Paul de Waal: “Ik geloof dat lachen het leerproces stimuleert”

Even voorstellen… Dit is Paul de Waal! Al meer dan 13 jaar werkt Paul als docent bij ICM, waar hij veel verschillende opleidingen verzorgd op het gebied van projectmanagement, leiderschap, coaching en training. In de praktijk werkt hij ook als consultant, trainer en coach. De ervaringen vanuit die praktijk neemt hij mee in zijn werk als trainer, waardoor hij zich goed kan inleven in de vraagstukken van zijn cursisten.

Hoe ben je het trainersvak ingerold?

“Van oorsprong ben ik pedagoog en onderwijskundige en ik heb altijd interesse gehad in het leren en ontwikkelen van mensen. Toen ik in het bedrijfsleven werkte, kwam ik erachter dat ik ook in projecten altijd kijk naar hoe je mensen optimaal kunt ondersteunen in het werk dat ze doen. Dit is wat me nu nog steeds drijft: een bijdrage leveren zodat mensen datgene dat ze doen, op een geïnspireerde, effectieve en efficiënte manier kunnen doen.”

“Bij ICM werk ik inmiddels al meer dan 13 jaar. Ik startte met het geven van trainingen op het gebied van projectmanagement en leiderschap. In 2014 volgde ik zelf de ICM Coachingsopleiding omdat ik coachen een logische aanvulling vind op het trainersvak: coachen en trainen zijn twee manieren waarop je mensen helpt in hun persoonlijke ontwikkeling. Vervolgens gaf ik aan bij ICM dat ik geïnteresseerd was in het verzorgen van meer diverse trainingen en sindsdien ben ik ook actief binnen de trainer- en coachopleidingen.”

Hoe zet je jouw eigen achtergrond en ervaring in als trainer?

“Ik vind de combinatie van mijn werk als consultant en mijn werk als trainer erg leuk en waardevol. Het is fijn om nog steeds met één been in het werkveld te staan als consultant, daardoor zit ik heel dicht op de praktijk. Ik ben geen trainer die de theorie uit het boek zomaar over de cursisten uitstrooit. Ik wil me inleven in de praktijk van de cursisten, waardoor zij het gevoel krijgen dat ik iemand ben die precies weet hoe het er bij hen in de organisatie aan toegaat.”

“Als ik mensen wil helpen om beter te worden, moet ik ze op alle gebieden ondersteunen. Dit betekent dat ik ze help met het aanscherpen van hun praktische vaardigheden, ofwel de hard skills. Daarnaast is het belangrijk dat ik aandacht besteed aan hun gedrag, manier van communiceren en hoe ze omgaan met problemen, ofwel de soft skills. Deze twee soorten skills staan niet los van elkaar. Door het geven van verschillende trainingen in combinatie met mijn eigen praktijkervaring heb ik inmiddels ruim ervaring met zowel hard als soft skills. Zo creëer ik voor mezelf een hele mooie balans, waardoor ik de leerbehoeftes van cursisten goed in perspectief kan plaatsen.”

Wat typeert jou als trainer?

“Bij elke cursist richt ik me op de eerstvolgende stap in zijn of haar ontwikkeling en ik daag ze uit om die volgende stap ook daadwerkelijk te zetten. Het lijkt daardoor soms alsof ik de lat hoog leg. Echter, ik probeer met humor een veilige sfeer te creëren waarin cursisten het leuk vinden om te experimenteren met nieuwe vaardigheden. Die veilige sfeer creëer ik daarnaast door rust uit te stralen en via een hele dynamische, bewegelijke en energieke aanpak. Ik zet verrassende elementen in die veel spel bevatten. Ik  ben ervan overtuigd dat lachen en plezier chemische stofjes in je lijf losmaken die stimulerend zijn voor het leerproces. Door het creëren van die veilige, speelse sfeer, trek ik cursisten uit hun comfortzone en help ik ze bij het maken van concrete stappen in hun ontwikkeling.”

Nieuwsgierig naar meer trainers? Je vindt ze hier.