Storytelling: oude wijn in nieuwe zakken?

In de huidige marketingliteratuur en –opleidingen is storytelling niet meer weg te denken. We kennen allemaal wel filmpjes op Youtube die exemplarisch zijn voor de kracht van storytelling. Deze filmpjes gaan vaak ‘viral’, zo ook deze video van de Duitse supermarktketen Edeka:

Waar komt storytelling vandaan?

Lang geleden, toen de mensheid nog uitsluitend mondeling (en via rotstekeningen) communiceerde, kende men al de kracht van het verhaal. Alles wat men van belang achtte werd in de vorm van een verhaal gegoten en van ouder op kind overgeleverd.

Is storytelling dan wel zo nieuw? Het principe erachter is mijns inziens niet nieuw. De vorm waarin een story wordt gegoten wel. Waar de verhalen in een ver verleden een soort branding van de stam waren, vormt storytelling nu een wezenlijk onderdeel van de branding van de organisatie. De stam vervatte vroeger, net als de organisaties nu, haar kernwaarden en belangrijkste missie en visie in het verhaal. Ook kwam er – net als nu – vaak geschiedenis en een belangrijke les in terug.

Goed doordacht en congruent

In marketingopleidingen besteden we uiteraard aandacht aan storytelling. Het is niet alleen een kwestie van een mooi verhaal vertellen. De boodschap moet de kernwaarden van de organisatie reflecteren. De organisatie moet zorgen dat ‘de story’ congruent is met de rest van de marketing en met het gedrag van de organisatie. Het verhaal moet mensen positief raken en binden aan jouw merk. De story moet passen bij de doelgroep en het verhaal moet toevallige passanten veranderen in ambassadeurs.

EDEKA staat erom bekend dat ze ieder jaar een krachtige story hebben voor hun kerstcommercial. In de marketinguitingen van EDEKA komt ‘verantwoord ondernemen’ sterk naar voren als kernwaarde. ‘Verantwoord’ in de volgende aspecten: regionale producten, regionale economie, assortiment, milieu, medewerkers en maatschappij. Dit is ook terug te zien in de kerstcommercials. Zo is de slogan in deze video ‘Kein Fest Ohne Liebe’. Het samenzijn en het omzien naar elkaar wordt benadrukt als hét doel van het kerstfeest. Zo wordt een brede doelgroep aangesproken en geraakt door het mooie verhaal dat EDEKA vertelt.

Het ontwikkelen van een goede story is geen sinecure. Wat het wel is? Een fascinerende uitdaging met mogelijk opzienbarend resultaat.