7 tips voor omgaan met chaos in je hoofd

Een opgejaagd gevoel, innerlijke onrust, snel afgeleid zijn, problemen met focussen, veel tegelijk doen en niks afkrijgen: voor veel mensen zijn dit bekende problemen. Ook voor ICM-trainer Judith Runsink. Als ervaringsdeskundige weet zij als geen ander wat het is om chaos in je hoofd te hebben en hoe je ermee om kunt gaan. Het is dan ook niet toevallig dat Judith gevraagd is om de training Omgaan met Chaos in je hoofd te ontwerpen en te verzorgen. In dit artikel geeft ze je alvast een paar tips om te dealen met chaos, en vertelt ze hoe de training bij ICM eruitziet.

Wat voor tips heb jij tegen chaos in je hoofd?

Tip 1: Word je eigen persoonlijke leider
“Er zijn natuurlijk duizenden tips, maar om te beginnen is het belangrijk dat je je bewust wordt van jezelf, je gedachten en van hetgeen waardoor je hoofd overbelast raakt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je last hebt van geluiden, dat er te veel dingen gebeuren in je leven, dat je te veel tegelijk doet of dat je te veel gedachten hebt. Mijn eerste tip is daarom: word je eigen persoonlijke leider. Stel een doel voor jezelf en durf regie te nemen en prioriteiten te stellen. Geef prioriteit aan belangrijke zaken om je doel te bereiken, en durf vooral ook dingen níet te doen.”

Tip 2: Leer jezelf kennen
“Achterhaal wat jou chaos in je hoofd bezorgt en elimineer die zaken zoveel mogelijk of leer ermee te werken. Maak daarbij je eigen gebruiksaanwijzing. Ga na wat helpt om jouw gedachten weer op orde te krijgen, zodat je altijd weet waar je op terug kunt vallen. Ga bijvoorbeeld nadat je chaos hebt ervaren even vijf minuten in stilte in je stoel zitten om het te verwerken. Als ik dat niet doe blijf ik de hele dag stuiteren. Het is een soort ‘incheckmomentje’. Voor een ander helpt yoga of sporten weer beter. In de training kom je erachter wat voor jou werkt. Je leert inchecken bij jezelf en ontdekt wat jouw pauzeknop is.”

Tip 3: Ruim op
“Maak tijd vrij om op te ruimen. Je huis, je bureau, je agenda, je mailbox en alles wat maar chaos bezorgt. Het opruimen poetst die chaos weg.”

Tip 4: Plan
“Leer daarnaast plannen. Pak je agenda en verdeel grote taken op in kleinere taken. Het is hierbij belangrijk dat je bij de uitvoering ervan één taak tegelijk doet. Plan hier tijd voor in en spreek met jezelf af dat je niet tussentijds aan een andere taak mag beginnen. Het gaat hier dus ook om prioriteiten leren stellen!”

Tip 5: Vind rust
“Plan voldoende rustmomenten in. Ook als je denkt ze niet nodig te hebben. Ga bijvoorbeeld de natuur in en laat je telefoon eens thuis, zodat je niet gestoord wordt. Dit geeft je de gelegenheid je gedachten te ordenen, de omgeving bewust in je op te nemen en oprechte rust te ervaren.

Sommige mensen zitten erg veel in hun hoofd, wat voor onrust zorgt. Voor hen is het belangrijk meer in het lichaam te komen. Om even te voelen hoe ze in hun stoel zitten, hoe de ademhaling is, wat voor geluiden ze horen en wat ze om zich heen zien. Even voelen zorgt ervoor dat je uit je hoofd komt en daarmee dat je hersenen rust krijgen.”

Tip 6: Pas mindfulness toe
“Toen ik een mindfulnesstraining had gedaan veranderde mijn leven. In de training moesten we twee uur lang stil zijn en als huiswerk kregen we mee elke dag een halfuur een begeleide meditatie te doen. In het begin vond ik het vreselijk! Maar juist door dit eens te ervaren, ontdekte ik wat echte ontspanning is. Dat wist ik namelijk helemaal niet. Bewust en in het moment zijn, je zintuigen aanzetten en ervaren vanuit verwondering, zonder filters en oordelen. Heel rustgevend. Ik kon nooit tegen stilte, maar sinds de training geniet ik er juist van!”

