3 tips om jezelf online sterker te presenteren

In dit artikel geef ik je drie tips om jezelf online sterker te presenteren. Op deze manier kun je jezelf duidelijker positioneren en gevonden worden op voor jou relevante zoektermen.

Tip 1 – Bepaal je ‘digital footprint’

Jouw ‘digital footprint’ is letterlijk de afdruk die je digitaal achterlaat of hebt gelaten op het moment dat iemand jouw naam als zoekopdracht intikt bij Google. De resultaten die je dan ziet bepalen je ‘digital footprint’. Naast de zoekopdracht op je eigen naam is het ook goed om na te denken via welke inhoudelijke zoekopdrachten je graag gevonden wil worden. Zoals  bijvoorbeeld een ‘creatieve online marketeer’ of een ‘daadkrachtige projectmanager’.

Als je gaat zoeken via google is het belangrijk dat je altijd anoniem surft (met de incognitomodus). Omdat Google resultaten personaliseert krijg je via de anonieme surfmodus altijd het meest neutrale (niet gepersonaliseerde) perspectief. Op basis van de resultaten kun je bepalen of het beeld wat je neerzet ook wenselijk is.

Tip 2 – Formuleer je personal branding statement

Om het beeld van jezelf online te verstevigen kan het helpen om een personal branding statement te formuleren. Het doel van een personal branding statement is om in de vele informatie online er op een juiste manier uit te springen. Een personal branding statement is geen functiebeschrijving of een functietitel maar een weergave van de waarde die je creëert als professional.

Om je personal branding statement te formuleren kun je de volgende vragen gebruiken:

  • Welke problemen van klanten los je op als professional (met jouw kennis, vaardigheden, team, producten en diensten)?
  • Welke klantgroepen ervaren deze problemen?
  • Hoe los je deze problemen op?
  • Wat is het resultaat voor klanten?

Aanvullend kun je het statement verdiepen aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat is je professionele passie?
  • Wat zijn de top 3 persoonlijke eigenschappen die er toe leiden dat je resultaten behaalt als professional?
  • Wat zijn de top 3 sterktes van jezelf waar bedrijven profijt van hebben gehad?
  • Wat is je onderscheidend vermogen als professional?

Op basis van deze informatie kun je een tekst opstellen om jezelf online te presenteren. Je personal branding statement kun je gebruiken op de plekken waar je online actief bent.

Tip 3 – Optimaal online zakelijk profiel

LinkedIn is in Nederland een belangrijk online netwerk om jezelf te presenteren. Met meer dan 7 miljoen Nederlanders op LinkedIn is meer dan 65% van de beroepsbevolking aangesloten. Door een compleet profiel op LinkedIn (expert of all-star status) kun je niet alleen je zichtbaarheid op LinkedIn vergroten, maar ook de vindbaarheid van je LinkedIn profiel in Google.

Er zijn tien punten die van belang zijn voor een compleet profiel:
-Profielfoto
-Headline
-Gepersonaliseerde LinkedIn url
-Samenvatting
-Skills
-Meertalig profiel
-Werkervaringen gekoppeld aan bedrijfspagina’s van werkgevers
-Beschrijvingen van werkervaringen
-Visuele content en contactinformatie

Wil je direct aan de slag en je online zichtbaarheid verbeteren? Download dan hier de whitepaper.