Profileren als trainer: hoe je aan opdrachten komt én blijft komen

Je hebt in trainen je passie gevonden en staat te trappelen om trainingen te verzorgen. Maar hoe maak je aan de buitenwereld duidelijk wat je in huis hebt? Op welke manier kom je aan opdrachten en hoe onderscheid je jezelf van andere trainers? Ronald Driehuis (top 10 best beoordeelde trainers van ICM Incompany) en Laura van den Ouden (NOBTRA Trainer van het jaar in 2018 en 2019) delen hun belangrijkste tips om je te profileren en te positioneren als trainer.  

Tip 1: Positioneer jezelf

Ronald Driehuis: “Voordat je je kunt profileren als trainer is het belangrijk om te weten wat jouw niche is, jouw segment. Wat is jouw positie in het grote speelveld van opleiden en trainen? Dat is iets wat in de ICM Trainersopleiding ook veel naar voren komt. Wat is jouw onderscheidend vermogen? Dat vergt zelfonderzoek. Vragen die je jezelf kunt stellen zijn:  

  • Waarvoor moet men bij mij aankloppen voor hulp of kennis?  
  • Wat drijft mij?  
  • Waar gaat mijn hart sneller van kloppen?  
  • Wat hoop je te bewerkstelligen met je werk?  
  • Wat vinden anderen uniek aan mij?  

Het kan best lastig zijn om erachter te komen wat ‘jouw ding’ is. Een manier om dit als beginnend trainer te ontdekken is door veel vlieguren te maken en van alles uit te proberen. Zo kun je ervaren wat je leuk vindt, waar je lol in hebt en waar je merkt toegevoegde waarde te hebben. Ook kom je erachter wat de doelgroepen zijn die jou interesseren. Ben je bijvoorbeeld iemand die bij overheidsinstanties tot zijn recht komt, of werk je liever voor commerciële organisaties? Tot slot zijn er ook een aantal modellen die je hierbij kunnen helpen, zoals het Egel-principe of het Ikigai-model. 

Ikzelf kwam erachter dat mijn diepgewortelde drijfveer om te trainen is om gedragsverandering te realiseren waar mensen profijt van hebben. Ik wil graag impact maken! Persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling, organisatieontwikkeling, voor die dingen moet je bij mij zijn.” 

Laura van den Ouden: “Er zijn 16.000 trainers in Nederland die allemaal goed zijn in communiceren. Laat zien waarom mensen jóu moeten hebben. Wat kenmerkt jou? Voorkom dat je alles en iedereen bedient en een soort ‘duizenddingendoekje’ wordt. Sterker is het als je laat zien wat écht je talent is. 

Verdiep je in waar mensen op zitten te wachten en kies een niche waarvan je zeker weet dat het je jaren zal blijven boeien. De volgende stap is om je daar als een waanzinnige in te verdiepen. Doe onderzoek, schrijf er artikelen over en spreek op congressen. Kies bij voorkeur iets wat je zelf ook moeilijk en uitdagend vindt en wat nog geen gebaand pad is: hoe kun je bestaande vraagstukken oplossen? Ben je het antwoord nabij? Werk dit dan uit in een waardevol model en bied het aan bij tijdschriften die ertoe doen. Zo ben ik gespecialiseerd in borging en transfer van trainingen in de praktijk. Neem jezelf serieus, dan wordt het voor anderen ook makkelijker om dat te doen.” 

Tip 2: Vergroot je zichtbaarheid

Ronald Driehuis: “Je kunt op verschillende manieren naar de buitenwereld uitdragen waar je goed in bent en je zichtbaarheid vergroten. Zo zijn er trainers die een eigen website maken waarin hun expertise en producten worden uitgelicht. Je kunt blogs schrijven over onderwerpen binnen jouw expertise en die op LinkedIn plaatsen, of zelfs een boek schrijven. Dat zijn allemaal manieren om mensen te laten onthouden dat ze voor dat onderwerp bij jou moeten zijn. Het is belangrijk om goed na te denken welke klanten jij zou willen hebben en waar zij zich bevinden. Als je iedereen probeert aan te spreken, ga je schieten met hagel.” 

