5 stappen om te beginnen met adverteren in Google Ads

Google Ads is een krachtig middel om je online vindbaarheid te vergroten, bezoekers naar je website te trekken en conversies te realiseren. Dat klinkt interessant én is het ook, maar je moet wel weten hoe. Om succesvol in het zoeknetwerk van Google mee te doen, nemen we je in dit artikel mee in de belangrijkste eerste stappen.

Stap 1: Maak een Google Ads account aan

Je begint vanzelfsprekend met het aanmaken van je Google Ads account. Dit doe je in 4 fasen. Deze fasen bestaan uit:

  • Je bedrijf en doelgroep
  • Je advertentie
  • Budget en beoordeling
  • Facturering instellen

Onthoud dat je de ingevulde gegevens naderhand altijd kunt wijzigen. Ook de campagne die je hier aanmaakt, kun je direct pauzeren.

We adviseren je onderstaande stappen te doorlopen voordat je actief met campagnes aan de slag gaat.

Stap 2: Bepaal vooraf je doel(en)

Voorbereiding is het halve werk, beantwoord daarom om te beginnen deze vraag: ‘Wat wil ik bereiken met het adverteren in het Google zoeknetwerk?’. Voorbeelden van doelen zijn verkopen verhogen, leads genereren of merkbekendheid creëren. Als je je doel hebt bepaald, kun je aan de slag!

Om te kunnen meten of je doel wordt behaald, bepaal je specifieke conversies. Welke acties moet Google registreren als conversie? Afhankelijk van je doelstelling kun je denken aan conversies als voltooide aankopen, nieuwsbriefaanmeldingen of aangevraagde offertes.

Stap 3: Campagnes inrichten

Houd je bij het inrichten van je campagnes zoveel mogelijk aan dezelfde categorieënstructuur als in je aanbod. Daarnaast bepaal je elementen als: op welke locaties en apparaten wil je actief zijn? Wat is je budget per dag? En hoe ziet je advertentieplanning eruit?

Stap 4: Zoekwoorden selecteren

In deze stap ga je nadenken vanuit jouw klant. Je stelt jezelf de vraag: ‘Wat zouden mijn (potentiële) klanten in een zoekmachine intypen als ze op zoek zijn naar mijn product of dienst?’. Vergeet ook niet te denken aan woorden waarbij je niét wil dat Google je advertenties weergeeft. Dit zijn woorden waaruit blijkt dat iemand een andere intentie heeft dan wat jij probeert te bereiken met je advertentie. Als jij omzet wilt realiseren met je advertenties, dan zijn zoekopdrachten waar woorden als ‘gratis’, ‘ervaringen’ en ‘tips’ in terugkomen niet relevant voor jou. Deze woorden stel je in als uitsluitingszoekwoorden.

Zodra jouw lijst met zoekwoorden compleet is, voeg je ze samen in advertentiegroepen. Een advertentiegroep is een overkoepelende naam voor zoekwoorden. Je vormt advertentiegroepen op basis van zoekwoorden die sterk op elkaar lijken. Denk aan gemeenschappelijke thema’s of zoekwoorden die bijna hetzelfde geschreven zijn. Dit heeft grote voordelen voor de volgende stap.

Stap 5: Relevante advertenties schrijven

Als je een campagne hebt ingericht en relevante zoekwoorden hebt gegroepeerd in advertentiegroepen, ga je advertenties schrijven. De belangrijkste tip is dat je de beperkte ruimte die je hebt zo optimaal mogelijk benut. Een advertentietekst bestaat uit 3 koppen en 2 beschrijvingen.
Zorg ervoor dat de eerste kop zoveel mogelijk overeenkomt met het zoekwoord en dat de rest van de advertentie zoveel mogelijk relevante, leesbare en pakkende informatie bevat waarmee je potentiële klanten overtuigt dat jij kan bieden wat zij zoeken. Denk aan unieke voordelen van jouw product of dienst, wat is de toegevoegde waarde voor jouw klant of wat levert het de klant op om bij jou te kopen?

Google beoordeelt je advertenties op kwaliteit en relevantie, dus zorg dat degene die op jouw advertentie klikt op een zo relevant mogelijke pagina op jouw website terechtkomt. Hoe jouw campagne presteert hang niet alleen af van het bedrag dat je bereid bent te betalen voor een klik, maar ook van de relevantie.

Met alleen het opzetten van een campagne ben je er nog niet. Monitoren en bijsturen zijn misschien wel nóg belangrijker.

Een Google Ads account opzetten, beheren en monitoren is een vak apart. Wil je dit op een professionele wijze (gaan) toepassen en meer praktische kennis opdoen? In de intensieve en praktische training Google Ads Essentials krijg je hulp bij het opzetten van je (eerste) campagne én je wordt wegwijs in de wereld en mogelijkheden van Google Ads.

Vragen over dit onderwerp?

We helpen je graag met een persoonlijk advies over welke opleiding of training het beste bij je past. Maar ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze adviseurs.

Wij zijn te bereiken op 030 - 29 19 888 van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur.

Voor meer informatie kan je ook de ICM Brochure bestellen

brochure