Zo zet je jouw sterke kanten in om je zwaktes te verbeteren

Ieder mens heeft zwakke punten. Ik ben bijvoorbeeld niet gedisciplineerd. Als ik gedisciplineerd zou zijn, zou ik op de geplande tijd gaan hardlopen. Helaas is dat niet het geval: als ik probeer op te staan van de bank omdat het tijd is om te gaan sporten, zorgt dat vooral voor veel tegenzin. Discipline zorgt bij mij niet voor motivatie…

Wat voor mij beter werkt, is om iets te doen dat bij mijn karakter en sterke kanten past. Ik ben namelijk wél enthousiast. Dat enthousiasme maakt dat ik graag een goede tijd wil rennen op de 10 kilometer. Ik wil (van mezelf) winnen! Dát motiveert mij wel om te gaan sporten. Wanneer ik op de bank zit en geen zin heb om te sporten, denk ik terug aan mijn enthousiasme om te winnen.

Het effect van sterke kanten

Sinds de oprichting van de positieve psychologie twintig jaar geleden is er veel meer aandacht voor de positieve eigenschappen die mensen hebben. Het VIA Institute verzamelt al het onderzoek naar deze Character Strengths. Wat blijkt: mensen die hun sterke kanten kennen en meer gebruiken, zijn gelukkiger, presteren beter en weten beter met allerlei tegenslagen om te gaan (Niemiec, 2018).

Ook je zwaktes verbeteren

Nu hoor ik je denken: ‘moet ik niet juist aan mijn zwakke kanten werken? Die sterke kanten zitten wel goed, maar die zwaktes…’ Goed nieuws: dat kan juist mét je sterke kanten! Het blijkt namelijk dat je jouw ‘slechte’ eigenschappen kunt verbeteren of kunt opvangen met je sterke kanten.

Aan de slag!

Neem een vel papier en schrijf enkele sterke kanten van jezelf op. Welke goede eigenschappen heb jij allemaal? Denk bijvoorbeeld aan wat voor jou als vanzelfsprekend voelt, wat anderen in jou bewonderen of taken waar je energie van krijgt. Vervolgens kies je een situatie waarin je niet tevreden was met hoe je iets aanpakte. Je wilt je gedrag dus verbeteren. Bedenk nu voor elke sterke kant die je hebt opgeschreven hoe je die eigenschap kunt inzetten om je te helpen in de gekozen situatie.

Voorbeeld: als je last hebt van te kritisch zijn op jezelf, heb je last van die (op zich nuttige) eigenschap. Andere sterke kanten kunnen je dan helpen. Vriendelijkheid zet je in om wat aardiger tegen jezelf te praten. Dankbaarheid helpt om te zien wat er wel goed gaat. Leergierigheid maakt dat je bedenkt wat er concreet beter kan, in plaats van bij de pakken neer te zitten. Sociale intelligentie doet je beseffen dat iedereen dit weleens heeft en helpt je de situatie te relativeren. Zelfs kritisch denken kan je helpen: je ziet snel in dat je weer onredelijk bent en kunt rationeel beseffen dat dit geen zin heeft.

Meer met sterke kanten doen

Wil jij werken met sterke kanten? Doe dan mee met de crowdfundingsactie van ICM-trainer Matthijs Steeneveld en help hem om een Nederlandstalig coachingskaartspel te maken van de wetenschappelijk onderzochte VIA Character Strengths. Hierin zitten onder andere de 24 wetenschappelijk onderbouwde sterke kanten én 10 oefeningen om direct toe te passen in coaching, training of in jouw team. Je kunt ook gratis de VIA vragenlijst invullen om jouw sterke kanten te ontdekken. Je vindt de test via onze sterke kanten e-learning.

Bron

Niemiec, R. M. (2018). Character strengths interventions: A field guide for practitioners. Hogrefe Publishing.