Nieuwe coachees overtuigen met het schrijven van blogs: 5 tips

Veel mensen leren jou als coach voor het eerst kennen via je website, je social media of je folder. Natuurlijk wil je dan je lezer direct prikkelen om kennis met je te maken. En dat kan best. Een goede tekst trekt mensen over de streep en levert je mogelijk nieuwe coachees op. Deze tips helpen je een goed verhaal te schrijven:

1. Roep emoties op

Natuurlijk kun je je teksten vullen met opsommingen van wat je allemaal kan en doet. Maar de beslissing om voor jou te kiezen maakt een potentiële client uiteindelijk op gevoel. Daarom is het goed om ze emotioneel te raken met een verhaal. Verhalen roepen emoties op, en die geven je tekst meer overtuigingskracht dan wanneer je simpelweg feiten opnoemt.

2. Vertel iets wat je doelgroep wil weten

Of je nou teksten maakt voor je website, een blog of een socialmediapost, de vraag die je je altijd moet stellen is: wat heeft mijn lezer hieraan? Waarom moet hij dit weten? Wanneer de lezer beslist of hij verder leest, zal hij altijd overwegen: what’s in it for me? Zorg dus dat je iets te bieden hebt en de lezer er iets van opsteekt of geëmotioneerd of geïnspireerd raakt.

3. Deel je successen

Jouw potentiële cliënten zitten waarschijnlijk met een vraag of probleem en zoeken iemand die kan helpen. Ze weten nog niet dat jij dat kan zijn. Je kunt hen laten weten dat jij de aangewezen coach bent door op je website te zetten in welke vragen en problemen je gespecialiseerd bent.

Ook kun je inspelen op hun emoties door een verhaal te vertellen over een succes dat je hebt geboekt. Je beschrijft het zo dat je doelgroep zich erin herkent en door heeft dat jij hun problemen ziet en serieus neemt.

Veel coaches vinden het niet zo prettig om zichzelf op de borst te kloppen. Daarom is het zo fijn dat bij een succesverhaal je coachee de hoofdpersoon is, niet jijzelf. Jij bent simpelweg een handvat dat ze hebben gebruikt om zichzelf uit een dal te werken.

4. Begin met een anekdote

Je kunt natuurlijk een blog schrijven over hoe goed Transactionele Analyse of EMDR werkt en hoeveel mensen je ermee hebt geholpen. Maar je roept waarschijnlijk meer emoties op met een verhaal over een coachee die met een bepaalde vraag of een probleem bij je kwam en die een belangrijke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Of met een blog over een ontmoeting met een inspirator die veel indruk op je maakte.

Begin je je verhaal met zo’n anekdote, dan heb je de aandacht (en de emotie) van mensen meteen te pakken. Tip: Een anekdote kun je ook lenen. Vertel bijvoorbeeld over een beroemd iemand, iets wat je in het nieuws las of over hoe dieren iets doen.

5. Show don’t tell

Hoe wordt een verhaal nou écht lekker smeuïg? Hiervoor kun je een techniek gebruiken die veel roman- en thrillerschrijvers ook gebruiken: show don’t tell. Door deze simpele truc trek je je lezers helemaal in je verhaal. Als coach heb je waarschijnlijk een goed opmerkingsvermogen en registreer je de lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en reacties van je coachees. Gebruik dit talent om je teksten levendig te maken. Vermijd feiten-woorden als ‘zenuwachtig’ of ‘ontspannen’ en vervang deze door omschrijvingen. Vertel beeldend hoe iemand eruitziet: ‘trillende handen’, ‘een open blik’, ‘rustige ademhaling’, ‘gekrulde mondhoeken’, etc.

Bovenstaande tips lenen zich goed voor een blog of column voor je website. Maar wil je eens wat anders proberen en je verhaal in een andere vorm gieten? Denk dan eens aan:

  • Lijstjes: 11 redenen om, 7 manieren waarop, de 5 beste tips voor… Mensen zijn gek op lijstjes.
  • Vraag en antwoord: zet een vraag in je kop (Waarom krijgen juist jonge mensen een burn-out?) en geef antwoord in de tekst eronder.
  • How-to’s: mensen zoeken vaak advies, geef ze dat. (Hoe begin je met meditatie? Hoe praat je een ruzie uit?)
  • Interview: bevraag een coachee, expert of inspirator, in het echt of via videochat, en schrijf de interessantste antwoorden op.
  • Recensie: bespreek een boek, film of documentaire vanuit jouw expertise.

Dit artikel is een fragment uit de e-learningsmodule ‘Beter schrijven, meer coachees’ op Coachfinder.nl. Als je lid bent van Coachfinder kun je naast deze module ook andere modules volgen over het vergroten van je online zichtbaarheid, personal branding en het verbeteren van je website. Wil je nog beter zichtbaar worden voor toekomstige cliënten? Word lid van Coachfinder