10 tips voor een goed cv

Solliciteer je voor een nieuwe functie, dan is een belangrijk onderdeel daarvan natuurlijk het opsturen van je cv. Je cv geeft de selectiecommissie inzicht in wie je bent, wat jouw werkervaring is en of je mogelijk een match bent met de openstaande functie. Kortom, het bepaalt in grote mate of je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Het ICM HR-team deelt via onderstaande 10 tips waar zij op letten en hun do’s en don’ts voor een sterk cv.

In ons persoonlijke traject Succesvol Solliciteren geeft een HR-professional uitgebreide, persoonlijke feedback op jouw cv en motivatiebrief en oefen je met een trainingsacteur essentiële gespreksvaardigheden.

Naar Succesvol Solliciteren

De 10 tips

Tip 1: Zet alleen relevante dingen op je cv

Wat relevant is hangt natuurlijk af van de functie waar je op solliciteert en waar je nu staat in je carrière. Soms kun je (bij)banen van lang geleden beter weglaten maar soms zijn deze juist relevant, bijvoorbeeld als je een carrièreswitch wilt maken en bepaalde ervaring wilt aantonen.

Tip 2: Bekijk je cv door de ogen van iemand anders

Kijk eens kritisch naar je cv met de bril van iemand anders. Zorg dat alle mogelijke vragen over het cv worden beantwoord​. Stel, je hebt een periode niet gewerkt, dan vraagt de lezer zich waarschijnlijk af wat je in die tijd gedaan hebt. Om te voorkomen dat dingen ingevuld worden kun je hier beter zelf iets over toelichten.

Tip 3: Bekijk je cv door de ogen van de beslissers

Stel je voor dat jij een nieuwe medewerker moet selecteren voor deze functie. Wat zou jij dan belangrijk vinden aan het cv en waar zou je op letten? Verplaats je dus nogmaals in een ander en maak je cv nóg beter.

Tip 4: Zorg ervoor dat je cv past bij wie je bent en hoe je over wilt komen​

Daarbij is het natuurlijk belangrijk om te weten wie je bent en waar je voor staat. Ga hierover in gesprek met je omgeving en reflecteer op vorig werk: wat voor situaties en omgevingen geven je energie? En wat wil je in de toekomst juist niet meer? Als dat duidelijk is, is het mooi om dit ook uit te stralen op je cv. Laat daarnaast eigenschappen als creativiteit, enthousiasme of bescheidenheid blijken door ze te onderbouwen met voorbeelden.

Tip 5: Maak je cv binnen zes seconden scanbaar

Uit onderzoek is gebleken dat er gemiddeld zes seconden naar een cv wordt gekeken en dat er daarna een oordeel is geveld over de kandidaat: je belandt op de stapel ja of de stapel nee. Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatie over jou in die cruciale zes seconden te zien is. Check daarvoor vooral de volgende tip.

Tip 6: Gebruik kopjes & opsommingstekens (en dus opsommingen)

Het is fijn voor een lezer als een cv overzichtelijk is. Kopjes, opsommingstekens en een overzichtelijke lay-out met voldoende witruimte maken een tekst makkelijker leesbaar en scanbaar.

Tip 7: Geef aandacht aan het design en kleur.

Bij design hoef je niet meteen heel groots te denken. Zorg in ieder geval voor een duidelijke opmaak (dik/schuin of onderstreept)​ van verschillende onderdelen. Denk ook aan kolommen of tekstvakken om design toe te voegen. Kies maximaal twee kleuren om op te vallen en tegelijk te voorkomen dat je cv hysterisch overkomt.

Tip 8: Laat je cv door mensen checken​ en verwerk de feedback

Stuur je cv eens door naar je partner of vrienden en bespreek samen de plus- en verbeterpunten. Soms hoor je dan interessante en nieuwe invalshoeken én het is ook nog eens een dubbelcheck op eventuele spelfouten.

Tip 9: Zorg voor een goede bestandsnaam en sla je cv op als PDF bestand

Zet je eigen voor- en achternaam in de bestandsnaam zodat je cv makkelijk (terug)gevonden kan worden. Sla het document op als een PDF-bestand in plaats van een Word-document om te voorkomen dat alles verspringt.

Tip 10: Vergeet niet te lachen!

Solliciteren is niet altijd leuk en gemakkelijk maar je kunt er maar beter het beste van maken. Kom binnen met een glimlach: je wordt er zelf vrolijker van én het zorgt voor een goede eerste indruk.

Ook je motivatiebrief verbeteren? Bekijk hier 10 tips voor een goede motivatiebrief.