Personal branding: zo versterk je jezelf als merk!

Werkgevers gebruiken steeds vaker internet om informatie over sollicitanten in te winnen. Voor ondernemers, starters en carrièremakers is het dan ook belangrijk om online je eigen persoonlijkheid te ‘branden’. In de volgende 5 stappen lees je hoe je jezelf kunt onderscheiden via Personal Branding en online mogelijkheden slim kan inzetten.

1. Waarom een Personal Brand?

Het is heel nuttig om jezelf als ‘merk’ te zien en hier aandacht aan te besteden. Dit creëert duidelijkheid voor jezelf én voor anderen. Voordelen van Personal Branding zijn:

  • Je hebt beter zicht in waar je zelf goed in bent
  • Je kan je duidelijker onderscheiden van anderen
  • Je weet beter wat je wilt bereiken
  • Je hebt meer focus in je carrière stappen
  • Je houdt jezelf scherp

Uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf laat zien op een manier die duidelijk maakt wat je kunt en wat je wilt.

2. Wat is een goede personal brand?

Om jezelf als merk neer te zetten is het belangrijk om een aantal dingen voor jezelf op een rijtje te zetten. De onderstaande vragen helpen je op weg om jouw Personal Brand te creëren:

  • Maak een omschrijving van jezelf: hoe zie je er uit, welke opleiding en ervaring heb je en hoe ervaren anderen jou?
  • Wat kun je goed? Wanneer ontvang je complimenten en waarvoor? Wat doe je graag en waarom? Omschrijf zo kort en helder mogelijk wat je talenten en drijfveren zijn. Beschrijf wat jij bijdraagt aan het werk wat je doet. Wat is de relevantie hiervan? Beschrijf waarom een werkgever jouin dienst moet nemen of houden? Hoe uniek ben je? Beschrijf je bewijsmateriaal.
  • Formuleer wat je graag wilt bereiken. Neem de tijd: denk er over na, schrijf je wens op en scherp je formulering in de loop van een paar dagen aan.
  • Omschrijf jezelf in de situatie waarin je jezelf graag zou willen zien: steviger in het zadel in je huidige baan, in een andere functie, in een nieuwe baan of zelfs in een heel andere situatie (als vrijwilliger in het buitenland of bijvoorbeeld als ondernemer).

Elevator Pitch

Een handig middel om de uitgangspunten van je eigen merk helder te krijgen is de ‘elevator pitch’. Stel je voor dat je in de lift naast iemand staat die jou een droombaan kan aanbieden. Wat vertel je deze persoon in de 40 seconden die jullie samen in de lift staan? Het formuleren van deze elevator pitch zorgt ervoor dat je jezelf kort en krachtig leert omschrijven.

Bewezen is dat een personal brand goed is wanneer het de volgende onderwerpen bevat:

  • Relevantie: weet wat je kunt (en niet kunt), en wat de behoefte op de
    arbeidsmarkt is
  • Uniciteit: weet wat jou anders maakt, denk na over je uitstraling
  • Succesvol: ken je successen, maak jezelf geloofwaardig, wees jezelf
  • Bekendheid: laat weten dat je er bent, wat je wilt; wees niet verlegen
    met netwerken

3. Maak jezelf bekend!

Je hebt nu je Personal Brand gecreëerd en het is tijd voor de volgende stap: bekendheid voor jezelf creëren. Deel je merk met anderen, zodat ook zij weten wat je kunt en wilt. Vergroot je jouw kansen en zet je Personal Brand online. De ideale manier om je personal brand online te zetten is door een eigen website te maken. Er zijn veel dienstverleners die je in staat stellen om op eenvoudige wijze een persoonlijke website te beginnen.

Mocht dit een stap te ver zijn, dan kun je lid worden van een social network zoals LinkedIn of Facebook. Dit is dé manier om jezelf online te promoten en te netwerken.

4. Google je geschiedenis

Waarschijnlijk ben je nu al vindbaar op internet. Weet je ook waar en op welke manier? En passen de zoekresultaten bij je merk? Wellicht kun je sommige gegevens aanpassen of (laten) verwijderen. Ga als volgt te werk

  • Google je eigen naam en kijk wat er tevoorschijn komt.
  • Zoek jezelf via wieowie.nl.
  • Check of jouw profiel op je sociale netwerken openbaar is. Als je profiel openbaar is, let dan op de berichten en foto’s die er te vinden zijn. Passen die bij je personal brand? Zo niet, overweeg dan je profiel alleen voor vrienden toegankelijk te maken.
  • Verwijder of verander informatie die je liever niet meer ziet.
  • Probeer ook bijdragen aan fora die je niet meer online wilt hebben, te verwijderen.
  • Denk goed na voordat je ergens online informatie zet, want verwijderen is soms moeilijk.

5. Goed opvallen: sympathie wekken

Opvallen is goed voor je carrière. Je hebt genoeg kwaliteiten, je levert op het werk een belangrijke bijdrage, niemand twijfelt aan je kunnen. Maar is dit ook voor iedereen zichtbaar? Zoals een bedrijf structureel werkt aan naamsbekendheid, zo moet jij werken aan bekendheid voor het merk ‘Jij’.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die carrière maken hun resultaten luid en duidelijk (maar zonder op te scheppen) etaleren en met kennis van zaken spreken. Verder beschikken ze over een hoge emotionele intelligentie, voelen ze kantoorpolitiek goed aan, weten ze precies wat ze willen en zorgen ze dat ze op projecten worden ingezet die de aandacht van het hoger management hebben.

Zo val je goed op:

  • Wees proactief
  • Zorg dat het hoger management weet wie je bent
  • Weet waar je het over hebt
  • Spreek je ambities uit
  • Communiceer je goede resultaten
  • Overdrijf niet (blijf liever bescheiden)

Zelfkennis is goud waard!

Blijf aan jezelf werken, ook aan je ontwikkelpunten. Zet je valkuilen en je zwakke punten op een rij. Welke ervaring mis je? Wat kun je aan jezelf verbeteren? Hoe maak je van een zwakte een kracht?