De 5 principes van design thinking

“Hoe zorg je ervoor dat je elke ochtend vrolijk wakker wordt?” Dat was het vraagstuk dat Fouke en Bob van Snijboon&zo introduceerden tijdens hun workshop. Ik zat met mijn ogen dicht en met mijn gezicht in de zon op een yogamatje. Bodystorming wordt dit genoemd: volgens de vijf principes van Design Thinking met brain en body een vraagstuk oplossen. 

Empathize

De eerste stap in het Design Thinking proces is Empathize: inleven in het vraagstuk en de situatie van de eindgebruiker. Wat zijn hun uitdagingen? Wat willen ze bereiken? Om aan die informatie te komen kun je de eindgebruiker hierover interviewen of observeren. Voor dit specifieke vraagstuk weet ik de antwoorden al. Elke ochtend als mijn wekker gaat, ben ik er in mijn donderwolk heilig van overtuigd dat de tien minuten snoozen het hoogtepunt van mijn dag gaan zijn. Ik herken me helemaal in dit vraagstuk.

Define

In de tweede stap beantwoord je de vraag: ‘wat wil je dat je gebruiker gaat ervaren?’ Elke dag vrolijk wakker worden. Voor we écht aan de slag gaan met deze vraag doen we een korte yogaoefening. Door de yogaoefening ebt de vraag soms even weg en merk ik dat mijn onderbewuste druk bezig is. Terwijl mijn hoofd leeg is poppen er een aantal ideeën in me op.

Ideate

Design thinking gaat altijd samen met een overschot aan geeltjes, groentjes, blauwtjes of anderskleurige post-its. Dat heeft alles te maken met het divergeren in de derde fase: Ideate. Hier geldt kwantiteit boven kwaliteit. Hoe gekker hoe beter. Tijd om onze hoofden leeg te schudden in het ‘collectieve brein’ van de groep. Wat kan allemaal bijdragen aan vrolijk wakker worden? Wakker worden met je favoriete muziek, een verse kop koffie, een massage óf tegen een tomaat praten. In 10 minuten hadden we zo 50 ideeën verzameld om vrolijk wakker te worden. Na divergeren komt convergeren. Het clusteren van ideeën om vervolgens een paar goede ideeën uit te kiezen om een prototype van te bouwen.

Prototype

Het bouwen van een Prototype gaat met hoofd en lichaam. Met een theatersportoefening creëren we de ochtend waarop je altijd vrolijk wakker wordt. Zo veranderen mijn groepsgenoten in rustgevende muziek, een kussen, een tomaat en werd ik een koffierobot. Ons prototype was ‘af’ en klaar om gedeeld te worden met anderen. Het groepje naast ons kreeg een levendig uitgebeelde schets van onze “altijd-vrolijke-ochtend”. De feedback kwam in de vorm van applaus en schaterlachen. In dit geval geen noodzaak om nog iets aan te passen.

Test

En dan de Test met de eindgebruiker… sinds vanochtend ligt er een tomaat op mijn nachtkastje ;-).

De principes van Design Thinking samengevat

  • Empathize: Leef je in in het probleem van een ander
  • Define: Wat wil je dat je gebruiker gaat ervaren?
  • Ideate: Divergeren: Genereer eerst zoveel mogelijk ideeën. Hoe gekker hoe beter. Convergeren: Kies een idee om op verder te bouwen
  • Prototype: Creëer een grove schets van je idee en deel deze met anderen
  • Test: Deel je prototype met je eindgebruiker en vraag om feedback

Het krachtige van Design Thinking is dat je de gebruiker/deelnemer tijdens het creëren al laat ervaren hoe je het oorspronkelijke probleem of uitdaging op wilt lossen. Een eerste idee kort uitwerken en snel feedback vragen zorgt er ook voor dat je als ontwerper nog niet te veel hecht aan je eigen oplossing en er ook makkelijk afstand van kan nemen of kan aanpassen. Hoe eerder je bij kunt schaven, hoe beter het uiteindelijke product.

Stappen in design thinking

In de driedaagse training Design Thinking staat jouw vraagstuk centraal. Onder begeleiding van een design thinking expert zet je een goede stap om je idee tot een prototype te ontwikkelen dat klaar is om getest te worden.

Bekijk de training