Personalisatie van je product – een zegen voor je merk?

Wat roept deze thermosbeker, gefotografeerd in een sportwinkel in Arizona (VS), bij jou op? Bij mij van alles. Als mens en als marketeer. Nieuwsgierig bekijk ik de website van Yeti, producent van deze thermosbekers. Komt die politieke boodschap van hen? De missie van Yeti is:

”In 2006, we founded YETI Coolers with a simple mission: build the cooler we’d use every day if it existed. One that was built for the serious outdoor enthusiast rather than for the mass-discount retailers. One that could take the abuse we knew we’d put it through out in the field and on the water. One that simply wouldn’t break. We decided early on that product innovation would come from necessity and firsthand experience – not from market research and data analysis.”

Yeti thermosbekers

Hieruit blijkt geen teken van een politieke overtuiging. Deze specifieke beker met ‘God, Guns, Trump’ staat op de site dan ook niet tussen het productassortiment. Wel biedt de site allerlei mogelijkheden voor personalisatie van YETI producten aan. Personalisatie is één van de trends die Frankwatching heeft aangegeven als belangrijke online marketingtrend voor 2018*.

Uiteraard gaat het daarbij om personalisatie van content. Voor succesvolle personalisatie is, haaks op wat in de missie van Yeti staat, wel veel marktonderzoek en data-analyse nodig. Telt de gepersonaliseerde boodschap, die op één van je producten staat, als content?

Stel: je bedient als leverancier je klant met personalisatie van je product. Daardoor ontstaat een associatie van jouw merk met boodschappen waar je niet achter staat. En dan? Is er dan wel marktonderzoek of data-analyse nodig om de gevolgen van deze merkassociatie in kaart te brengen? Of geldt voor jouw merk wat cabaretier Wim Kan zegt: ‘het maakt niet uit wat ze zeggen, als ze maar over je praten’? Een interessante vraag in een wereld waarin personalisatie op allerlei vlakken als een kritische succesfactor wordt beschouwd.

* https://www.frankwatching.com/archive/2017/11/27/7-belangrijkste-online-marketingtrends-2018/