Alles over samenwerken met trainingsacteurs als trainer

Hoor je weleens om je heen dat collega’s met trainingsacteurs samenwerken? Wat doen trainingsacteurs eigenlijk? Wat is de meerwaarde van samenwerken met een trainingsacteur en hoe optimaliseer je de samenwerking met de trainingsacteur? Alle ins en outs hierover lees je in dit artikel.

Wat doet een trainingsacteur?

Er zijn veel mogelijkheden om cursisten te prikkelen met nieuw opgedane kennis. Eén van de mogelijkheden is het inzetten van een trainingsacteur. Trainingsacteurs zijn acteurs die zijn opgeleid om zich snel in te kunnen leven in een bepaald type persoon en deze persoon geloofwaardig overbrengen aan een cursist. Een trainingsacteur is eigenlijk ‘levend oefenmateriaal’ die zich als een kameleon aanpast aan de leervraag van de cursist. De trainingsacteur zet dan bijvoorbeeld in een rollenspel gedrag neer waar de cursist moeite mee heeft.

Ik heb veel met trainingsacteurs gewerkt. Er hangt iets magisch rondom een trainingsacteur. Ik vind het een hele boeiende, leuke en afwisselende manier van werken. Ook voor cursisten is het iets nieuws en spannends.” – Bonnie Posner (trainer bij ICM)

Wat is de meerwaarde van werken met een trainingsacteur?

Natuurlijk kun je in een cursus of training ook aan medecursisten vragen om in een rollenspel een bepaald personage na te spelen. Echter, medecursisten zijn niet gewend om te acteren waardoor een rollenspel een stuk minder realistisch zal zijn en leerdoelen minder goed behaald kunnen worden. Een trainingsacteur heeft de kwaliteiten om verschillende soorten gedrag geloofwaardig neer te zetten en kunnen in dat opzicht meerwaarde bieden. Daarnaast is een trainingsacteur getraind om interactief in te spelen op het gedrag van de cursist, ten opzichte van een medecursist die eerder geneigd is om vast te houden aan een rol ondanks effectief gedrag van de cursist om hen te beïnvloeden. Tot slot is een trainingsacteur het gewend om tijdens het acteren ook te observeren, wat hen in staat stelt om zeer gerichte feedback aan de cursist te geven. Een trainingsacteur kan dan bijvoorbeeld aangeven waarom hij of zij op een bepaald moment in het gesprek op een bepaalde manier heeft gereageerd.

Wat zijn goede werkvormen om te gebruiken met een trainingsacteur?

Er zijn talloze werkvormen waarbij je een trainingsacteur kunt inzetten. Bekende werkvormen zijn bijvoorbeeld verschillende rollenspellen, de carrousel, het hoefijzer en het regiespel.

Rollenspellen

Rollenspellen kun je gebruiken om een persoonlijke leersituatie van de cursist na te bootsen, gespreksvaardigheden te oefenen of theorieën en methodieken te illustreren.

Carrousel

Bij de carrousel laat je een aantal cursisten dezelfde situatie met een trainingsacteur oefenen, zodat je verschillende aanpakken met elkaar kunt vergelijken.

Hoefijzer

Bij deze werkvorm staat de groep in een halve cirkel rond de trainingsacteur. In willekeurige volgorde lokt de acteur een korte interactie uit met een aantal deelnemers. Daarna worden kort de hoogtepunten en tips besproken. De volgende deelnemers kunnen deze aanwijzingen meenemen als zij aan de beurt zijn voor interactie waarna weer wordt gereflecteerd op de interacties.

Regiespel

Tijdens het Regiespel spelen twee trainingsacteurs of trainer en trainingsacteur een herkenbare (praktijk)situatie en laten dit escaleren. Cursisten kunnen hier de acteurs ‘regisseren’ tot ze tevreden zijn over het getoonde gedrag en de afloop.

Waar moet je op letten als je samenwerkt met een trainingsacteur?

We vroegen Bonnie Posner, trainer bij bij ICM, hoe zij de samenwerking met trainingsacteurs aanpakt.

Bonnie Posner: “Ik vind het belangrijk dat je eigenlijk een soort eenheid vormt, waarbij je elkaar persoonlijk kent en dus bekend bent met elkaars visie en werkwijze. Dat betekent dat je moet investeren in de relatie buiten de training om. Ik steek ook veel energie in een goede voorbereiding en daarin betrek ik mijn trainingsacteur ook. De trainingsacteur moet net als de trainer weten wat de cursisten willen leren. Daarnaast is het ook belangrijk dat de trainingsacteur weet wat er behandeld gaat worden en waar hij/zij nodig gaat zijn. Soms is het ook van belang dat de trainingsacteur de inhoud van de training beheerst. Bijvoorbeeld van als de training specifiek voor een bepaalde branche is, dan is het handig dat de trainingsacteur wel kennis van zaken heeft. Het is belangrijk om dit soort zaken vooraf duidelijk te hebben.”

Het kan zinvol zijn om eerst een uitgebreid overleg met de trainingsacteur te plannen om te bespreken hoe hij of zij te werk gaat en waar zijn of haar kwaliteiten liggen. Welke rollen kan diegene het best brengen?

Benieuwd naar onze (specialisatie)opleidingen en trainingen voor trainers? Je vindt je hier.