Casus: Zo laat je met e-learning medewerkers beter samenwerken

Hoe e-learning de samenwerking in de hulpverlening naar een hoger niveau brengt

Aanvaringen met schepen, drenkelingen en waterverontreiniging: er kan van alles gebeuren op de Waddenzee. Wanneer er incidenten op het water plaatsvinden moet er anders worden opgetreden dan op het vasteland. De Veiligheidsregio Fryslan (VRF) ontwikkelde een uitgebreid protocol met regels over het optreden bij incidenten op de Waddenzee. Om hun medewerkers te helpen al deze informatie tot zich te nemen, schakelde VRF de hulp van ICM in. Wij gingen aan de slag met dit vraagstuk en ontwikkelden een e-learning game waarin deelnemers zich kunnen onderdompelen in waarheidsgetrouwe scenario’s.

Om e-learning op maat te ontwikkelen volgden wij deze 6 leerzame stappen:

Stap 1: Organiseer een brainstormdag en breng samen leerdoelen in kaart

We nodigden experts uit diverse meldkamers uit voor een brainstormdag, om mee te denken over wat incidenten bestrijden op de Waddenzee zo anders maakt dan op het vasteland. Iedere discipline was vertegenwoordigd: van brandweer tot geneeskundige en van kustwacht tot woordvoerder van de politie. Tijdens deze dag stelden we per discipline alle taken en leerdoelen op die bij een incidentenbestrijding op de Waddenzee aan bod komen en daadwerkelijk anders zijn dan bij incidenten op het vasteland. Een mooie bijkomstigheid van het organiseren van een brainstormdag is dat de collega’s onderling het erg leuk vonden om elkaar eens te zien in een andere setting.

Stap 2: Neem de praktijk als uitgangspunt

Hoe leert je doelgroep? Hoe trigger je ze tot leren? De deelnemers aan deze e-learning zijn echte doeners en gewend snel in actie te komen. Ze zien gauw wat voor hen relevante informatie is en wat niet, dat is immers hun vak. Omdat ze bij irrelevante lesstof afhaken is het des te belangrijker kritisch te zijn op welke lesstof je aanbiedt. Daarom namen we herkenbare, realistische situaties op in de e-learning. Een gevoel van relevantie activeert de hersenen en maakt het leren interessant omdat je ziet dat je tot oplossingen moet komen die je nu nog niet kent.

Stap 3: Gooi je deelnemer in het diepe

De deelnemers worden in een game ondergedompeld in een waarheidsgetrouw verhaal waarin ze vragen moeten beantwoorden om verder te komen. In deze context kunnen de deelnemers bewust onbekwaam reageren. Juist door foute antwoorden te mogen geven, leer je waarom je iets niet moet doen. “Wat gebeurt er als ik het andere antwoord aanklik?” maakt de deelnemer nieuwsgierig. Bij ICM staan we voor gedragsverandering. Door het verhaal zelf te beleven, wordt de deelnemer zich écht bewust van de noodzaak om het incidentenbestrijdingsplan goed te kennen.

Stap 4: Voed deelnemers met feedback

Als je de deelnemer in het diepe gooit, is goede feedback het belangrijkste wat je een deelnemer kunt geven. Bied duidelijke feedback met hints in de richting van het juiste antwoord. Geef zo nodig extra beeldmateriaal of video’s om duidelijk te maken hoe een proces verloopt.

Stap 5: Maak het divers en verras

Wissel verschillende werkvormen af. Video’s waarin processen worden uitgelegd, experts aan het woord, voice-overs, tekst, waarheidsgetrouwe beelden en interactieve elementen om te experimenteren maken een e-learning aantrekkelijk en helpen de deelnemer de stof sneller tot zich te nemen en ermee aan de slag te gaan.

Stap 6: Live interactie brengt de doelgroep naar een hoger niveau

De VRF biedt de e-learning aan alle vakbekwame collega’s van de genoemde meldkamers aan. Collega’s zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het opleiden, trainen en oefenen en beoordelen van elkaar of de e-learning voldoende doorlopen is. Daarnaast heeft VRF de e-learning op de site van de Coördinatie Regeling Waddenzee (CRW), www.vrfryslan.nl/crw geplaatst. Door plaatsing op de site van de CRW kan iedereen die hiervoor belangstelling heeft de training doorlopen, bijvoorbeeld als reminder ‘hoe was het ook alweer’, voor een oefening of om de eigen kennis op te frissen. Want kennis delen is samen verder komen.

Ron Veenstra, beleidsmedewerker afdeling Crisisbeheersing, VRF: “Mooi is dat de e-learning op momenten dat dit voor medewerkers het beste uitkomt kan worden doorlopen.”

Twee keer per jaar organiseert VRF multidisciplinaire bijeenkomsten voor de genoemde organisaties. Dan zitten meldkamermedewerkers, verkeersleiders en duty officers bij elkaar waarbij ze onder leiding van een collega van de KNRM diverse multidisciplinaire scenario’s met elkaar doornemen. Vooraf aan deze scenariobespreking doorlopen ze gezamenlijk de e-learning.

Ron Veenstra: “Hierbij ontstaat dan mooie interactie tussen de collega’s van de genoemde meldkamers die elkaar in het dagelijkse werk niet vaak spreken maar elkaar wel nodig hebben bij incidenten op de Waddenzee.”

Hier zit de kracht van blended leren. Het is waardevol dat je de e-learning in je eigen tijd kunt doorlopen, maar daadwerkelijk de interactie met elkaar aangaan zorgt ervoor dat je gezamenlijk bewustzijn activeert en dat gedragsverandering optreedt.

Kom erachter wat ICM voor jou kan betekenen!

Benieuwd hoe ICM jouw organisatie kan helpen bij uiteenlopende prestatievraagstukken? Laat je gegevens achter voor een vrijblijvend gesprek en wij nemen contact met je op.


Meer in Communicatie