Tip 3: Ga samenwerkingen aan

Laura van den Ouden: “Het grootste misverstand rondom jezelf profileren is dat je dit alleen moet doen. Zoek mensen om je heen die je kunnen helpen, voor wie het ook deel is van hun werk en werk samen. Bijvoorbeeld bij het schrijven van een artikel of het doen van onderzoek. Wanneer je je tijd en kennis deelt, wordt het resultaat bovendien nóg beter. Wat schiet je er immers mee op om geheimzinnig te doen over je kennis? Door connecties te maken en kennis te delen kom je verder.” 

Ronald Driehuis: “Samenwerken is belangrijk. Ga samenwerkingsverbanden aan met de organisaties of verenigingen die zich ook bezighouden met jouw expertise of die klanten naar jou door kunnen sturen bijvoorbeeld. Ik kies er zelf voor om intensief contact te hebben met de Incompany consultants bij ICM. Ik heb nauwe banden met hen, zij weten waar ik goed in ben en waar ik enthousiast van word. Daarnaast is het werven van ‘ambassadeurs’ belangrijk. Klanten, oud-klanten, het zijn allemaal mensen die voor jou mond-op-mond reclame kunnen maken. Voor mij is het heel belangrijk om een direct lijntje te hebben met mijn opdrachtgevers. ” 

 

Tip 4: Neem de tijd

Laura van den Ouden: “Ondernemerschap vergt tijd. Wil je je onderscheiden, dan moet je boven de rest uitsteken en moeite doen. Grote kans dat als je meer over trainen leert, je het meer en beter wilt gaan doen. Een randvoorwaarde is genoeg tijd te nemen voor de voorbereiding en je positionering en profilering. Voel je frictie in je werk, geef dan bij je werkgever aan wat je nodig hebt. Volg je nu bijvoorbeeld een trainersopleiding, geef dan tussentijds kleine presentaties op werk om te laten zien wat je bezighoudt en om anderen te laten zien wat daarbij komt kijken. Zo begrijpt je omgeving jouw tijdsinvestering ook.” 

Tip 5: Heb lef en durf

Laura van den Ouden: “Veel trainers zijn te bescheiden. Ga er niet vanuit dat mensen je vanzelf benaderen. Je moet zelf uit je hok komen en vanuit eigen initiatief trainingen aanbieden om zichtbaar te worden. Luister naar signalen op de werkvloer. Wat speelt er? Waar is behoefte aan? Ga gesprekken aan, hang een a4tje bij het koffiezetapparaat op met jouw ondernemersverhaal en deel in kennissessies wat je in de aanbieding hebt. 

Denk ook aan een eigen platform of website; iets dat vaststaat en waarop mensen kunnen zien waar jij voor staat, aanbiedt en/of geproduceerd hebt. Verzamel referenties en maak van je deelnemers ambassadeurs die je aanprijzen!” 

Ronald Driehuis: “Tuurlijk is het spannend. Meteen inschrijven bij de KVK zonder enige ervaring is een hele grote stap, in mijn ogen misschien iets te groot. Ga op zoek naar trainers die ervaren zijn en vraag of je kunt meelopen. Ga koffietjes drinken, vraag of je mee kunt trainen als co-trainer. Ga eens binnen je eigen organisatie aan de slag en vraag of je intern trainingen kunt verzorgen. Maar vooral: Onderschat jezelf niet en maak die sprong in het diepe. Ga het gewoon doen! Ik vond het in het begin enorm spannend, waarbij ik mezelf vergeleek met hele ervaren trainers. Ik vroeg me af hoe ik daar ooit kon komen. Maar je gaat er sowieso niet komen…. als je de sprong niet waagt!” 

Meer weten over trainen?

In deze artikelen geeft Laura nog meer tips over het trainersvak: