Zo maak je van je to-do-lijst een succeslijst

To-do-lijsten, gebruik jij ze ook? Taken die we zelf belangrijk vinden en de vragen en wensen van anderen vliegen ons om de oren. We schrijven ze op om ze te onthouden. In onze agenda’s maken we belangrijke plekken vrij voor dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse takenlijsten. Daarnaast kun je veel app’s downloaden waarmee je jouw to-do-lijst op elk mobiel apparaat kunt maken en openen. Het maken van deze lijstjes is waardevol, je maakt je hoofd leeg zodat je met aandacht kunt werken aan een taak. En het heeft ook een keerzijde.

Beste bedoelingen

To-do-lijsten zijn eigenlijk een verzameling van beste bedoelingen. Een beetje zoals bij goede voornemens na nieuwjaar. We voelen ons verplicht ze af te krijgen of er ons minimaal aan te houden, want ze staan op ons lijstje. Ik denk dat de meeste mensen een haat-liefde verhouding hebben met hun to-do-lijst. Als je het toestaat bepaalt je to-do-lijst je dagindeling.  De Australische premier Rob Hawke merkte eens op: ‘de belangrijkste dingen roepen niet altijd het hardst om aandacht’.

Flipperkast

Als je veel te doen hebt op een dag, hoe beslis je dan wat je het eerste aanpakt? Kleine kinderen doen wat er gedaan moet worden op het moment dat het zich aandient: tijd voor ontbijt, tijd voor school, tijd voor huiswerk, tijd om op te ruimen, tijd om naar bed te gaan. Na verloop van tijd werd daar de factor ‘vrijheid’ aan toegevoegd. Zelf kiezen of je nog buiten ging spelen, als je huiswerk maar af was bijvoorbeeld. Volwassenen mogen hun tijd helemaal zelf indelen en het lijkt wel of er dan steeds meer op je bord komt dat allemaal ‘even’ gedaan moet worden. Voor je het weet lijk je een balletje in een flipperkast en word je heen en weer geslingerd door de hectiek van de dag.

Prestatiegericht

Prestatiegerichte mensen doen het anders. Zij staan elke dag lang genoeg stil om te bepalen wat echt van belang is en vullen op basis daarvan hun dag in. Deze ‘presteerders’ schuiven taken naar voren die andere mensen zouden uitstellen en stellen taken (soms voorgoed) uit die anderen eerst zouden oppakken. Presteerders werken altijd vanuit een heldere kijk op hun prioriteiten.

Succeslijsten

Hoe doen ze dat dan? In plaats van to-do-lijsten heb je succeslijsten nodig. Deze succeslijsten zijn kort. Met de to-do-lijst ga je alle kanten op, met een succeslijst ga je één specifieke kant op. De eerste is een ongeorganiseerde lijst, de tweede een georganiseerde richtlijn.

Hoe maak je van een to-do-lijst een succeslijst? Schrijf alles wat je te doen hebt op een lijst, je to-do-lijst. Schrijf achter de taken of het MOET of KAN. Maak een nieuwe lijst met zaken waar MOET achter staat en bekijk deze kritisch. Bepaal opnieuw of het ECHT MOET of dat het eigenlijk wel KAN. Verklein je lijst net zolang tot je 1 of 2 zaken overhoudt die echt MOETEN en werk die zaken als eerste af.

Test deze methode een tijdje uit en laat me weten wat het je oplevert!

Meer in Persoonlijke groei