Ben jij wel of geen “Knowmad”?

Joitske Hulsebosch deed eind maart op het Learning Innovation Event in Maarsbergen een verhaal onder de titel ‘Help, er zit een Knowmad in mijn organisatie’.

Wat is een Knowmad?

Een ‘Knowmad’ is een type professional, die leergierig is en slim gebruikmaakt van social media om een specialist in zijn vakgebied te worden én te blijven.

Joitske beschrijft in haar boek (“Leren in tijden van tweets, apps en likes”) welke kenmerken een Knowmad heeft: nieuwsgierig, gefocust, creatief, flexibel, leert snel nieuwe vaardigheden, kan nieuwe problemen oplossen, werkt goed samen en kan goed communiceren. Knowmads zijn bij uitstek “netwerk”-mensen.

Sta op als je een Knowmad bent

Redelijk aan het begin van haar verhaal verzocht zij alle aanwezigen (ik schat een man of 100) te gaan staan….  Daarna was het verzoek aan degene, die zichzelf als Knowmad beschouwde, te blijven staan, en dat al de anderen zouden gaan zitten.

Ik weet niet goed waarom dat de aanpak was, en waarom niet gewoon de Knowmads zouden gaan staan. Het effect was in ieder geval dat, op een enkeling na, iedereen bleef staan. Ik was als enkeling gaan zitten. Ik zou wel graag een Knowmad willen zijn, maar op een schaal van 1 tot 10, zou ik mezelf nog geen 7 geven. Zo’n actieve gebruiker van social media ben ik (nog) niet en “netwerken” is niet mijn sterkste kant.

Mijn buurvrouw in de zaal, met wie ik een tijd geleden intensief heb samengewerkt, gaf aan dat zij vond dat ik wel degelijk ook een Knowmad was. Ik was toch enthousiast en ik had toch wel degelijk impact, fluisterde ze mij indringend toe. In haar blik zag ik dat ze het echt niks vond, dat ik was gaan zitten en dat het niet alleen een lieve poging van haar was om mij uit deze “losers”-positie te bevrijden. Haar pogingen mij alsnog weer in de benen te krijgen strandden op mijn koppigheid. Maar het effect van deze korte schermutseling, was wel dat ik erover ging doordenken.

Seek-sense-share

Het model van ‘seek-sense-share’ dat Joitske in haar verhaal noemde hielp me daarbij.

 

 

Het meest wezenlijke van de ‘knowmadische’ werkhouding, vertelde zij, is dat je allerlei informatie ‘opzuigt’ (seek); die bij jezelf combineert en er nieuwe contextuele betekenis aan geeft (sense); en dat vervolgens weer deelt met anderen (share). In die zin is de Knowmad een soort gegevensverwerkend fabriekje: grote hoeveelheden informatie worden vanuit een wijde netwerkomgeving eigengemaakt (input), gefilterd en toegepast op de eigen organisatie en zo verwerkt tot nieuwe informatie (het kennis verwerkingsproces), en weer als nieuwe informatie gedeeld met de netwerkomgeving (output).

In de praktijk

Mijn werk bij ICM is niet anders dan dat, zowel als trainer-docent, als in mijn rol als Innovatie Manager. Ik kan niet toe met wat ik ooit heb geleerd en heb geweten. Ik moet altijd weer op zoek naar de nieuwste inzichten. En door er op te kauwen en er met collega’s over te praten, plaats ik het nieuwe in de context van een opleiding, of in de context van ICM. En dat deel ik. Nog niet zo heel veel op social media, maar daar wil ik best verder in komen. Daar helpt deze blog ook alweer bij. Had mijn buurvrouw toch gelijk dat ik had moeten blijven staan.