ICM & JINC: het belang van Digitale Vaardigheden in de bedrijfswereld

In deze snel veranderende wereld zijn Digitale Vaardigheden ontzettend belangrijk. Wanneer je de digitale wereld begrijpt en logisch, probleemoplossend kunt nadenken, dan heb je daar in elk beroep op dagelijkse basis profijt van. Vanuit ICM organiseren we diverse opleidingen en trainingen op het gebied van IT en Digitale Vaardigheden, maar onze kennis hierover zetten we ook graag maatschappelijk in.

Het project ‘Digitale vaardigheden’ van JINC

De organisatie JINC zet zich samen met bedrijven en scholen in voor een samenleving waar je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Dat houdt in dat ze kinderen helpen te leren wat nodig is voor een vliegende start op de arbeidsmarkt. Aan het JINC project ‘Digitale Vaardigheden’ droeg onze ICT-consultant en trainer Eric Kaim graag zijn steentje bij. Zo verzorgde hij twee Digitale Vaardigheden lessen op een school in Utrecht Overvecht.

Via dit project organiseert JINC in samenwerking met FutureNL digitale doe-lessen voor basisschoolleerlingen in groep 5 en 6 en voor brugklassers. Een onderdeel van de lessen is dat trainers uit het bedrijfsleven, zoals Eric, komen uitleggen wat hun eigen ervaringen en werkzaamheden zijn met betrekking tot Digitale Vaardigheden. Ook leggen ze uit wat de impact van Digitale Vaardigheden is. Spelenderwijs laten ze de leerlingen kennismaken met onder meer Computational Thinking: het logisch benaderen van problemen en deze oplossen met computertechnologie.

Ook gaan ze samen met de jongeren aan de slag gaan met computertaal, algoritmes en automatisering. Hierdoor worden zij zich bewuster van de digitale wereld waar ze dagelijks mee te maken hebben. Dit project is wordt financieel mogelijk gemaakt door het ING Nederland Fonds.

Hoe laat je kinderen kennismaken met Digitale Vaardigheden?

Eric Kaim: “In de eerste les legden we uit wat algoritmen zijn met behulp van een rollenspel, namelijk door heel precieze opdrachten te geven aan een ‘sandwichrobot’ om een robot met hagelslag klaar te maken. In de tweede les gingen we aan de slag met het programma Scratch. Daarin maak je heel eenvoudig een programma door blokken te slepen en onder elkaar te plakken. Dat is een heel leuke maar zeker ook waardevolle manier om kinderen kennis te laten maken met het zelf bouwen van spelletjes en applicaties.”

Wil je ook in of via jouw organisatie lessen organiseren over Digitale Vaardigheden? En ben je benieuwd naar tips of heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons, JINC of FutureNL op.