Veranderen: een kwestie van spelen en fouten maken

‘Hersenen zijn dol op veranderen!’ Een hoopvolle boodschap van Mark Mieras op de ICM-kennisparade waar het thema ‘Veranderen kun je leren, toch?’ centraal staat. Tegelijkertijd is dit ook een uitspraak die een vraag oproept: als hersenen zo dol zijn op veranderen, waarom hebben we dan een dag gewijd aan het thema verandering in organisaties? Over het algemeen staan wij mensen toch niet zo bekend om onze veranderbereidheid.

Maak van Failures, Successful failures

Mieras geeft hier zelf gelijk een duidelijk antwoord op: wij zijn de lust tot veranderen gedurende ons leven kwijtgeraakt. Het streven naar perfectie en de angst om fouten te maken zitten ons in de weg bij het veranderen van ons gedrag. Binnen organisaties zien we bijvoorbeeld dat er vaste regels gelden en er een cultuur heerst waarin er weinig ruimte is om eigen dingen te ontdekken en fouten te maken. Er is sprake van aangeleerde hulpeloosheid onder medewerkers, aldus Mieras. Spelen en niet bang zijn om fouten te maken zijn belangrijke factoren om van deze aangeleerde hulpeloosheid af te komen. Mensen die de overtuiging hebben dat je leert van je fouten, maken minder fouten, omdat ze ervan leren. Mensen die de schuld buiten zichzelf zoeken, reflecteren niet op hun fouten en zullen sneller dezelfde fout maken.

Van subtopper naar topper

Wanneer we een mindset hebben waarin we fouten maken zien als noodzakelijk om tot de beste uitkomst te komen, levert dat veel speelruimte op om inderdaad tot het beste resultaat te komen. Mieras illustreert dit met een voorbeeld over kunstschaatsers: wie bereikt de top en wie blijft in de subtop steken? Het is niet talent dat het verschil tussen de toppers en subtoppers bepaalt, het is de mate waarin ze fouten durven te maken. Degene die schoon het ijs verlaten zijn niet de toppers, dat zijn de subtoppers. De toppers zijn namelijk de mensen die onder het ijs zitten, omdat ze tijdens het proberen van een moeilijke sprong ook weleens plat op het ijs belanden. Dit resulteert erin dat ze leren hoe ze die moeilijke sprong zo goed mogelijk kunnen uitvoeren en zo de best mogelijke prestatie behalen.

Maak fouten tijdens een trainingsdag!

Dit verhaal van Mark Mieras kun je meenemen naar opleidings- en trainingsdagen. Tijdens de bijeenkomsten creëert de trainer immers een veilige setting om nieuwe vaardigheden uit te proberen. Je kunt deze trainings- en opleidingsdagen zien als een speeltuin waarin je wordt uitgedaagd om uit je ‘comfort-zone’ te komen, waardoor je je eigen kunnen stretcht en nieuw gedrag oefent. En dan blijkt dat het enige effect van ‘een fout maken’, is dat je leert. Je krijgt feedback, probeert het nog een keer en doet het dan beter. Hoe harder je op je bek durft te gaan hoe groter het leereffect.

Creëer je eigen succesfull failures

Wil je morgen beginnen om van je angst voor fouten af te komen? Bekijk dan ter inspiratie onderstaande Ted Talk van Jia Jiang. Hij heeft zichzelf als doel gesteld om 100 dagen lang elke dag érgens voor te worden afgewezen. Door bewust stil te staan bij deze afwijzingen en zijn eigen rol daarin te erkennen komt hij steeds dichterbij het realiseren van zijn dromen[1].

3 tips om van je fouten te leren

1 Daag jezelf uit

Heb je van die momenten op je werk dat je eigenlijk wel iets wil oppakken, maar twijfelt of je het kan? Ga daarmee aan de slag! Geef jezelf de opdracht om iets te doen wat jou uitdaagt. Neem bijvoorbeeld eens het woord als je dat spannend vindt of geef juist meer ruimte aan een ander als je dat lastig vindt. Zorg ervoor dat de opdracht jezelf op scherp stelt en dat de opdracht echt een ander gedrag van je vraagt.

2 Reflecteer op je fouten

Leren van fouten doe je door er op te reflecteren en naar jezelf te kijken. Maak je een fout? Sta bewust stil bij wat er bij jou gebeurde en waar dit aan lag. Voorkom dus dat je de fout gaat externaliseren (‘mijn collega had het document niet aangeleverd’). Naast zelfreflectie is feedback van collega’s ook erg waardevol.

3 Werk aan je ontwikkelpunten

Door te reflecteren zie je waar jouw ontwikkelpunten liggen. Als een collega een belangrijk document niet aanlevert dat ervoor zorgt dat jij jouw doel niet haalt dan kun je door te reflecteren tot het ontwikkelpunt komen om in je planning meer speelruimte in te bouwen. Misschien kom je erachter dat jouw ontwikkelpunt meer ligt op het gebied van het creëren van draagvlak. Het zijn ontwikkelpunten die binnen jouw cirkel van invloed liggen om tot betere prestaties te komen.

Happy failing!

[1] Inspiratie voor deze Ted Talk komt van www.foutenfabriek.org