Leren leidinggeven: 4 praktische tips

Ben jij op zoek naar praktische tips om leiding te geven? Wil jij weten hoe je met gemak draagvlak creëert en het beste in je teamleden naar boven haalt? Wij interviewden Margit Rosendahl, ICM trainer van onder andere Praktisch Leidinggeven, over de fijne kneepjes van het vak.

Ken je stijl en kwaliteiten als leidinggevende

Wanneer je inzicht hebt in je leiderschapsstijl en je kwaliteiten wordt leidinggeven een stuk makkelijker en leuker. Je maakt makkelijker contact met je teamleden en krijgt ze sneller mee. Ook begrijp je eerder waarom het soms botst met mensen.

Wanneer je je als leidinggevende bijvoorbeeld te veel met de inhoud bemoeit, zal dit bij specialisten en andere ervaren werknemers minder goed uitpakken dan bij nieuwe werknemers. Ervaren werknemers hebben over het algemeen namelijk geen instructies nodig over hoe ze hun werk moeten uitvoeren. Als je je als leidinggevende bewust bent van je neiging om je met de inhoud te bemoeien, kun je de manier waarop je de ervaren werknemers benadert aanpassen, bijvoorbeeld door meer te delegeren in plaats van werkinhoudelijke tips en adviezen te geven.

Margit: “In de training Praktisch Leidinggeven bij ICM kijken we naar wat voor leidinggevende stijl de deelnemers hebben en hoe ze bij een mismatch beter af kunnen stemmen op de behoeften van hun medewerkers.”

Minder zelf doen

Margit: “Mijn ervaring is dat veel leidinggevenden de neiging hebben om te veel zelf te doen, waardoor het team reactief wordt. Delegeren is daarom een belangrijke taak voor leidinggevenden. Als je dat slim doet, wordt je team veel proactiever en kun je er meer uithalen. Een voorbeeld? Stel dat ik een nieuwe 22-jarige werknemer in mijn team krijg. Die werk ik niet zelf in, zoals veel leidinggevenden doen, maar dat laat ik Henk van 53 doen.

Henk vindt dat leuk om te doen en kan met zijn ervaring de nieuwe medewerker perfect laten zien hoe je het werk uitvoert. Andersom kan Henk van de jonge medewerker beter leren omgaan met bijvoorbeeld social media, apps en computers. Door dit soort slimme trucs bespaar jij tijd en kun je de kwaliteiten van je teamleden optimaal benutten! Ook deze vaardigheden leer je in de training bij ICM.”

Ontwikkel je gespreksvaardigheden

Als leidinggevende is het belangrijk om goed ontwikkelde gespreksvaardigheden te hebben. De gespreksvaardigheden die in de training Praktisch Leidinggeven aan bod komen zijn feedback geven, beïnvloeden, coachen en delegeren. Ook bekijken we hoe je met weerstand omgaat. Het kan zijn dat je bepaalde vaardigheden minder goed beheerst, dan kijken we naar hoe je die kunt ontwikkelen. Daar gebruiken we voorbeelden uit de werksituatie van de deelnemers voor, zodat ze praktijkgericht kunnen oefenen.

Weet hoe je effectief met weerstand omgaat

Margit: “Hoe ga je effectief met weerstand om? Dit is een veelvoorkomende vraag. Ik vind het altijd interessant om te kijken of het wel weerstand is, of dat het gewoon een bezwaar is. Weerstand komt vanuit gevoel, bezwaren komen voort uit rationele argumenten. Weerstand ontstaat bijvoorbeeld wanneer mensen zich zorgen maken, denk aan een bepaalde verandering spannend vinden. Iemand kan bezwaar hebben omdat hij het inhoudelijk ergens niet mee eens is.

Hoe herken je weerstand? En hoe kun je het bespreekbaar maken en wegnemen? Om te beginnen is het belangrijk om de weerstand te benoemen en daarmee te laten zien dat je de signalen opmerkt. Meld bijvoorbeeld dat je een twijfel in iemands gezicht ziet. Dit is vaak de sleutel om het gesprek te openen en iemand door de weerstand heen te krijgen, zodat ze open gaan staan voor de opkomende verandering.

Veel managers vinden het spannend om over het gevoel van een medewerker te beginnen, omdat ze daar geen controle over hebben. Vanuit ongemak snijden ze het onderwerp liever niet aan. Maar begrip en een luisterend oor maken situaties bespreekbaar en brengen je verder! Dus ontwikkel de zachte, mensgerichte kant van het leidinggeven.”

Ontwikkel je team

Margit: “Hoe kan het dat sommige teams stroef samenwerken, dat er veel geklaagd wordt en dat er een negatieve sfeer heerst, terwijl bij andere teams alles vanzelf lijkt te gaan en de goede resultaten binnenstromen? Kijk bijvoorbeeld eens naar Expeditie Robinson, dan zie je wat ik bedoel.

Voor een goede samenwerking is het belangrijk dat er een onderlaag van vertrouwen en veiligheid is, dat teamleden elkaars verbeterpunten aanvullen, en dat de leidinggevende kijkt naar individuele kwaliteiten en verschillende gedragsstijlen op elkaar afstemt.

Kijk ook naar wat de drijfveren en kernwaarden van de teamleden zijn, wat ze leuk vinden en hoe je hun talenten goed benut. Zo blijft iedereen gemotiveerd en geïnspireerd. Vindt Kees outbound bellen moeilijk maar inbound bellen fijn? Laat Kees dan alleen inbound bellen en ondersteun hem om zijn outbound-skills te ontwikkelen. Help mensen zich te verbeteren op gebieden waar ze goed in zijn, in plaats van dat je iedereen hetzelfde wil laten doen. Zo benut je de kwaliteiten optimaal.

Ook is het heel belangrijk dat medewerkers zich gewaardeerd voelen. Daar hebben we in de training Praktisch Leidinggeven ook aandacht voor. De rode draad in deze training is dat we overal praktische oefeningen van maken en daar concrete stappenplannen uit laten voortvloeien.”

Waarom kiezen mensen voor Praktisch Leidinggeven bij ICM?

Margit: “Praktisch Leidinggeven bij ICM is lekker concreet. Je oefent veel en wisselt ervaringen uit met de docent en met andere leidinggevenden. En je kunt de theorie de volgende dag toepassen op je werk. Je hebt er dus direct profijt van”.

Verschil tussen Praktisch Leidinggeven en Praktisch Leidinggeven in 4 maanden

Bij ICM bieden we twee varianten van Praktisch Leidinggeven aan: de training Praktisch Leidinggeven in 3 dagen en de opleiding Praktisch Leidinggeven in 4 maanden.

De opleidingen zijn wat betreft behandelde thema’s grotendeels hetzelfde, maar de 4 maanden variant zorgt vanwege de langere looptijd voor nog meer verdieping en toepassingsmogelijkheden op het werk. Ook zit er bij deze langere variant nog een uur individuele coaching om je eigen werksituatie te bespreken en ga je meer met lastige situaties als conflicthantering en onderhandelen aan de slag.