Het signaal van de taal

Mensen die regelmatig teksten schrijven voor hun werk, ervaren dat vaak als een worsteling. Ze woekeren met woorden, schuiven met tekstblokken en veel zinnen lopen niet lekker. Om over het achteraf wissen van -soms grote- stukken tekst nog maar te zwijgen. Taal geeft hier een krachtig signaal. Wie daarop reageert staat uiteindelijk voor de prangende vraag: wat wil ik vertellen?

Als je je boodschap niet scherp hebt, krijg je moeite met formuleren. Taal laat dat feilloos zien. De grote filosoof Arthur Schopenhauer (1788-1860) was hier helder over: ”Een goede stijl berust voornamelijk daarop dat men iets te zeggen heeft.”

In zijn ‘Tuin der letteren’ windt hij zich regelmatig op over de “gewetenloze inktverspilling”. Hij hekelt de broodschrijvers die zich volgens hem laten kennen door hun “kromme, geforceerde en wankele gedachten”.

Een schrijver die worstelt met een tekst heeft blijkbaar de boodschap niet helder.

Nu gaan deze bespiegelingen natuurlijk over literatuur en niet over bedrijfscommunicatie; maar de principes zijn hetzelfde.

Taal laat zien of de schrijver iets te zeggen heeft. Een schrijver die worstelt met een tekst heeft blijkbaar de boodschap niet helder.

Wat de meeste mensen dan doen, is doormodderen. Maar dat is niet de oplossing. Vraag je liever af waar je naartoe wilt, waarom je deze tekst eigenlijk schrijft.  En voor wie.

Als je weet waar je naartoe wilt, kan schrijven een mooie reis zijn.

Niet voor niets zijn de schrijftrainingen van ICM opgebouwd langs de lijn van nadenken (briefing), schrijven en redigeren. De opdracht (briefing) is de basis: die moet kristalhelder zijn. Schrijven doe je vervolgens in hoog tempo. Foutjes eruit halen is voor later.

Als je weet waar je naartoe wilt, kan schrijven een mooie reis zijn. Je komt in een ‘flow’ waarin woorden en zinnen zonder al te veel moeite op je scherm verschijnen.

Ga pas weer schrijven als je weet wat je wilt vertellen.

Taal geeft vele signalen. Als je moeite hebt met het vinden van de juiste woorden, goedlopende zinnen, de structuur …, ga dan terug naar de voorbereidingsfase. Haal je handen van het toetsenbord en denk na. Loop rond, ga praten met de opdrachtgever of met een collega om je gedachten te scherpen. Ga pas weer schrijven als je echt weet wat je wilt vertellen. Dan zie je je stijl zienderogen vooruitgaan. Je schrijft makkelijker en met meer plezier. Als je goed reageert op de signalen die taal je toewerpt, investeer je in jezelf en ga je steeds beter schrijven.

Een goede stijl is vooral een kwestie van weten wat je te vertellen hebt. En aan wie.


 

Schriftelijke communicatie is een specialisme. Om je schrijftalent op de juiste manier in te zetten is het belangrijk dat je je voortdurend blijft ontwikkelen. Benieuwd naar ons aanbod? Bekijk hier de schrijftrainingen van ICM:

Naar de TRAININGEN

Meer in Communicatie