Ontwerp en geef betere trainingen met deze trainingstechnieken en -instrumenten

Stel je voor: je staat ontspannen voor je groep cursisten en geeft een pakkende training waar iedereen vol enthousiasme aan meedoet. Je improviseert waar mogelijk en de cursisten bereiken al hun leerdoelen. Hoe doe je dit? Hoe train je zo effectief mogelijk? En hoe ontwikkel je een goede training? Dat en meer legt ICM-trainer van onder andere Trainingstechnieken en -Instrumenten Shirley Legdeur je in dit artikel uit.

Hoe ontwikkel je een training?

Shirley: “Wanneer je een training maakt is het belangrijk om goed bij de klant en/of de cursisten door te vragen naar de huidige situatie en de gewenste situatie. Wat is er nodig wat er nu nog niet is? Wat moet de training opleveren?

Van deze punten maak ik heldere doelen, waar ik mijn training omheen bouw. Per doel bepaal ik vervolgens welke werkvorm erbij past. Er bestaat een ontelbare hoeveelheid werkvormen, maar ik bedenk ze het liefst zelf. Soms google ik naar werkvormen, of pak ik het Groot Werkvormenboek erbij.

Het gebeurt vaak dat trainers een specifieke werkvorm heel leuk vinden en daar een training omheen bouwen. Ik vind dat je andersom moet werken en eerst moet bepalen wat je wilt bereiken voordat je een werkvorm kiest, anders gaat het ten koste van het leren.

Verder steek ik mijn trainingen altijd heel praktisch in. Ik wil de deelnemers direct laten beleven hoe het is als je dingen op een andere manier aanpakt. Ik laat ze het dus direct oefenen en in de eigen praktijk toepassen. Helemaal in lijn met de ICM-manier van trainen.

Stel dat een groep efficiënter wil leren vergaderen. Dan zet ik ze direct in een simulatie-vergadersetting.

Ook belangrijk: maak je programma niet te vol. Veel trainers zijn bang dat ze hun dag niet doorkomen en plannen te veel in. Ik geloof meer in het zoeken van verdieping, zodat cursisten de programmapunten écht goed leren en kunnen toepassen in hun eigen praktijk. Ik zeg altijd: less is more, en keep it simple.

Tussenoefeningen

“Voordat ik een werkvorm inzet zorg ik vaak dat ik een tussenoefening heb, zoals het 4G-feedbackmodel bij een training feedback geven.

Hierbij geef ik de cursisten een fictieve casus en delen we het geven van feedback op in verschillende tussenstappen, omdat in één keer een compleet feedbackgesprek voeren voor veel mensen een te grote stap is.

  • Stap 1: waarneembaar gedrag benoemen;
  • Stap 2: het eigen gevoel daarbij benoemen;
  • Stap 3: het gevolg ervan benoemen;
  • Stap 4: samen zoeken naar een oplossing.

Als dit goed gaat voeren de cursisten daarna een heel feedbackgesprek in één keer, eventueel vanuit een echte feedbacksituatie.”

Heb je bepaalde technieken om de energie en aandacht van de groep erbij te houden?

“Aandacht bij de les houden zit ‘m vooral in de afwisseling. Als je te veel theorie behandelt haken mensen af. Elke vijf minuten theorie wissel ik meestal af met circa twintig minuten praktijk. Hier probeer ik altijd uitdagende oefeningen van te maken, zodat de cursisten geboeid blijven. Snelle tip: start de dag met zo’n praktische oefening, dan heb je direct de aandacht.

Waar kun je aan denken wat betreft pakkende oefeningen?

  • Bijvoorbeeld bij een training voor recruiters: geef ze een aantal cv’s en laat ze bepalen wie ze wel en niet zouden uitnodigen op gesprek en waarom.
  • Een team dat beter moet leren samenwerken geef ik bijvoorbeeld de opdracht om tussen twee tafels een brug van papier te maken waar een speelgoedauto overheen moet kunnen rijden. Dit vinden deelnemers vaak leuk, én het geeft direct een goed beeld van waar de samenwerking stroef verloopt.”

