Vijf essentiële stappen om goed vindbaar te worden én te blijven!

Als organisatie met een eigentijdse website wil je online goed gevonden worden. Maar hoe? Waar zoekt jouw doelgroep op en hoe sluit je jouw website hier slim op aan? Hieronder deelt trainer Wim van de Mark vijf essentiële stappen om goed vindbaar te worden.

Stap 1 De zoekvraag in kaart brengen

Mensen zoeken vaak anders dan jij denkt. Je kunt niet even een paar zoekwoorden bedenken en dan gaan optimaliseren. Je moet je echt verdiepen in de gedachtegang van je zoekende potentiële klant. Hoe zou deze zich oriënteren? Welke vragen heeft hij of zij? Wat zou hij of zij intypen bij Google? Als je een account hebt of aanmaakt bij Google Ads, krijg je veel hulpmiddelen bij het in kaart brengen van je zoekwoorden.

De beste manier om inzicht te krijgen is echt adverteren, al is het maar een paar dagen of een maand. Dan weet je ook hoeveel concurrentie er is en hoe moeilijk het is de concurrentie voor te blijven.

Stap 2 Een webpagina optimaliseren

Deze stap is meestal wel bekend en ook niet zo moeilijk. Je kunt overal op internet opzoeken hoe je een pagina optimaliseert en uiteraard wordt het op elke training goed uitgelegd. Je zet de gekozen zoekterm op een voor de bezoeker logische manier op de volgende plaatsen:

  • In de URL achter de domeinnaam
  • In de title
  • In de voorliggende links
  • In de namen van afbeeldingen en video’s
  • In de [h1] headlines
  • In de tekst

Probleem in de praktijk is meestal dat stap 1 vaak op basis van gevoel en zogenaamd gezond verstand wordt gezet. Met als resultaat dat er geoptimaliseerd is op de verkeerde zoekterm. Dat kan een zoekterm zijn waarmee je wel de eerste plaats haalt, terwijl er nauwelijks op gezocht wordt. Het kan ook zijn dat je een veel te moeilijke zoekterm koos, waardoor je niet hoog kunt komen. De nummer 1 in de scores krijgt veel meer bezoekers dan de nummer 5 en als je op de tweede pagina staat, krijg je vrijwel niets.

Stap 3 Een wervende beschrijving maken

De zoekresultaten verschijnen tegelijkertijd met 10 tot 14 concurrenten op een scherm. De positie is belangrijk, maar de presentatie nadrukkelijk ook. Hier is voor de meeste bedrijven nog heel veel te halen, omdat de meeste bedrijven de “meta description” niet invullen. Dat is de tekst die Google laat zien als er naar je gezocht wordt. In de betaalde advertenties bij Google Ads worden advertenties zorgvuldig getest op argumenten die tot meer klikken leiden. In de gratis organische resultaten, is voor de meeste pagina’s helemaal niets ingevuld. Zelfs niet voor homepages. Dan zoekt de robot van Google maar een stukje tekst. Gemiste kansen. Als je echt goede meta descriptions wilt schrijven, test dan eerst welk argument het best scoort in Google Ads.

Stap 4 Autoriteit verwerven en linkbuilding en sociale relevantie

Google zet niet de best geoptimaliseerde website bovenaan. Dat zou wel erg simplistisch zijn. Elke pagina wordt via een ingewikkeld algoritme gewogen. Google “kijkt” uiteraard naar de inhoud van een webpagina, maar de autoriteit speelt een belangrijkere rol. Deze wordt onder andere bepaald door de hoeveelheid webpagina’s die naar de betreffende pagina linkt. Dat kunnen interne links zijn en links in sociale media. Sommige pagina’s komen door unieke inhoud gemakkelijk boven zonder dat je actief met linkbuilding aan de slag moet. Voor zeer concurrerende zoektermen als “zorgverzekering” of “vliegticket” zijn linkbuilding en social media essentieel. Nuttige web content maken, die mensen graag delen in social media, is een effectieve manier om autoriteit te verwerven. Veel kleine gespecialiseerde bedrijven en lokaal werkende ondernemingen kunnen met een juiste focus op zoektermen al goede resultaten halen met beperkte autoriteit.

Wie zoekmachinemarketing serieus neemt, blijft er continu aandacht aan besteden.

Stap 5 Meten en monitoren

Wie zoekmachinemarketing serieus neemt, blijft er continu aandacht aan besteden. Maak wekelijks of maandelijks rapportages over de posities en maak rapportages over het inkomende webverkeer per zoekwoord. Het rendement per zoekwoord moet in kaart worden gebracht. Dit maakt het deel van het zoekverkeer inzichtelijk dat je nu krijgt en kan krijgen als je er meer energie in stopt.