Profileren en acquireren als zzp’er: onze tips

Hoe onderscheid je je als professional? En kom je aan voldoende opdrachten? In dit artikel gaan we in op hoe je je kunt profileren als zzp’er en delen we onze tips rondom netwerken, acquireren en het inzetten van social media.

Communiceer jouw onderscheidend vermogen

Om onderscheidend te zijn, moet je je eerst bewust worden van wat jouw onderscheidend vermogen is. Maar hoe kom je daarachter? Je doet dit door antwoorden te vinden op vragen als: Wat maakt mij uniek? Waar liggen mijn kwaliteiten? Waarin ben ik anders dan anderen in mijn vakgebied? Welke toevoegde waarde heeft dit voor mijn opdrachtgever? Waar liggen mijn ambities? En wat zeggen huidige opdrachtgevers over mij?

Hoe beter je antwoord weet te geven op deze vragen, hoe concreter jij jouw onderscheidend vermogen kunt formuleren en communiceren via social media, je website of via een brochure. En natuurlijk in gesprekken, met bekenden én onbekenden.

Houd er rekening mee dat anderen niet zitten te wachten op een heel lang verhaal over hoe onderscheidend jij bent. Houd het kort en krachtig zodat het inspirerend is om naar te luisteren en zodat mensen het ook onthouden. Het helpt om een zogenaamde elevator pitch voor jezelf te maken. Dit is een korte samenvatting van wie jij bent, wat je doet en waarom je het doet. Dat laatste is een belangrijk onderdeel. Er zijn genoeg mensen die hetzelfde doen als wat jij doet. Maar de reden waaróm jij het doet is helemaal van jou.

Het is dus belangrijk dat jij kunt overbrengen wat jouw drijfveren zijn en waarom je doet wat je doet. Dit maakt jouw verhaal persoonlijk en op deze manier weet de ander waarvoor hij jou het beste kan inschakelen.

Creëer een goed netwerk

Zelfstandige trainers, coaches of mediators krijgen vaak de meeste opdrachten uit hun bestaande netwerk. Mensen vertrouwen namelijk snel op het oordeel van mensen die ze waarderen. Misschien heb jij in het verleden zelf weleens een tandarts, schilder, oppas of coach op deze manier gevonden. Het is dus belangrijk dat je een groot maar vooral goed netwerk opbouwt.

Stap 1: Weet wie je doelgroep is
Om een goed netwerk te creëren, is het belangrijk om eerst te weten wie jouw doelgroep is. Is dat een particulier, een medewerker of een manager? Misschien heb je een specifieke branche of regio in je gedachten. Denk maar zo: zonder doel geen doelpunt, en zonder doelgroep geen klanten.

Stap 2: Breng in kaart wie je kent
Je kunt daarna beginnen met het in kaart brengen wie je allemaal kent. Wat is jullie relatie? Waar werkt deze persoon? Wie kent deze persoon allemaal? Misschien zie je al een link met jouw doelgroep. Je kunt natuurlijk in het wilde weg iedereen die je kent benaderen, maar dat is niet altijd effectief. Je wilt diegenen benaderen die óf zelf tot jouw doelgroep behoren, óf in contact staan mét jouw doelgroep.

Stap 3: Breid je netwerk uit
Bedenk ook hoe je jouw netwerk nog verder kunt uitbreiden. Vraag collega’s in jouw vakgebied naar hun ervaring met netwerkbijeenkomsten. Bij welke bijeenkomsten kun jij jouw doelgroep treffen? Of mensen die jou in contact kunnen brengen met jouw doelgroep? Houd het niet bij gedachten, maar kom in actie. Ga naar die netwerkbijeenkomst en maak een afspraak met die ene persoon. Zo ontmoet je nieuwe mensen en misschien voer je wel prettige gesprekken. Dit contact kun je verder opbouwen. Besteed aandacht aan deze personen. Je krijgt vaak pas aandacht als je aandacht geeft. Investeer in een aantal goede netwerkcontacten. Nu én in de toekomst.

Acquisitieproces

En dan word je ineens ergens uitgenodigd om te komen praten over een mogelijke opdracht. Je bent nu acquisitie aan het doen. Het acquisitieproces ziet er in grote lijnen zo uit:

  1. Het begint allemaal met je eigen voorbereiding. Je verdiept je in de vraag van de opdrachtgever en in zijn achtergrond. Dat kan van een bedrijf maar ook van een individu zijn. Gaat het om een bedrijf? Dan is het fijn om de website van de organisatie te bekijken. Bij een individu houd je het vaak bij LinkedIn of de input die je bij de aanvraag hebt ontvangen.
  2. Dan volgt er een eerste gesprek waarin jij en de opdrachtgever elkaar leren kennen. Tijdens dit gesprek kun je dieper doorvragen naar de bedoeling van de opdracht.
  3. Het kan zijn dat je de opdracht al direct krijgt. Maar als het om een opdracht voor een organisatie gaat, dan komen er vaak eerst wat vervolgacties. Misschien wil je nog wat input van het bedrijf hebben. Of de opdrachtgever wil juist nog wat meer over jou en je werkwijze weten.
  4. Als je alle informatie op een rij hebt, breng je de offerte uit.
  5. Je bent nu aangekomen bij het gedeelte van het verwerven van de opdracht. Nu wordt het spannend. Krijg je de opdracht? Mooi! Krijg je de opdracht niet, dan is dat jammer. Probeer alleen niet te lang in een teleurstelling te blijven hangen. Misschien zit er in deze afwijzing een goeie les over hoe je je nog beter kunt profileren of kunt acquireren. Vraag daarom altijd naar de reden van de afwijzing. Soms kun je er iets van leren en soms ligt de reden buiten jezelf.

Social media

Social media kun je gebruiken om jezelf te profileren als professional, maar ook om je netwerk uit te breiden en te onderhouden. Bekende voorbeelden van social media zijn Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram.

Veel zelfstandig ondernemers gebruiken social media. Een trainer kan bijvoorbeeld een artikel schrijven over effectief omgaan met conflicten. Dit artikel komt op zijn eigen website te staan, máár hij zet het ook op LinkedIn, waar zijn eigen netwerk én het netwerk van zijn netwerk het onder ogen krijgt. Met een Tweet wil hij ook nog interesse opwekken voor de training Conflicthantering die hij regelmatig geeft. Dit is een voorbeeld van hoe social media jou als professional kan helpen bij het profileren van jou en je werkzaamheden en het wekken van interesse in jouw netwerk.

Vaak horen we dat social media onderhouden veel tijd kost. Levert het wel iets op? Onze tip is om goed na te denken over hoe je je wilt profileren en dán te bedenken welk middel het meest handig is om jouw doelgroep te bereiken. Je kunt beter kiezen voor één social media platform dat past bij jouw doelgroep en jouw boodschap dan vijf platforms waarmee je jouw boodschap niet overbrengt en dus de plank misslaat.

Een tip: kijk eens naar wat collega’s doen. Hoe pakken zij social media aan?