Slimmer werken in 2014

Begin alleen aan taken waarvan je weet dat je ze aankunt.

Dit geldt zowel voor de verantwoordelijkheden die je op je neemt, als voor deadlines. Concentreer je op de taken, stel jezelf redelijke deadlines en de tijd zorgt wel voor zichzelf.

Maak twintig minuten per dag vrij voor besluitvorming en organisatie.

Gebruik deze tijd om je dag te plannen, je bureau op te ruimen, je uitrusting in orde te maken en je doelen te bepalen. Sta jezelf geen andere gedachten of onderbrekingen toe.

Werk met één dag tegelijk.

Zet je goed in tijdens je werkuren, maar laat alles achter wanneer je naar huis gaat. De volgende dag pak je het werk gewoon weer op.

Neem de tijd voor nieuwe energie.

Zorg dat je een half uur per dag geen radertje in een grote machine bent. Maak een ommetje of breng de post naar de postkamer. Dit is belangrijke tijd om nieuwe energie op te doen. Belangrijker dan de lunch of de koffiepauze. Koester deze momenten.

Doe elke dag iets voor een ander.

Je kunt de druk van de manier waarop je op anderen reageert en anderen op jou, goed wegnemen door het initiatief te nemen om een ander met iets te helpen.

Baken je grenzen af.

Kom voor jezelf op als anderen je grenzen (dreigen) te overschrijden. Word je bewust van je eigen wensen en verlangens. Dit kan dus betekenen dat je meer ‘nee’ moet zeggen en op een duidelijke manier je wensen en verwachtingen moet verwoorden.

Ga om met winnaars.

Breng meer tijd door met mensen die een voorbeeld voor je zijn. Mensen die positief, relaxed en succesvol zijn. Als je dit doet, heb je een grotere kans ook zo te worden. Mijd mensen die een negatieve houding hebben.

Meer in Persoonlijke groei