Succesvoller met Emotionele Intelligentie

Emotionele Intelligentie bestaat uit een aantal onderdelen. Hieronder kun je lezen uit welke onderdelen het EQ bestaat en hoe je deze kunt versterken.

1. Emotioneel zelfbewustzijn

Dit is het vermogen om je eigen emoties te herkennen en deze als richtlijn te gebruiken bij het nemen van beslissingen. Waarom is dit belangrijk? Wanneer je er niet in slaagt je eigen emoties en reacties te begrijpen, kun je de oorzaken van druk, stress en nervositeit niet onderkennen. Het gevolg is dat je dezelfde fouten blijft maken.

Als je in een situatie stress ervaart, probeer dan eens na te denken hoe dit komt. Bij welke reactie van de ander merkte je een verandering bij jezelf? Hoe kwam deze reactie? Denk erover na hoe je deze reactie kunt ombuigen en experimenteer hier mee in volgende gesprekken.

2. Zelfbeeld

Werknemers spenderen vaak uren aan het maken van plannen en andere zaken, maar zelden aan de vraag: hoe kom ik over bij anderen, hoe creëer ik vertrouwen? Zelfbewustzijn is een goede maatstaf voor het zelfbeeld. Als je jezelf goed bewust bent van wie je bent, kun je vlotter omgaan met afwijzingen en tegenslagen. Je zelfbeeld en daarmee eigen waarde blijft namelijk overeind staan. Het gevolg is dat je open staat om te leren van je fouten in plaats van eronder te lijden.

Schrijf op welke complimenten je vaak krijgt. Welke kwaliteiten waardeert men daarmee in jou? Maak een top 5 van jouw eigen kwaliteiten en kijk hier regelmatig naar: dit ben jij en dit kun jij!

3. Zelfmanagement

Iemand die hoog scoort op dit onderdeel, is iemand die veel initiatieven neemt. Deze mensen wachten niet op aangeboden kansen, maar zoeken zelf kansen. Ze zijn goed in staat om impulsen en negatieve emoties te onderdrukken en zich te focussen op een doel.

Om dit te bereiken blijkt het ontwikkelen van relativeringsvermogen en laten zien van humor van belang. Op die manier ben je meer ontspannen om kansen te zien en te pakken.

4. Sociaal bewustzijn

Dit kun je vinden in het empathisch vermogen, het vermogen om in de schoenen van de ander te gaan staan. Empathische mensen zijn betrokken en stellen echte vragen. Deze mensen zetten het WIFM (What’s In it For Me)-kanaal af en zetten het HCIHY (How Can I Help You)-kanaal op. Sociaal bewuste mensen zijn experts in het opletten en luisteren naar de vele subtiliteiten in een gesprek, zoals de lichaamstaal, de toon en de betekenis achter de woorden.

Oefen hiermee: let in een gesprek eens niet op de inhoud, maar alleen op de subtiliteiten die je ervaart. Zet daarbij je gevoel open, bekijk op een ontspannen manier degene die jou aanspreekt. Stel vragen in plaats van antwoorden of oordelen te geven. Je zult zien dat de ander zich meer gehoord voelt, het zal jou meer waardering en meer informatie opleveren.