“Mede dankzij mijn opleiding bij ICM ben ik door bij de semi-finale van de Young Sales Professional verkiezing”

Nikusia volgde bij ICM de opleiding NIMA Sales B Accountmanager. Hier leerde zij hoe je een goede salesmanager wordt. Haar docent Christiaan Knopper droeg haar aan voor de Young Sales Professional verkiezing en na een plek in de semi-finale is Nikusia nu door naar de volgende ronde. Benieuwd hoe ze dit bereikte en hoe de ICM opleiding haar hierbij hielp? Lees dan verder!

Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Nikusia, 25 jaar oud en sinds drie jaar werkzaam als business development manager bij Yacht Cloud. Binnen deze organisatie houd ik me bezig met de verkoop van luxury technology aan onze huidige contacten in de jacht branche. Daarbuiten ben ik altijd op zoek naar mogelijkheden om in andere markten binnen te komen. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld bezig om onze producten ook onder de aandacht te brengen in de hotelbranche.”

Waarom koos je voor de NIMA Sales B Accountmanager opleiding bij ICM?

“Ongeveer een jaar geleden wilde ik graag starten met een opleiding om mijn kennis te verdiepen. Ik heb International Business gestudeerd, een hele brede opleiding waar je ingaat op gebieden als sales, marketing en eventmanagement. In mijn werk kwam ik erachter dat sales heel goed bij me past, maar dat ik niet echt de handvaten had om structureel te weten wat ik aan het doen was. Voor mijn gevoel deed ik altijd maar wat. Hoewel dat goed ging, was ik op zoek naar meer theoretische achtergrond. Ik kwam al snel terecht bij ICM en dankzij mijn werkervaring werd me aangeraden om in te stromen in de NIMA B opleiding. Een studieadviseur van ICM raadde me specifiek de specialisatie Accountmanager aan omdat we binnen mijn organisatie steeds grotere accounts hebben en ik graag wilde leren wat hier allemaal bij komt kijken.”

Hoe beviel de opleiding?

“Heel erg goed! Ondanks dat de opleiding grotendeels online was, was elke les heel uitdagend en interactief. Ik heb het erg naar mijn zin gehad en veel leuke mensen ontmoet. De stof is erg breed maar tegelijkertijd ook weer heel specifiek: van alle onderdelen en thema’s leer je exact wat je als salesmanager moet weten. Dat was precies waar ik behoefte aan had.”

“Vooral de praktische, real-life salesgesprekken met trainingsacteurs hebben me enorm geholpen. Hoewel het vaak pittige gesprekken waren en de acteurs niet altijd het antwoord gaven dat ik wilde horen, was dit juist heel leerzaam. Een klant vertelt je immers ook niet altijd wat je wilt horen. Door de kritische vragen en antwoorden van de acteurs leerde ik hoe ik hiermee moet omgaan, hoe ongemakkelijk het op dat moment ook voelt. Ik ervaar nu dat ik hier veel van geleerd heb en dat het me erg helpt in mijn dagelijkse gesprekken met klanten.”

Hoe ben je na de ICM opleiding in de Young Sales Professional verkiezing gerold?

“Mijn docent Christiaan Knopper had de naam van de verkiezing al eens laten vallen tijdens de lessen. Ik was dit echter alweer vergeten. Toen Christiaan mij ongeveer een jaar later mailde en vroeg of hij me op mocht geven, was ik heel blij verrast: wat een compliment! Ik dacht meteen: weet je wat, ik ga het gewoon proberen en we zien wel waar het schip strandt!”

Wat houdt de Young Sales Professional verkiezing in?

“Bij de Young Sales Professional verkiezing is de SMA (Sales Management Association) op zoek naar de Young Sales Professional van het jaar 2021. Dit betekent dat de SMA een podium vrijgeeft voor jonge mensen onder de 30 jaar met meer dan 3 jaar werkervaring die verantwoordelijk zijn voor meer dan €300.000 omzet per jaar.”

“De verkiezing begon met een aanmelding van Christiaan die aan moest geven waarom hij mij de Young Sales Professional van het jaar vindt. Daarna heb ik zelf drie rondes doorstaan waarin ik allerlei opdrachten moest doen. Het belangrijkste element is mijn persoonlijke pitch van vijf minuten, die ik inmiddels heb gegeven aan verschillende jury’s en een groot publiek vol salesmanagers. In deze pitch vertel ik hoe ik ben begonnen, hoe mijn carrièrepad eruit heeft gezien en wat mij uniek maakt in mijn werk. Ook laat ik een stukje kwetsbaarheid zien en vertel ik hoe het is om als vrouw te werken in het jacht segment. Als vrouwelijke salesmanager in het jacht segment word ik nog niet altijd serieus genomen. Zo kreeg ik tijdens mijn eerste salesmeeting geen hand. Ik moet sterk in mijn schoenen staan en vertel in mijn sales pitch hoe ik hiermee omga.”

“Na de pitch volgden een hoop kritische vragen en feedback. Tijdens de semi-finale kreeg ik de meeste stemmen uit de zaal vol salesmanagers, daar ben ik trots op. Na juryberaad eindigde ik op de tweede plek. Dit betekent dat ik door ben naar de volgende ronde!”

Hoe heeft de opleiding NIMA Sales B Accountmanager je geholpen bij de verkiezing?

“Tijdens de opleiding moesten we veel presenteren, daar heb ik ontzettend veel van geleerd. Christiaan gaf ons hele waardevolle feedback, die ik goed in kan zetten tijdens mijn pitch. Bovendien leert de opleiding je hoe je een goede salesmanager wordt, waardoor de inhoud van mijn pitch beter staat en ik sterke antwoorden kan geven op vragen.”

“Ik krijg heel veel energie van deze verkiezing en heb heel veel zin in de volgende ronde, die ik uiteraard ga winnen!”