Waarom trainingsacteurs juist online van grote toegevoegde waarde zijn

Nu fysieke bijeenkomsten van opleidingen en trainingen niet door kunnen gaan, komen we steeds meer online samen om kennis en vaardigheden te ontwikkelen. En dat is ook nodig: nu we in groten getale zijn overgeschakeld naar videobellen en samenwerken op afstand vraagt dat om nieuwe vaardigheden.

Hoe overtuig je bijvoorbeeld iemand via de telefoon? Hoe geef je online feedback en voer je moeilijke gesprekken? En hoe geef je coachend leiding op afstand? Trainingsacteur Pieter de Jager legt uit hoe trainingsacteurs hierbij helpen.

Is online oefenen met een trainingsacteur wel net zo effectief als in een fysieke bijeenkomst?

“Alle trainingen waar je normaal gesproken fysiek vaardigheden oefent, bijvoorbeeld feedback geven, adviesgesprekken voeren of coachend leidinggeven, zijn ook online mogelijk. Normaal train je dit bijvoorbeeld aan een tafel of bureau waarbij de cursist en ik elkaar vanaf het middel zien. Dat is online net zo.

Bovendien is nieuwe gedragingen online uitproberen en oefenen relevanter dan ooit, omdat je nu primair online communiceert met je collega, klant of leidinggevende. Mogelijk heb je nu moeilijke gesprekken te voeren. Die kun je online met een trainingsacteur goed oefenen.

Juist omdat deelnemers tijdens een online bijeenkomst heel gefocust zijn op een scherm, zijn de trainer en trainingsacteur genoodzaakt om snel tot de kern te komen om de focus vast te houden. Er is geen ruimte voor overbodige slides en bewuster dan ooit kiezen we waar we aandacht aan willen besteden. Dat maakt het leereffect des te groter.”

Ervaringsgericht leren

“Als de stappen van bijvoorbeeld feedback geven op een dia staan beschreven, snappen deelnemers het wel. Maar het daadwerkelijk uitvoeren van die stappen is vaak pittiger. Dan krijg je ineens een reactie van iemand, hoe ga je daarmee om? Juist die ervaring maakt het leren waardevol. Dat is de toegevoegde waarde van een trainingsacteur. Met behulp van een acteur leer je echt hoe je overkomt, hoe je dingen kunt zeggen en hoe je met reacties kunt omgaan. En dan maakt het niet uit of we dit via een online tool doen of samen in dezelfde ruimte zijn.”

Werkvormen met trainingsacteurs

“Een mooie manier om een vaardigheid of stappenplan online te introduceren aan deelnemers is via het regiemodel. Bij deze werkvorm spelen de trainer en acteur een situatie na, bijvoorbeeld een slechtnieuwsgesprek. De acteur heeft de rol van de leidinggevende. In het eerste voorbeeld maakt de acteur expres veel fouten. Maar dan spelen we opnieuw en mogen de deelnemers inbreken en suggesties geven.

Zo ontdek je op een hele veilige manier wat wel en niet werkt. Iedereen heeft daarbij een actieve rol omdat ze input mogen geven. En daarnaast kan het grappig zijn, bijvoorbeeld als we veelgemaakte fouten over de top demonstreren en uitvergroten. Met de feedback van de deelnemers trekken we dit langzaam naar de gewenste situatie. Met deze input gaan deelnemers vervolgens in de rest van de training aan de slag en oefenen ze ook zelf. Door zowel plenair als in kleine groepjes te oefenen blijft het voor iedereen interessant en boeiend.”

Oefenen op maat: aan de slag met eigen ervaringen

“Werken met een trainingsacteur is absoluut maatwerk. We luisteren naar de leervraag van de deelnemers en vaak komen die met hele concrete praktijksituaties. Bijvoorbeeld met een gesprek dat ze net hebben gevoerd of volgende week hebben en waar ze tegenop zien. We vragen de situatie uit en met welk type gedrag de deelnemer wil oefenen. Vervolgens gaan we dan aan de slag door de deelnemer verschillende gedragsopties uit te laten proberen. Zo gaan we heel precies in op wat de deelnemers willen oefenen en leren.

“Afgelopen week liep ik tegen twee lastige situaties aan in het werk. Tijdens mijn online bijeenkomst oefenden we met een trainingsacteur en bracht ik mijn case in. Hij speelde identiek na wat ik had ondervonden in de praktijk. Je krijgt op die manier echt nieuwe inzichten: hoe kun je iets net anders brengen waardoor je andere reacties krijgt?” ​​- Maarten Dinther (Incompany cursist Young Professional Excellence Programme bij Vos Logistics)

De toekomst van online trainen

“Iedereen die ik spreek en die er daadwerkelijk ervaring mee heeft, komt enthousiast en optimistisch uit zo’n online bijeenkomst met een trainingsacteur. Werken met bijvoorbeeld Zoom is een heel volwassen alternatief voor een fysieke training. Eigenlijk verwacht ik dat trainingen in de toekomst nog meer gemixt worden. Online zal niet ineens verdwijnen als we weer fysiek bijeen kunnen komen. Zo kunnen deelnemers straks gemakkelijk na een offline training een halfuur online sparren met de trainingsacteur of met de trainer zelf. Alle goede, efficiënte dingen die we nu online ontdekken en leren, zullen we koesteren.”

Incompany trainingen

Voorbeelden van vaardigheden waar ICM online trainingen voor aanbiedt vind je hieronder. Onze incompany consultants denken graag mee over wat past bij jouw organisatie. Ze zijn bereikbaar via deze link of telefonisch via 030 – 29 19 888.

  • Coachend leidinggeven (Vragen stellen, doorvragen, samenvatten, luisteren)
  • Praktisch leidinggeven (Functioneringsgesprekken, bila’s, coaching, feedback, etc)
  • Adviesvaardigheden
  • Klantgesprekken
  • Timemanagement (Nee zeggen, grenzen aangeven)
  • Telefoon trainingen (Effectieve telefonische gespreksvoering)
  • Effectief communiceren in een online meeting (Hoe vraag ik de aandacht? Hoe houd je het helder en compact? Etc.)
  • Assertiviteit

Ons volledige opleidingsaanbod in de virtual classroom vind je hier.