Maar we hebben onszelf te herprogrammeren door onszelf simpelweg vaker te herinneren: wat willen we én hebben we ook al?

Het gaat om dankbaarheid. Sluit straks eens je ogen en breng je aandacht naar je hand. Bedenk bij elke vinger waar je dankbaar voor bent. Wat je zou willen en ook daadwerkelijk hebt. Dit kunnen kleine en grote dingen zijn, zoals het feit dat er drinkwater uit de kraan komt, maar ook dat je een fijn huis hebt of het regelmatig naar je zin hebt met collega’s. Om je dankbaarheid te trainen zou je ook elke dag een geluksdagboek kunnen bijhouden wat het hoogtepunt van je dag was.

Breincircuit 4: Altruïsme

Tot slot staat altruïsme voor het vermogen om onvoorwaardelijk te kunnen geven. Het gaat om iemand in zijn kracht zetten zonder subtiel iets terug te verwachten. Denk aan kleine, vriendelijke gebaren die een enorm rimpeleffect kunnen hebben.

Je traint dit circuit door elke keer als je iemand tegenkomt je af te vragen: hoe kan ik deze persoon krachtiger maken? Door dit te doen train je jezelf sneller andermans kwaliteiten te herkennen én deze te benoemen. Natuurlijk moet het geen truc worden. Laat je intentie zuiver zijn, dat bepaalt of het oprecht overkomt.

Meer weten? Lees verder

Dit artikel is gebaseerd op het ICM seminar dat Wouter de Jong in februari 2020 verzorgde. Meer over jezelf mentaal fit trainen lees je in zijn boek Mindgym: Sportschool voor je geest en in onze 10 tips voor mentale fitheid, eveneens gebaseerd op de Mindgym methode.


Meer in Persoonlijke groei