10 tips om het samen leuk te houden in quarantaine

Samen thuiszitten in quarantaine betekent dat je boven op elkaars lip zit. Je bent hele dagen in elkaars buurt en dat kan best confronterend zijn. Hoe houd je het gezellig?

De 10 tips

Tip 1: Bepaal wanneer je het samen leuk hebt

Wat heb jij nodig om een fijne dag te hebben? En degene(n) met wie je samenwoont? Voer het gesprek daarover zodat je dat van elkaar weet. En misschien nog belangrijker: wanneer gedij je sámen goed? Kun je dat samen organiseren?

Bijvoorbeeld: je partner houdt erg van structuur en bouwt graag dagelijks momenten in om samen pauze te nemen, koffie te drinken of een wandeling te maken. Van jou hoeft dat niet per se, als je in je eentje zou werken zou je die pauzemomenten niet nemen. Tóch kan het veel opleveren om die momenten wel te pakken omdat je merkt dat het erg gezellig is en het de relatie goeddoet. Ga dan gewoon voor die quality time waarbij je samen iets niet-werkgerelateerds doet.

Dit kan ook gaan over samen een glaasje wijn op de bank drinken als de kinderen in bed liggen. Ja, misschien moet er nog gewerkt worden, maar door dit moment wel te nemen investeer je bewust in de sfeer in huis.

Tip 2: Bepaal ook wat je vooral niet samen doet

Je kunt ook afspraken maken over wat je vooral niet moet doen samen. Bijvoorbeeld omdat je vanuit ervaring weet dat het gewoon niet werkt. Denk aan samen koken, in dezelfde ruimte bellen of het uiten van werkgerelateerde frustraties. Ga op zoek naar oplossingen voor dit soort situaties.

Tip 3: Verdeel het corvee eerlijk

Klinkt logisch, maar voordat je het weet verval je weer in jullie traditionele rolverdeling. Jij kookte voorheen bijvoorbeeld altijd omdat je eerder thuis was na werk, maar nu is dat anders. Evalueer de taakverdeling en bepaal of die nog steeds logisch is.

Tip 4: Toon genegenheid

Juist in tijden dat er druk staat op je relatie, is het belangrijk om genegenheid te blijven tonen. Er zijn verschillende ‘talen’ van de liefde waarin we allemaal onze eigen voorkeur hebben. Jouw voorkeur hoeft dus niet per se ook andermans voorkeur te zijn. Weet jij welke liefdestalen je partner het meest kan waarderen?

  • Het uitspreken van positieve woorden, zoals complimenten
  • Tijd en aandacht voor elkaar nemen, door echt geïnteresseerd in elkaar te zijn als de ander iets vertelt en samen leuke dingen te doen
  • Cadeaus geven, zoals bloemen of iets zelfgemaakts
  • Dienstbaarheid, dus de ander ontlasten in huishoudelijke taken
  • Lichamelijke aanraking, elkaar af en toe even vasthouden

Tip 5: Scheid het negatieve van het positieve

De positieve en de negatieve processen in een relatie zijn onafhankelijk van elkaar. Op het moment dat er stront aan de knikker is, dan staat dat los van dat je ook plezier met elkaar kunt hebben. Misschien klinkt dat in eerste instantie gek, want als je ruzie hebt, heb je toch helemaal geen zin om samen iets leuks te doen?

Toch gaat het om twee verschillende systemen in ons brein. Koel even af na ruzie en bedenk waar de sfeer van ontspant en wat jullie positieve processen zijn. Ga ondanks het negatieve tóch dat positieve ondernemen. Want: ja, het is vervelend wat je partner zei of deed, maar dat staat los van hoe leuk het is om samen te tafeltennissen (bijvoorbeeld). Kies bewust: maak je het positieve óf het negatieve groter?

De broaden-and-build theorie van Barbara Fredrickson stelt dat als je het leuk hebt samen, je veel makkelijker problemen kunt oplossen. Je bent creatiever en staat meer open om te leren. Kortom, juist als het begint te wringen is heel belangrijk om actief te investeren in het leuk hebben samen.