Wil je ook zoiets meemaken? Wij organiseren regelmatig stiltedagen, bijvoorbeeld weer op donderdag 28 april 2022. Lees meer

Tip 7: Schrijf je chaos op en stel prioriteiten
“Om je hoofd zo leeg mogelijk te houden, kan het helpen je gedachten en de zaken die chaos veroorzaken op te schrijven. Bijvoorbeeld dingen die je moet onthouden of dingen die je nog moet of wilt doen. Zo creëer je schijfruimte in je hoofd. Vervolgens stel je prioriteiten. Wat is nu het belangrijkst? Plan je taken niet alleen op korte termijn, maar ook op middellange en lange termijn. Dit creëert overzicht en zorgt voor rust in je hoofd.

Wat is de toegevoegde waarde van de training Omgaan met chaos in je hoofd?

“Om te beginnen dat mensen elkaar met tips kunnen inspireren. Je zit met medecursisten die allemaal chaos ervaren en al heel veel dingen hebben geprobeerd. Hier komen bakken tips en inspiratie uit voort over wat er wel en niet werkt. Je helpt elkaar! Tel daarbij op dat je een ervaren trainer hebt die jou helpt en zelfs individueel coacht, dus reken maar dat je na de training gewapend bent tegen chaos in je hoofd.

Je krijgt na de eerste bijeenkomst de opdracht mee om te kijken waar jij tegenaan loopt, bijvoorbeeld: belemmerende overtuigingen, persoonlijke zaken die een rol spelen en de factoren die chaos veroorzaken. Daar kijk je vervolgens samen met de trainer naar. De cursisten oefenen het geleerde direct en passen het in hun praktijk toe.”

Voor wie is de training geschikt?

“Voor iedereen die weleens chaos ervaart. Dit zijn vaak denkers, die veel in hun hoofd zitten. Ook is deze training geschikt voor mensen die moeite hebben met bijvoorbeeld grenzen aanvoelen en aangeven, mensen die moeite hebben met concentreren, mensen die hyperactief of juist heel passief zijn en daardoor minder productief zijn en mensen die het gevoel hebben altijd ‘aan’ te staan. Eigenlijk is deze training voor heel veel mensen waardevol!”

Wat voor voordelen kan het opleveren voor mensen met ADD/ADHD?

“Dezelfde voordelen die de training iedereen biedt, maar specifiek handig voor AD(H)D’ers is dat je in de training leert je beter te concentreren en meer leert te werken op een manier die bij je past en resultaat oplevert. Ook krijg je meer het gevoel ‘in charge’ te zijn en minder achter de feiten aan te lopen.

Bij AD(H)D gaat het er vooral om dat je ermee leert omgaan. Je hoeft niet als een zenmeester uit de training te komen, maar je ontdekt wel wat er allemaal in je hoofd en in je lijf gebeurt. Daarbij speelt acceptatie een grote rol. Acceptatie dat iemand met AD(H)D anders werkt dan anderen. Dus we focussen op uit de weerstand komen, kijken naar de eigen gebruiksaanwijzing en naar wat er wél werkt. Werken met een koptelefoon met noise canceling, om maar een voorbeeld te noemen. Daarnaast trainen we een stukje assertiviteit, zodat je bijvoorbeeld het gesprek met je leidinggevende aan durft te gaan om te zeggen dat de kantoortuin voor jou niet werkt.”

Wat maakt dat jij deze training geeft? Heb je zelf veel ervaring met chaos?

“Ik ben ervaringsdeskundige, wat voor een groot deel door mijn ADD komt. Als moeder maakte ik er vroeger soms echt een potje van, haha! Ik vergat de gymtas van de kinderen, kon niks onthouden en kwam vaak te laat. Ik rende continu achter de feiten aan!

Ik verdiep me al jaren in chaos, de werking van het brein, omgaan met een ‘vol hoofd’ en hoe je hiermee kunt werken. Ik heb op dit vlak inmiddels zoveel kennis en praktijkervaring opgedaan dat ik hier nu ook anderen in inspireer en begeleid. Er zijn heel veel mensen die chaos in hun hoofd ervaren en op zoek zijn naar tools om meer grip op het leven te krijgen. Deze kun je het beste krijgen van iemand die er ervaring mee heeft!”

Wil jij ook leren omgaan met de chaos in je hoofd? Bekijk de training hier.