10 tips om het samen leuk te houden in quarantaine
Samen thuiszitten in quarantaine betekent dat je boven op elkaars lip zit. Je bent hele dagen in elkaars buurt en dat kan best confronterend zijn. Hoe houd je het gezellig?
De 10 tips
Tip 1: Bepaal wanneer je het samen leuk hebt
Bijvoorbeeld: je partner houdt erg van structuur en bouwt graag dagelijks momenten in om samen pauze te nemen, koffie te drinken of een wandeling te maken. Van jou hoeft dat niet per se, als je in je eentje zou werken zou je die pauzemomenten niet nemen. Tóch kan het veel opleveren om die momenten wel te pakken omdat je merkt dat het erg gezellig is en het de relatie goeddoet. Ga dan gewoon voor die quality time waarbij je samen iets niet-werkgerelateerds doet.
Dit kan ook gaan over samen een glaasje wijn op de bank drinken als de kinderen in bed liggen. Ja, misschien moet er nog gewerkt worden, maar door dit moment wel te nemen investeer je bewust in de sfeer in huis.
Tip 2: Bepaal ook wat je vooral niet samen doet
Tip 3: Verdeel het corvee eerlijk
Tip 4: Toon genegenheid
- Het uitspreken van positieve woorden, zoals complimenten
- Tijd en aandacht voor elkaar nemen, door echt geïnteresseerd in elkaar te zijn als de ander iets vertelt en samen leuke dingen te doen
- Cadeaus geven, zoals bloemen of iets zelfgemaakts
- Dienstbaarheid, dus de ander ontlasten in huishoudelijke taken
- Lichamelijke aanraking, elkaar af en toe even vasthouden
Tip 5: Scheid het negatieve van het positieve
Toch gaat het om twee verschillende systemen in ons brein. Koel even af na ruzie en bedenk waar de sfeer van ontspant en wat jullie positieve processen zijn. Ga ondanks het negatieve tóch dat positieve ondernemen. Want: ja, het is vervelend wat je partner zei of deed, maar dat staat los van hoe leuk het is om samen te tafeltennissen (bijvoorbeeld). Kies bewust: maak je het positieve óf het negatieve groter?
De broaden-and-build theorie van Barbara Fredrickson stelt dat als je het leuk hebt samen, je veel makkelijker problemen kunt oplossen. Je bent creatiever en staat meer open om te leren. Kortom, juist als het begint te wringen is heel belangrijk om actief te investeren in het leuk hebben samen.
Tip 6: Heb aandacht voor elkaar
Heb je kinderen, neem dan de tijd om er echt voor de kinderen te zijn. Een zogenaamde talking stick kan helpen om als gezin de dag te bespreken. Degene die de stok vastheeft, is dan even aan het woord en de rest luistert. Hoe heb je de dag ervaren? Wat zou je voor morgen wel of niet willen?
Tip 7: Introduceer een denkbeeldige collega om de schuld te geven
Psychologisch gezien is heel goed te verklaren waarom dit de boel luchtiger en gemakkelijker maakt. Je kunt jullie nieuwe collega zien als een ‘transactional object’, zoals kinderen via een pop of knuffel hun gevoelswereld waarnemen. Via Harrie in dit geval kun je kritiek beter aan. Het is minder direct, terwijl de boodschap nog steeds overkomt.
Tip 8: Communiceer geweldloos
- Benoem het concrete gedrag zonder oordeel: “Hé, ik zie je nu een boek weggooien en je laptop dichtklappen.”
- Uit je gevoel: “Ik schrik daarvan! En ik word er ook een beetje boos van.”
- Koppel je gevoel aan je behoefte: “Het is voor mij ook best een zware tijd en ik zou het fijn vinden als we het een beetje rustig kunnen houden thuis.”
- Verzoek om datgene wat je helpt om samen verder te komen: “Ik snap wel dat je kwaad wordt, maar het zou mij helpen als je even wegloopt als je kwaad wordt. Als ik klaar ben met deze klus kom ik naar je toe en hebben we het erover.”
Tegen elkaar in schreeuwen maakt het natuurlijk alleen maar erger. Dus probeer in bovenstaande stappen je eigen woorden te vinden om de boel te kalmeren.
De training Geweldloze Communicatie gaat hier dieper op in.
Tip 9: Gun jezelf een time-out
Tip 10: Vergeet niet te lachen
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Marga Rijken, docent bij ICM van o.a. Positieve Psychologie, Arbeids- en Organisatiepsychologie, Toegepaste Psychologie en Persoonlijk Leiderschap.