9 ultieme acquisitietips: zo behaal je meer verkoopsucces

Ben jij op zoek naar tips om beter te leren verkopen? Wil jij betere resultaten behalen en meer plezier hebben in het voeren van acquisitiegesprekken? Hieronder vind je 9 tips van Michiel L’Honoré Naber, sales-expert en trainer van o.a. de ICM training Persoonlijk Verkopen en Acquisitie, die je helpen je salesresultaten te verbeteren.

Tip 1: Creëer een band met de potentiële klant

Het allerbelangrijkste aandachtspunt van een verkoopgesprek is dat je contact maakt met de potentiële klant. Wie is deze persoon? Wat is zijn achtergrond? Wat vindt hij belangrijk?

Wees oprecht geïnteresseerd in de persoon tegenover je. Wanneer je verkopen ziet als een trucje lukt het niet, want dat voelen mensen direct aan. Benader potentiële klanten daarom nooit als objecten, maar gewoon als mensen. Op die manier zal een verkoopgesprek veel meer als een prettige conversatie aanvoelen, in plaats van een gesprek waarin een persoon de ander probeert over te halen. Hoe beter jullie contact is, hoe meer vertrouwen er is en hoe makkelijker je je product kunt verkopen.

Tip 2: Luister, vat samen, vraag door

Luister altijd goed naar de potentiële klant, en vat samen wat hij heeft gezegd. Wanneer je niet samenvat maar wel veel vragen stelt kan het gesprek voor de potentiële klant aanvoelen als een verhoor. Door samen te vatten wat je gesprekspartner zei, geef je diegene het gevoel dat je goed luistert en je hem of haar waardeert.

En vraag door! Waarom wil de persoon tegenover je iets? Hij zegt een snelle auto te willen, maar waarom? Wat is de achterliggende gedachte? Kom erachter wat iemand écht nodig heeft, in plaats van wat deze persoon nodig dénkt te hebben. Je moet nieuwsgierig zijn, want dan kun je beter op de wensen inspelen. Met een tevreden klant en een tevreden verkoper als gevolg!

Tip 3: Heb geduld

In de praktijk zie je vaak dat verkopers denken dat ze goed contact maken, maar in werkelijkheid teveel leunen op aannames en veel te snel naar de inhoud gaan. Ze vragen te weinig door, vullen zaken voor de potentiële klant te snel in en schakelen te vroeg over naar het aanbieden van hun product. Heb daarom geduld, en begin pas over je product wanneer je alles over de potentiële klant en zijn wensen weet.

Tip 4: Houd de regie in handen

Een goede verkoper is niet per se veel aan het woord, maar heeft wel altijd de regie in handen. Zo kan hij het gesprek sturen en dus bepalen waar het in grote lijnen over gaat. Bijvoorbeeld over waar de wensen van de potentiële klant liggen, en waarom.

Tip 5: Heb plezier in het verkoopproces

Wie plezier heeft in het verkoopproces, verkoopt meer dan iemand die het gevoel heeft iets te móeten verkopen. Interesseer je in de persoon tegenover je en probeer er plezier uit te halen om mensen te inspireren en enthousiast te maken. Omdat jij blijer bent, zullen de potentiële klanten dat ook worden, en eerder overgaan tot kopen!

Tip 6: Wees creatief

Stel je voor dat je iemand een lot voor de loterij wilt verkopen. In plaats van direct een verkooppraatje te starten, kun je beter iets creatiever te werk gaan. Vraag bijvoorbeeld wat iemand graag nog eens zou willen hebben. Een boot? Een vakantiehuis in Zuid-Frankrijk? Laat die persoon zich inbeelden hoe het zou zijn als deze droom uitkomt, om vervolgens te vragen of ze zo’n aankoop zouden kunnen realiseren met hun huidige loon. Grote kans van niet. Meld dat de kans een stuk groter wordt met een loterijlot. De persoon tegenover je zal, met het droombeeld van het vakantiehuis in het achterhoofd, sneller kopen!

Tip 7: Geloof in wat je verkoopt

Wat je denkt straal je uit en wat je uitstraalt krijg je terug. Om succesvol te verkopen is het belangrijk dat je in gedachten hebt dat het product dat je verkoopt het geld waard is. Dan zal dit namelijk ook zo overkomen op degene tegenover je. Wanneer je zelf niet in het product gelooft, zul je dat uitstralen en dan zal de potentiële klant afhaken. Geloof dus in je product!

Tip 8: Houd je einddoel voor ogen

Voor een geslaagd acquisitiegesprek is een goede mindset essentieel. Hou altijd je einddoel – een geslaagde verkoop – voor ogen. Hoe meer je het succes voor je ziet, hoe meer kans je hebt dat het gaat lukken.

Tip 9: Overweeg een salestraining

Wil je echt goed leren verkopen en er meer plezier in krijgen? Overweeg dan eens om een salestraining te volgen. Bij ICM bieden we de tweedaagse training Persoonlijk Verkopen en Acquisitie aan. In deze zeer praktijkgerichte training krijg je theorie aangereikt die je direct in je eigen praktijk gaat toepassen, waarna je sterker in je acquisitiegesprekken staat en je veel handvatten en technieken hebt om met meer plezier en succes te verkopen.

Vragen over dit onderwerp?

We helpen je graag met een persoonlijk advies over welke opleiding of training het beste bij je past. Maar ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze adviseurs.

Wij zijn te bereiken op 030 - 29 19 888 van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur.

Voor meer informatie kan je ook de ICM Brochure bestellen

brochure