Improviseer je veel tijdens het geven van trainingen?

“Ja, tijdens mijn trainingen improviseer ik heel veel. De leerdoelen van de cursisten moeten aan het eind van de training bereikt zijn, de weg hiernaartoe maakt niet zoveel uit. Dit maakt dat het oké is om af en toe een uitstapje te maken en iets te behandelen dat tijdens de training ter tafel komt, bijvoorbeeld door een vraag van een cursist of een situatie die ontstaat.

Vaak bedenk ik dan spontaan een passende oefening of heb ik er nog eentje in mijn achterhoofd die ik kan inzetten. Het is een erg doeltreffende manier van werken want zo kan ik direct inspelen op (nieuwe) leervragen die opkomen.

Toen ik net trainingen ging geven had ik een standaard programma waar ik niet ver van afweek. Naarmate ik meer ervaring opdeed durfde ik steeds meer te improviseren.”

Hoe ga je om met kritische vragen, weerstand en lastige deelnemers?

“Ik geloof niet in lastige deelnemers. Wat voor de één een lastige deelnemer is, is dat voor een ander totaal niet. Het heeft alles te maken met wat jou persoonlijk raakt en wat je confronteert met iets wat je lastig of ingewikkeld vindt. Als je dit inziet, kun je alweer milder naar deze ‘lastige’ cursist kijken.

Zelf voelde ik me als oudste kind altijd erg verantwoordelijk en wilde ik het voor mijn ouders en de mensen om me heen altijd goed doen. Op het moment dat er in mijn latere leven iemand in mijn training een kritische vraag stelde of alleen al een kritische blik in zijn ogen had kon ik weer in mijn kindrol schieten en veel zenuwen en spanning ervaren. Ik ben toen gaan inzien dat dat iets over míj zei. Het is vooral je mindset. Ik heb geleerd om op een hele andere manier naar dit soort situaties te kijken: de deelnemer is blijkbaar erg betrokken, wil veel leren en stelt daarom goede vragen. In de training Trainingstechnieken en -instrumenten gaan we hier ook op in. Je bent als trainer je eigen instrument, en het is belangrijk dat je het goed weet te bespelen.”

Nog laatste tips voor een goede training?

“Het belangrijkste is de praktijksituatie van de cursisten. Zorg ervoor dat je de theorie en oefeningen aan hun praktijk koppelt en je werkvormen doelgericht inzet.

En nog iets: heb plezier! Train met je hart en blijf bij jezelf. Bedenk dat het super leuk is om mensen iets te mogen leren. Dit zorgt ervoor dat je met plezier en zo ontspannen mogelijk voor de groep staat. Zo kun je als een vrij kind je ding doen en dat voelt fantastisch!”

Wat is Trainingstechnieken en -instrumenten bij ICM voor training?

De training Trainingstechnieken en –instrumenten bij ICM is speciaal ontwikkeld voor iedereen die regelmatig workshops, presentaties en trainingen verzorgt en daar beter in wil worden. Je vergroot je didactische vaardigheden: welke werkvormen gebruik ik? Hoe begeleid ik een rollenspel? Hoe ga ik om met lastige vragen? Je krijgt de belangrijkste handvatten mee om een goede training neer te zetten.

“Deze training is perfect geschikt voor mensen die niet per se trainer willen worden en het niet zien zitten om een half jaar lang opleiding te doen, maar wel beter willen worden in trainingen geven”, zegt Shirley. “Bijvoorbeeld mensen die op hun werk af en toe trainingen geven over zaken binnen hun expertise. Voor hen biedt Trainingstechnieken en -instrumenten bruikbare handvatten om deze trainingen goed te kunnen geven. Trainers die al meer ervaring hebben kunnen met deze training nieuwe werkvormen leren. De training is daarmee bestemd voor een brede doelgroep.”

Wil jij ook snel trainingen leren geven? Of als trainer extra technieken en instrumenten toevoegen aan je arsenaal? Bekijk hier de training.

Wil je vrijblijvend overleggen met een studieadviseur om te kijken of de training bij je past? Bel dan 030 29 19 888.