Waarom Rabobank adviseurs traint op coachingsvaardigheden

Als adviseur wil je de klantverwachting overtreffen. Waar vaak een te grote focus ligt op de inhoud, blijken juist coachende vaardigheden te zorgen voor diepgaandere klantrelaties, betere deals en een hogere gunfactor. Lees hoe Rabobank via masterclasses en de ICM Coachingsopleiding adviseurs begeleidt deze vaardigheden te ontwikkelen.

Waar kwam het initiatief vandaan?

Gerlof Schutte werkt bij de Rabobank als ‘Expert Vakmanschap’ en helpt medewerkers zich te ontwikkelen naar toekomstige rollen. Twee jaar geleden zette hij een driedaagse masterclass op om adviseurs te begeleiden om in klantgesprekken het verschil te maken. In de ICM Coachingsopleiding herkent hij veel parallellen. Omdat je tijdens deze opleiding gedurende 5 maanden in de praktijk aan de slag gaat met de thema’s uit de masterclass (zelfreflectie, gespreksvaardigheden en het opbouwen van relaties) blijkt de opleiding hét middel om de kennis uit de masterclass te borgen en te verdiepen.

Inmiddels zijn drie adviseursgroepen met de coachingsopleiding gestart en wordt ook voor andere functies de meerwaarde van coachingsvaardigheden gesignaleerd: het balletje is gaan rollen.

Van financier naar proactieve bedrijfscoach: het belang van soft skills

Zit je alleen maar vanuit inhoud aan tafel, of durf je ook interventies te plegen die op een ander niveau zitten? Als een gesprek niet lekker loopt op emotioneel niveau of op procedure niveau, durf je dan bijvoorbeeld je gevoel te benoemen of een vergadering te schorsen? Eén van de credo’s van de Rabobank is: ‘We helpen ondernemers ondernemen.’ Dat gaat verder dan de traditionele rol van financier en lukt juist door strategisch mee te denken op breder vlak, door de klant te begeleiden bij het vinden van de juiste oplossingen, door relaties te versterken, emoties te tonen en onderstromen te benoemen. Een gedegen zelfreflectie helpt soft skills te versterken. En dat is van belang om echt verbinding met de klant te maken, samen te werken en overtuigend te communiceren. Ondanks dat de wereld digitaliseert, blijft menselijk contact bepalend voor de klantbeleving.

En coachingsvaardigheden zijn niet alleen voor adviseurs relevant. Je maakt jezelf als persoon toekomstbestendig. De wereld verandert voortdurend waardoor je dankzij je coachingsvaardigheden ook voorbereid bent op een andere toekomst dan binnen je huidige functie of organisatie.

De Rabobank masterclass en de ICM Coachingsopleiding

De masterclass voor Rabobank-adviseurs richt zich op de vraag waarom intermenselijke interactie zo belangrijk is en wat het betekent om een bedrijfscoach te zijn. Ook worden thema’s als innovatie, duurzaamheid en verandermanagement aangeraakt en worden adviseurs getraind om hierover advies te geven. Hoe stel je de juiste vragen en creëer je bewustwording bij de klant, zonder de oplossing zelf al in de zak te hebben?

Gerlof Schutte draagt de ICM Coachingsopleiding aan als verdieping op de masterclass, vanwege de zelfreflectie die in het programma centraal staat en omdat op thema’s uit de masterclass wordt voortgeborduurd. Deelnemers worden zich bewuster van hun eigen handelen, doen inzichten op over menselijk gedrag en leren hoe je beter luistert en effectiever gesprekken aangaat. Ze gaan aan de slag met bestaande en belemmerende denkbeelden en krijgen begeleiding om direct werkresultaat te behalen. Kortom, ook als je geen beroep als professioneel coach ambieert heeft de coachingsopleiding je van alles te bieden.

Het effect in de praktijk

Dankzij sterkere soft skills zitten adviseurs op een andere manier aan tafel bij de klant. Hun vaardigheden creëren een gunfactor, ze boeken betere deals en onderhouden diepgaandere klantrelaties. Dankzij hun ontwikkeling overtreffen ze de verwachting van de klant en zijn ze van betekenis op diverse manieren, bijvoorbeeld doordat ze inhoudelijk businesscases kunnen beoordelen en weten hoe ze hierover de juiste vragen kunnen stellen. Kortom, coachingsvaardigheden verbreden de adviseursfunctie en geven meer voldoening aan het werk.

Deze voorbeelden hoeven niet alleen van toepassing te zijn voor medewerkers in de bankenwereld. Veel organisaties digitaliseren en in vele gevallen wordt de interactie met de klant doorslaggevender. Juist wanneer de inhoudskant in je branche ver ontwikkeld is, onderscheid je je van concurrenten door menselijk contact.

Wat kan coaching voor mij en mijn organisatie betekenen?

Meer informatie over de inhoud van de ICM Coachingsopleiding vind je hier. Ook interesse in een incompany coachingsopleiding? Vraag een oriënterend gesprek aan verken de mogelijkheden met een van onze incompany consultants.