Tip 6: Heb aandacht voor elkaar

Om de verbinding in je relatie te versterken is het belangrijk om op een actief-constructieve manier te reageren op elkaar. Dus antwoord niet enkel met ‘hm hm’ als iemand een verhaal vertelt, maar sta ervoor open, luister echt en reageer inhoudelijk. Deel niet meteen je eigen verhaal of ervaringen maar laat het even over de ander gaan.

Heb je kinderen, neem dan de tijd om er echt voor de kinderen te zijn. Een zogenaamde talking stick kan helpen om als gezin de dag te bespreken. Degene die de stok vastheeft, is dan even aan het woord en de rest luistert. Hoe heb je de dag ervaren? Wat zou je voor morgen wel of niet willen?

Tip 7: Introduceer een denkbeeldige collega om de schuld te geven

Van gebruikte glazen die op tafel blijven staan tot het opmaken van de wc-rol en hem niet vervangen: irritant! Maar het wordt er niet gezelliger op als je elkaar gaat beschuldigen. De oplossing: introduceer een denkbeeldige collega en mopper dáárop. “Hé nou, heeft Harrie weer het aanrecht vol kruimels achtergelaten?”

Psychologisch gezien is heel goed te verklaren waarom dit de boel luchtiger en gemakkelijker maakt. Je kunt jullie nieuwe collega zien als een ‘transactional object’, zoals kinderen via een pop of knuffel hun gevoelswereld waarnemen. Via Harrie in dit geval kun je kritiek beter aan. Het is minder direct, terwijl de boodschap nog steeds overkomt.

Tip 8: Communiceer geweldloos

Uit de ander zich negatief of agressief? Wie weet halen je kinderen of partner het bloed onder je nagels vandaan en vergt het een hoop zelfbeheersing, maar deze vier stappen helpen je om geweldloos terug te communiceren:

  1. Benoem het concrete gedrag zonder oordeel: “Hé, ik zie je nu een boek weggooien en je laptop dichtklappen.”
  2. Uit je gevoel: “Ik schrik daarvan! En ik word er ook een beetje boos van.”
  3. Koppel je gevoel aan je behoefte: “Het is voor mij ook best een zware tijd en ik zou het fijn vinden als we het een beetje rustig kunnen houden thuis.”
  4. Verzoek om datgene wat je helpt om samen verder te komen: “Ik snap wel dat je kwaad wordt, maar het zou mij helpen als je even wegloopt als je kwaad wordt. Als ik klaar ben met deze klus kom ik naar je toe en hebben we het erover.”

Tegen elkaar in schreeuwen maakt het natuurlijk alleen maar erger. Dus probeer in bovenstaande stappen je eigen woorden te vinden om de boel te kalmeren.

De training Geweldloze Communicatie gaat hier dieper op in.

Tip 9: Gun jezelf een time-out

Soms heb je even tijd voor jezelf nodig, of dat nu is om je emoties onder controle te krijgen of omdat je ook graag af en toe alleen bent. Zoek dan bewust je eigen plekje op en communiceer dat je een time-out neemt.

Tip 10: Vergeet niet te lachen

De Positieve Psychologie leert ons om onze situatie, hoe moeilijk of frustrerend ook, te accepteren. Daarover vertelt docent Marga Rijken in dit artikel meer. Het gaat erom oog te houden voor het positieve, want wat je aandacht geeft groeit. Wat kun je wel? Wat is er wel leuk of fijn momenteel? Vergeet vooral niet te lachen en gebruik deze tips om het samen gezellig te houden.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Marga Rijken, docent bij ICM van o.a. Positieve Psychologie, Arbeids- en Organisatiepsychologie, Toegepaste Psychologie en Persoonlijk Leiderschap.

Vragen over dit onderwerp?

We helpen je graag met een persoonlijk advies over welke opleiding of training het beste bij je past. Maar ook voor praktische vragen kun je terecht bij onze adviseurs.

Wij zijn te bereiken op 030 - 29 19 888 van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur.

Voor meer informatie kan je ook de ICM Brochure bestellen

brochure