Online leren: de keerzijde

In mijn werk als trainer en projectmanager kom ik steeds meer gecertificeerde projectmanagers tegen die wel weten wát ze moeten doen, maar niet hóe ze dat moeten doen. Bij doorvragen blijkt dat velen van hen online hun certificaten hebben behaald. Is dit enkel online leren wel een goede ontwikkeling? Als ik de parallel naar autorijden trek, ben ik blij dat we in Nederland pas een auto mogen besturen als we een rijbewijs hebben. Een rijbewijs, we hebben dus een bewijs dat we mogen rijden. Naast het behalen van het theorie-examen hebben we rijlessen gehad met een bevoegde instructeur, we hebben ervaren hoe het voelt om achter het stuur te zitten en zelf te rijden onder leiding van iemand die daarvoor opgeleid is. Hoe zou het op de weg zijn als we ons rijbewijs online konden behalen?

Je moet er toch niet aan denken?

Je moet er waarschijnlijk niet aan denken, ik in ieder geval niet. In een auto stappen en weten wát je moet doen, maar niet hóe je dat moet doen. Gasgeven, schakelen, remmen, sturen, richting aangeven, voor je kijken, achter je kijken, je aan de snelheid houden, het gedrag van andere weggebruikers inschatten en je eindbestemming voor ogen houden en dat allemaal tegelijkertijd. Wat zijn de gevolgen als het niet goed gaat? En wat als er steeds meer van zulke automobilisten zijn?

Veel van de genoemde handelingen die we in de auto verrichten, kunnen we vergelijken met het werken in projecten. Ook daar doen we er veel van tegelijkertijd. Wat zijn dan de gevolgen als het niet goed gaat? In het gunstigste geval kost het alleen tijd en geld. En wat als er steeds meer van zulke projectmanagers zijn?

Leren, ervaren en groeien

Waarom willen steeds meer mensen enkel online leren? Ik weet het werkelijk niet. Oké, je kunt kennis opdoen waar en wanneer je wilt. Maar is dat écht het enige wat je wilt? De vrijheid om te studeren waar en wanneer jij wilt? Of wil je leren, ervaren en groeien en moet je daar gewoonweg tijd en prioriteit aan geven?

Tijdens je rijlessen leer je hoe je moet autorijden. Er zit een instructeur, een coach, naast je die je leert rijden, je op tijd kan corrigeren. Je ervaart hoe het autorijden in het echt werkt. Je krijgt het gevoel de auto onder controle te hebben. Je groeit doordat je steeds zelfverzekerder aan het autorijden bent.

Bij ICM geloven we in blended leren, waarbij online leren het klassikaal leren versterkt. Doordat je vooraf kennis opdoet, blijft er tijdens een klassikale bijeenkomst meer tijd over om te leren van elkaar. De trainer is je coach en je wisselt ervaringen uit met je medecursisten en de trainer. Bij projectmanagent ervaar je daardoor het managen van projecten en krijg je het gevoel je projecten onder controle te hebben. Kortom, je groeit doordat je steeds zelfverzekerder projecten aan het managen bent.

Denk goed na

Wat heb je aan een certificaat als je wel weet wát er moet gebeuren maar niet hóe je dat moet doen? Mijn advies: denk goed na waarom je een online training wilt volgen. Ik denk dat het een mooie basis is om kennis mee op te doen, maar leren, ervaren en groeien doe je nog steeds met en van elkaar.