Veranderingen worden mogelijk als de noodzaak maar groot genoeg is. Had je bijvoorbeeld voor 2020 gedacht dat je bij het verwelkomen of ontmoeten van mensen geen hand meer zou geven? Of dat je in openbare gelegenheden een mondkapje zou dragen? Toch is het nu de realiteit. Ook binnen organisaties geldt dat als een situatie niet langer houdbaar is, veranderingen doorgevoerd kunnen of moeten worden, zelfs als dat eerder ondenkbaar leek. Maar hoe bepaal je wat er veranderd moet worden? En hoe leid je dit proces in goede banen?

Er zijn diverse hoofdlijnen waar je als veranderaar aan moet denken om veranderingen door te voeren en je organisatie wendbaar te maken. Christiaan Knopper verzorgt als trainer bij ICM diverse (verander)managementcursussen en voert daarnaast met regelmaat interim-klussen uit bij organisaties. Wij gingen met hem in gesprek over wendbaarheid van organisaties.

Waarom is het belangrijk dat organisaties wendbaar zijn?

Christiaan Knopper: “Ik vergelijk organisaties graag met levende wezens. Om als organisme gezond te blijven, is het zaak om in beweging te blijven en goed voor jezelf te zorgen. Je weet dat je je bewust moet zijn van je gezondheid, je moet blijven ontwikkelen, kennis moet opdoen en alert moet zijn op je omgeving om kansen te zien en te benutten. Dat geldt net zo voor organisaties. Als je stilstaat verlies je je relevantie op de markt. Wat vragen je klanten en wat doet je concurrentie? Sta daar bewust bij stil en bedenk voortdurend of je mee moet veranderen.”

Hoe zorg ik voor innovatie en creativiteit in mijn organisatie zodat we de juiste richting in bewegen?

“Probeer deze vraag eens voor jezelf te beantwoorden: wat doe jij als mens om relevant te blijven? Naast de dingen die ik eerder noemde, kun je bijvoorbeeld denken aan je omringen met relevante mensen zodat je af en toe kunt sparren en alert blijft op het zien en benutten van kansen. Ook moet je jezelf de tijd geven om af en toe te reflecteren en te kijken naar waar je mee bezig bent. Moet je meebewegen of juist een andere koers varen? Dit gedrag wil je door de hele organisatie heen stimuleren.

Plannen maken voor vijf jaar en je daar gedurende vijf jaar aan vasthouden is niet meer van deze tijd. Natuurlijk kun je deze plannen als houvast gebruiken, maar het is van belang een organisatiecultuur te creëren waarin je elke paar maanden (in kleine groepen) evalueert, maar vooral ook vooruit kijkt. Wat gaat goed en kunnen we verder uitbouwen? Dragen we nog steeds bij aan onze grotere missie en visie? Hoe kunnen dingen beter en slimmer doen? Als mens zijn we snel geneigd op in vaste patronen te denken en te handelen, maar echt succes bereik je door het anders te doen. Dat betekent eigenlijk constante verandering.”

Een incompany training Creativiteit en Ondernemerschap in Organisaties helpt het innovatief vermogen in je organisatie te vergroten. Andere relevante trainingen zijn Innovatiemanagement of Strategisch Management.

Is je doel helder genoeg?

“Ga je veranderingen doorvoeren in je organisatie, dan is een eerste, belangrijke vraag of je doel helder genoeg is. Dat kan een ‘burning platform’ of een ‘gedroomde bestemming’ zijn. In de praktijk zie je veel verandertrajecten waarbij middel en doel door elkaar lopen. Een voorbeeld is dat er geroepen wordt: ‘we moeten automatiseren!’ of ‘we moeten de verantwoordelijkheid lager in de organisatie leggen!’. Maar waarom willen we dat dan? Wat wil je bereiken? Hoe ziet dat eruit? En wat is er anders als je een jaar verder bent? Wanneer is de verandering geslaagd?

Het middel motiveert niet, het doel wel. Het is dus van belang dat alle betrokkenen weten waarom er iets verandert, zodat er draagvlak ontstaat om bij dat doel te komen.”

Neem de hele organisatie mee in de verandering

“Je kunt als (top)management iets nog zo graag willen, maar uiteindelijk moet de héle organisatie mee voordat een verandering realiteit wordt. Als je niet voldoende mensen mee krijgt, ebt de motivatie snel weg en val je terug naar het oude vertrouwde.

Geef bijvoorbeeld gezamenlijk lading aan kernonderdelen van je missie, visie en doelen. Zo kennen we allemaal wel de ‘alles voor een glimlach’ van Coolblue. Zo’n slogan begint bij het gezamenlijk bedenken wat dat inhoudt. Wat hoort daar voor gedrag en uitstraling bij? Wat levert dat op?

Als je mensen de zee wil laten bevaren, dan moet je ze niet hout, planken en instructies geven om een schip te bouwen. Je moet ze een grenzeloos verlangen geven om de zee te bevaren, dan bouwen ze dat schip vanzelf.

Als je overgaat naar iets nieuws, dan hoort daar ook bij dat je afscheid neemt van het oude en stilstaat bij hoe je het nieuwe voldoende inbedt in het geheel. Vragen die hierbij komen kijken zijn: hoe krijg ik mensen in beweging? Hoe zorg ik dat ik alle randvoorwaarden optimaliseer? Ga ik überhaupt iedereen mee kunnen krijgen? En hoe ga ik om met mensen die ik niet meekrijg, omdat ze niet willen of kunnen? De training Verandermanagement gaat uitgebreid in op de rol van veranderaar.”

Vrijblijvend in gesprek met een van onze Learning & Development Consultants over wat er in jouw organisatie nodig is om veranderingen door te voeren en wendbaarder te worden? Joost Moerdijk denkt graag met je mee. Vul het formulier onderaan deze pagina in of bel hem rechtstreeks via 030 75 51 885.

Joost Moerdijk

Learning & Development Consultant Telefoon 030 75 51 885 joost.moerdijk@icm.nl

Onze mensen