Checklist: helpt je website bij het behalen van je doelen?

Als coach heb je baat bij een goede website. Dus niet een eenvoudig ‘visitekaartje’ met alleen je contactgegevens, maar echt een professionele site die de mensen aantrekt die jij graag als coachees hebt. Wil jij zorgen voor meer coachees? Doe de check en ontdek of je website hieraan bijdraagt.

Een goede website zorgt ervoor dat:

✓ Je eerder en beter in zoekmachines naar voren komt dan andere coaches

Google scant geregeld je webpagina’s op de inhoud van je teksten. Daarom is het belangrijk om veel informatie te geven over wat je doet en voor wie je dat doet. Maar ook om daarbij de termen te gebruiken waarop coachees zoeken.

Per pagina bepaal je de focus-zoekterm en die laat je een aantal keer terugkomen in je tekst.  Hierdoor zien zoekmachines direct dat de pagina over die zoekterm gaat. Wil je op twee termen gevonden worden, dan kun je beter twee verschillende pagina’s over die onderwerpen maken. Lees hier meer tips voor SEO-schrijven.

✓ Je website helemaal afgestemd is op je doelgroep;

Een goede website geeft de bezoeker het gevoel dat ze op de juiste plek zijn. Maar daarvoor moet je je doelgroep wel kennen. Wie zijn deze mensen en wat vinden ze belangrijk?

Je kunt je huidige coachees ondervragen over hun interesses, achtergrond, behoeftes en smaak en waarom ze voor jou hebben gekozen. Als je liever een nieuwe doelgroep bereikt, dan kun je het beste onderzoek doen door met deze mensen te praten. Laat ze een aantal voorbeelden zien en vraag wat ze aanspreekt en wat niet.

✓ Deze mensen serieus op je website gaan rondkijken;

Bij welke problemen kun en wil jij coachees hulp bieden? Maak daar een lijstje van en beschrijf voor jezelf hoe jouw aanpak eruitziet en wat coachees kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan.

Maak vervolgens een duidelijke indeling voor je website. Hierin bepaal je welke pagina’s je maakt en wat je daar precies op plaatst. Een goede website is vooral to-the-point, het hoeft niet heel uitgebreid te zijn. Het gaat er vooral om dat je bezoekers geïnteresseerd raken in je diensten.

De uitstraling van je website hangt ook voor een groot deel af van de foto’s die je laat zien. Die moeten passen bij jouw unieke coachingspraktijk. Als je al een eigen logo en huisstijl hebt, dan wil je natuurlijk dat je website hierop aansluit.

✓ Mensen in jou en in je diensten een oplossing herkennen voor hun probleem;

Je bezoeker heeft waarschijnlijk een vraagstuk waarvoor hij of zij een oplossing zoekt. Schrijf over deze thema’s op je website. Geef tips hoe je bijvoorbeeld kunt herstellen van een burn-out of wat de waarde is van wandelcoaching. Wees niet bang om kennis weg te geven. Het maakt je website interessanter en jij zet jezelf neer als een expert. Doordat je iets weggeeft, ontstaat er ook een gevoel van wederkerigheid en zal de cliënt eerder contact opnemen als jij een goed aanbod doet.

✓ Ze contact met je opnemen voor meer informatie, of meteen een afspraak met je maken.

Je wil natuurlijk graag in contact komen met de bezoekers op je website. Je kunt ze volgen via Google Analytics. Als je meer inzicht hebt in de statistieken van je eigen website, weet je ook beter wat er gebeurt, wie je bezoekers (ongeveer) zijn en wanneer ze je website bezoeken. Dit helpt je om je website te verbeteren.

Nodig je bezoekers van harte uit om contact met je op te nemen via een contactformulier. Vergeet ook niet je social media-accounts, e-mailadres of telefoonnummer erbij te benoemen.


Dit artikel is een fragment uit de e-learningsmodule ‘Je eigen professionele website’ op Coachfinder.nl. Als je lid bent van Coachfinder kun je naast deze module ook andere modules volgen over het vergroten van je online zichtbaarheid, personal branding en het schrijven van sterke content. Wil je nog beter zichtbaar worden voor toekomstige coachees? Word lid van Coachfinder