Cursist Verandermanagement: ‘Een goede leider stelt de juiste vragen en luistert nauwkeurig’

Bedrijven werken met steeds meer IT-oplossingen, zoals e-learning portalen en dataopslag systemen om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Gaat een nieuwe IT-oplossing gepaard met een andere manier van werken, dan kan dat voor medewerkers onwennig zijn en vragen en onzekerheden opleveren. Een voelbare verandering vraagt dus om een zorgvuldige aanpak. Hoe je dit als leidinggevende het beste aanpakt, leerde Tom van den Oord in de training Verandermanagement. Hieronder lees je wat hij leerde en wat hij daarvan heeft meegenomen in zijn werk.

Waarom koos je voor de training Verandermanagement?

“Ik ben werkzaam bij Kresco als consultant voor verschillende IT-oplossingen. Daarnaast ben ik co-founder van een e-learning portal dat bedrijven inzetten om het leerproces van hun werknemers te faciliteren. De training was voor mij met name bedoeld om de implementaties die ik help door te voeren, goed te laten landen bij mijn klanten. Als je vanuit de IT-hoek iets implementeert, komt er heel veel bij kijken. Dit werkt eigenlijk altijd door op de mens, waardoor je snel te maken krijgt met verandermanagement. Mensen moeten aan nieuwe technieken wennen en dat levert geregeld weerstand op. Het product dat wij implementeren kan daardoor minder goed tot zijn recht komen. Om dit te voorkomen, is het van belang dat ik goed weet hoe ik veranderingen het best faciliteer en hoe ik omga met weerstand. De training heeft me daarmee geholpen.”

Effect van de training

“Door het volgen van de training ben ik me er meer bewust van hoe belangrijk het is om de risico’s van een implementatie vooraf in kaart te brengen. Hiervoor moet je goed doorvragen en onderzoek doen. We moeten ons afvragen: ‘Bij wat voor type klant gaan we ons product inzetten? Wat voor type mensen werken in die organisatie? Wat zouden de voor- en nadelen kunnen zijn van het soort mensen dat er werkt?’

In de training heb ik praktische handvaten gekregen om dit soort processen beter te managen. Zo leerde ik hoe je op een bepaalde manier doorvraagt met wat voor type eindgebruikers je te maken hebt. Ook weet ik nu dat het belangrijk is direct te weten of er iemand erg negatief tegenover de verandering staat. Zo ja, geef die persoon dan een taak mee, maak hem belangrijk in het project, grote kans dat het negatieve dan afneemt.”

Welke kwaliteiten bezit een goede leidinggevende?

“Een goede leidinggevende is sterk gericht op de mens. Hij of zij luistert nauwkeurig en toont oprechte interesse. Alleen door het stellen van de juiste vragen en door goed te luisteren, kom je erachter wat de wensen van de klant zijn en krijg je mensen mee. De techniek of oplossing kan nog zo mooi zijn, als je de mensen niet mee krijgt, schiet het niet op.

Daarnaast is integriteit van groot belang. Volg je afspraken op en kom ze na. Dit klinkt als iets heel kleins, maar het maakt een groot verschil. Schets daarnaast aan de voorkant een duidelijk beeld, ook al zijn sommige zaken negatief om vooraf te horen. Geef niet alleen het mooie plaatje als leidinggevende, maar wees vanaf het begin open en eerlijk. Breng de nadelen in kaart en licht toe waarom iets een nadeel is en waarom het toch op een bepaalde manier uitgevoerd moet worden. Mensen vinden het prettig om te weten waar ze aan toe zijn.”

Blijf ervaringen opdoen

“Om als leider deze kwaliteiten te ontwikkelen, helpt het om ervaringen uit te wisselen met vergelijkbare anderen. Dit kan goed in de training Verandermanagement van ICM. Wat ik persoonlijk erg leuk en leerzaam vond, was dat de groep bestond uit allerlei verschillende mensen. Allemaal leiders, maar vanuit verschillende organisaties en branches: van de zorgsector tot aan de opleidingssector. Al deze types koppelde ik aan klanten waar ik zelf mee werk. Als ik iets implementeer, doe ik dat samen met een leidinggevende van de klant. Dat kunnen allerlei soorten mensen zijn.

Door de training begrijp ik beter waarom klanten tegen problemen aanlopen met het personeel dat zij hebben. Mijn mede-cursisten deelden verhalen in de groep en vertelden hoe zij bepaalde zaken oplossen. Overal pak je iets van mee en dat levert waardevolle ervaring op. De tip die ik dus geef aan anderen die zich willen ontwikkelen op het gebied van leiderschap: ga in gesprek met mensen met dezelfde uitdagingen. Leer van anderen en van fouten, dan word je steeds beter.”

Naar de training Verandermanagement