Babette Bajema: “Ik laat mijn trainingen altijd nauw aansluiten op de vraag van de groep”

In de rubriek Even voorstellen stellen we medewerkers en trainers van ICM aan je voor. Vandaag in de spotlights: Babette Bajema. Babette is coach en opleidingskundige van beroep, en sinds 2015 trainer bij ICM. Maak kennis met Babette!

Babette, welke trainingen geef je bij ICM en waarom passen deze bij jou?

“Ik geef diverse opleidingen en trainingen op het gebied van opleidingskunde en trainen: dat is mijn vakgebied. De kracht van ICM is dan ook dat je altijd een trainer voor je hebt die uit de praktijk komt. Ik ontwerp namelijk leerprogramma’s. Hiervoor analyseer ik wat het doel van een organisatie is en wat de mensen in deze organisatie nodig hebben aan kennis en vaardigheden om dat doel te bereiken. Hieruit filter ik een leervraag en aan de hand daarvan ontwerp ik een opleidingstraject. Dit is erg leuk werk! Ik kom bij veel verschillende bedrijven over de vloer. De ene keer in de zorg, de andere keer bij blindengeleidehonden en dan weer bij een bedrijf dat hijskranen maakt.

Ik neem dus echte praktijkvoorbeelden en casussen mee mijn trainingen in. Zo landt de theorie bij de deelnemers veel beter. Ik merk dat ze daar enthousiast van worden, omdat ze zien dat je als opleidingskundige invloed uitoefent op wat en hoe mensen leren.”

Wat typeert jou als trainer?

“Ik laat mijn trainingen altijd nauw aansluiten op de vraag van de groep. Ik vraag deelnemers bijvoorbeeld hun eigen casussen in te brengen. Ze stellen dan vragen aan elkaar, om zo te onderzoeken wat het probleem is en samen tot een oplossing te komen. Deze interactieve manier van trainen is voor de deelnemers en voor mijzelf erg inspirerend, omdat je ook leert van zaken die bij anderen op de werkvloer spelen, en hoe die problemen opgelost kunnen worden.

Ik krijg vaak terug dat ik energiek en enthousiast ben, en snel kan schakelen. Omdat ik altijd ál mijn energie in de trainingen steek, zou ik dit nooit vijf dagen per week kunnen doen!”

Wat vind je het mooist aan trainer zijn?

“De momenten waarop ik de kwartjes zie vallen! Als deelnemers zeggen: “Ooh, nu snap ik het!”. Wanneer we nieuwe stof behandelen, zie ik vaak verwarring op hun gezichten. Het is dan de kunst om geen antwoorden voor te kauwen, maar ze zelf de juiste stappen te laten zetten. Het is een puzzel die ze zelf moeten oplossen: daar leren ze het meest van. Als het laatste puzzelstukje uiteindelijk op z’n plek valt en ik zie dat ze het snappen, dan zie ik dat ik mensen aan het trainen ben die waardevolle opleidingen gaan creëren.”