De toekomst van de Opleidingsverantwoordelijke: overbodig beroep of noodzakelijke rol?

Deze vraag wordt gesteld tijdens de opening van het Learning2016 congres in Orlando, waar ik samen met 30 Nederlanders ben. Dit congres vindt elk jaar plaats en duurt 3 dagen. Er komen 2000 leerprofessionals wereldwijd op af om in workshops voorbeelden te zien van de laatste trends in leren: www.learning2016.com.

De organisator van het congres, Elliott Masie, trapt het congres af met een vraag die mij meteen al aan het denken zet. Hij begint over de naderende Presidentsverkiezing (‘Misschien hebben jullie er iets van meegekregen in het buitenland….?’). Hij ergert zich eraan dat het alleen lijkt te gaan om de strijd tussen Trump en Clinton. Wat er nu echt speelt in de maatschappij of binnen bedrijven komt daardoor helemaal niet meer tot zijn recht. Het stimuleren van life long learning bijvoorbeeld, een groot thema in veel organisaties.

Minister van Levenslang leren

Masie vraagt zich af of binnen het Ministerie van Onderwijs in de Verenigde Staten, het Department of Education (in het Engels klinken zaken soms veel beter), het niet eens tijd wordt om een ‘Minister van Levenslang Leren’ (Secretary of Lifelong Learning’) aan te stellen.

‘Ja, meteen doen’, denk ik! En wat zou je dan als actieplan hebben als jij deze Minister was, om iedereen enthousiast te krijgen voor levenslang leren in organisaties? Terwijl ik over deze vraag nadenk,  brengt Masie mij meteen weer terug op aarde: ‘want jouw beroep als L&D professional is namelijk misschien niet meer nodig in 2017!’

Een Panorama van leermogelijkheden

Zo, meteen uit mijn droom geholpen! Masie gaat verder: ‘These times in learning and development are both exiting and disruptive. We have democratized learning, it is free and open to everyone. Thanks to Google and YouTube for example, everyone has access to learn something about any topic. So why do we need you as a learning professional or as a training department?’.

Dit hoor ik ook als ik met organisaties in Nederland praat, met de HR-afdeling of lijnmanagers: werkenden zoeken zelf uit wat ze willen leren en kiezen de manieren van leren die bij hen past (bijvoorbeeld het bekijken van een TedTalk, het volgen van een expert op Twitter, het bekijken van een YouTubevideo, etc). Elliott Masie spreekt over een Panorama van leermogelijkheden waar mensen zelf uit kiezen.

Learning Panorama

Youtube als leertool

Waarom vinden medewerkers in het Panorama van leermogelijkheden de online learning snacks zo aantrekkelijk? Dat is interessant om te onderzoeken als medewerker op een HRD-afdeling.

Waarom is YouTube aantrekkelijk voor medewerkers als leertool? Hierom:

  • Je kunt als medewerker kiezen uit de beste content en de beste experts wereldwijd, je bent niet meer gebonden aan 1 invalshoek
  • Je kunt meteen kijken wat je wilt zien en hoeft niet te wachten tot de leeractiviteit beschikbaar is
  • Een online video is kort, soms 2 tot 5 minuten en je hebt weer wat interessants geleerd
  • Het is beeldend (video, muziek), met meer beleving dan alleen een spreker voor de groep
  • En het is gratis

De nieuwe rol van de opleidingsverantwoordelijke

Met dit in het achterhoofd, gaat Masie verder: ‘Should we be scared or happy as learning professionals?”. Beide! Enerzijds kiezen medewerkers zelf wat ze waar leren en hebben ze jou als leerprofessional niet meer nodig om een voorgeprogrammeerd leerpad samen te stellen zoals we dat al 40 jaar doen. Aan de positieve kant, medewerkers willen wel graag dat jij hen helpt om een keuze te maken uit het overvolle Panorama dat beschikbaar is. Dus medewerkers helpen navigeren en kiezen, is een belangrijke rol voor de leerprofessional in de toekomst. Samengevat, het werk van de Opleidingsverantwoordelijke zal meer verschuiven naar de volgende 3 C’s:

  • Curator of the content, it’s not about content anymore, it is about context
  • Coach for employees to make the right choices in learning (just in time and just for me)
  • Collaborate with employees (know their workflow and their behavior in learning in the cloud)

7 succesfactoreMeer weten over de toekomst van leren en ontwikkelen? ICM helpt je als HRD professional om de impact van leren op de werkvloer te vergroten. Tijdens het congres www.learning2016.com heeft ICM ook een workshop gegeven over de 7 Succesfactoren voor Transfer, dat over dit onderwerp gaat.

Voor een oriënterend gesprek, neem contact op met ICM via 030 – 29 19 888 of bekijk http://consultancy.icm.nl/ voor onze oplossingen.