Social media tips en inspiratie-ideeën voor coaches

Als coach wil je waarschijnlijk het liefst je kostbare tijd steken in het coachen zelf. Maar als ondernemer komen er ook een hoop randzaken bij kijken; social media bijhouden bijvoorbeeld.  Mooi als je daar nieuwe cliënten uit kunt halen, maar dan is het wel belangrijk om regelmatig iets te posten. Maar wat? Hierbij wat extra inspiratie.

Alvast twee tips voor een sterke post

Maak gebruik van emoties
Veel bedrijven en zzp’ers maken de fout dat ze social media alleen gebruiken om commerciële aanbiedingen te doen. Maar dat vinden volgers vaak niet zo interessant, veel te zakelijk. Als je je volgers emotioneel wilt raken en ze wilt verleiden tot een kennismaking, bereik je meer met posts waaruit blijkt wie jij bent en wat je kunt toevoegen aan iemands leven, dan met 10 euro korting.

Houd het kort
Op sociale media kies je vaker voor wat kortere teksten waar mensen snel een mening over kunnen vormen of die leuk zijn om te delen. Mensen scrollen hier doorheen en nemen minder tijd om te bedenken wat ze ergens van vinden.

7 posts over 1 onderwerp

Meestal kun je over een onderwerp meerdere socialmediaposts maken voor verschillende kanalen. Met een beetje creativiteit kun je dus een tijdje vooruit plannen. Je kunt ‘oude’ teksten een nieuwe draai geven en opnieuw plaatsen. Zo hoef je niet steeds iets nieuws te bedenken.

Een voorbeeld: je wilt een fantastisch boek van iemand uit je vakgebied onder de aandacht brengen. Je laat daarmee zien dat je bijblijft op je vakgebied en dat je expertise hebt. Je kunt een foto delen van het boek dat je hebt gekocht, een foto van dat je het aan het lezen bent, een inspirerende quote uit het boek, je vertelt waarom je de schrijver zo inspirerend vindt met een foto van de schrijver, je deelt een aantal tips, je kunt het als aanrader delen met een korte review en vragen of je volgers ook een goed boek hebben gelezen onlangs. Dat zijn al zeven socialmediaposts over één boek.

20 inspiratie-ideeën voor je social media kanaal:

  1. Lijstjes: 11 redenen om, 7 manieren waarop, de 5 beste tips voor… Mensen zijn gek op lijstjes.
  2. Een inspirerende quote
  3. Een tekstje met een link naar je site
  4. Fotoverslag van iets wat je meemaakt
  5. Een vraag aan je volgers, bijvoorbeeld: ‘Wat zou jij doen?’
  6. Vraag en antwoord: zet een vraag in je post (Waarom krijgen juist jonge mensen een burn-out?) en geef antwoord in de tekst eronder.
  7. How-to’s: mensen zoeken vaak advies, geef ze dat. (Hoe begin je met meditatie? Hoe praat je een ruzie uit?)
  8. Een poll, bijvoorbeeld: ‘Waar zou jij tips over willen?’
  9. Kijkje achter de schermen: dit doe ik als coach om zelf gezond te blijven
  10. Een infographic of grappig plaatje
  11. Een aanrader (boek, podcast, film, documentaire, serie, evenement, iemand om te volgen)
  12. Een feit, iets uit de geschiedenis of ‘wist je dat’
  13. Nieuws van je bedrijf (nieuw diploma, likje verf in de coachruimte, 1000 volgers)
  14. Een mooie review van een coachee
  15. Interview: bevraag een coachee, expert of inspirator, in het echt of via videochat, en schrijf de interessantste antwoorden op.
  16. Recensie: bespreek een boek, film of documentaire vanuit jouw expertise.
  17. Column of mening: is er iets in het nieuws waar je een mening over hebt, onderbouw die dan met feiten en trek een conclusie.
  18. Nieuws over je vakgebied
  19. Tips op het gebied van jouw expertise
  20. Een vraag die je vaak krijgt
  21. Succesverhaal: mensen zijn bij jou in coaching geweest en hebben iets opgestoken. Of: inspirerende succesverhalen van beroemde mensen, wat kunnen we daarvan leren?

Dit artikel wordt je aangeboden door Coachfinder. Het is afkomstig uit de e-learningsmodule ‘Beter schrijven, meer coachees.’ Coachfinder is het grootste coachingsplatform van Nederland, een initiatief van Psychologie Magazine. Ben je coach en wil je ook lid worden van Coachfinder? Bekijk wat Coachfinder voor je kan betekenen.