Hoe maak je van jouw dag een goede dag?

Onze aandacht richt zich makkelijk op zaken, mensen en momenten waar we tegenop zien. Ons reptielenbrein is nou eenmaal gericht op het ontdekken van gevaar en risico. Deze denkwijze bezorgt ons alleen niet altijd een ‘goede dag’. Eén van de meest effectieve manieren om wel te zorgen voor een ‘goede dag’ is door jezelf de vraag te stellen: hoe wil ik deze dag doorbrengen?

Breng jezelf op andere gedachten

Omdat onze aandacht snel gefocust is op de minder leuke dingen hebben we bij de start van een dag soms meer aandacht voor mogelijke problemen. Dit versterkt wanneer er dingen staan te gebeuren waar je tegenop ziet, dagen waarop je juist energie nodig hebt om op een goede manier met die zaken om te gaan.

Op zo’n moment kun je gebruikmaken van één van de belangrijkste mechanismes in het beïnvloeden van onze stemming en energie: jezelf op andere gedachten brengen.

Visualiseer je dag

Stel jezelf bij de start van jouw dag de vraag: hoe wil ik deze dag doorbrengen? Hoe wil ik me voelen? Wat zal mij helpen om er een goede dag van te maken?
Door deze vragen aan jezelf te stellen, help je jezelf om beelden en ideeën te vormen over hoe je dag er nog meer uit kan zien, op een manier die goed voelt voor jou.

Dus stel je voor, je hebt een korte nacht gehad, er ligt een stapel werk waar je tegenop ziet, je stelt jezelf de vraag en jouw antwoord is: ik wil vandaag gefocust zijn. Op dat moment gaat jouw aandacht naar alle manieren die jij kent om gefocust te werk te gaan. Je ‘ziet’ hoe je dan aan het werk bent, je hoort wat je dan tegen collega’s zegt en je weet weer precies hoe het voelt om gefocust te zijn.

Wat het ook is dat jou een goede dag zal bezorgen: nieuwsgierigheid, scherpte, mildheid, gezelligheid, grenzen stellen, avontuur, humor, op jezelf zijn, aandacht voor anderen, pret, relativering of liefde, je aandacht zal zich richten op alles dat jij in je hebt om je dag op die manier door te brengen. Hiermee vergroot je in hoge mate de kans dat je dat ook doet.

De 3 stappen naar een goede dag

  • Sta stil bij hoe je je voelt en wat er staat te gebeuren.
  • Stel jezelf de vraag: wat gaat mij helpen om er een goede dag van te maken?
  • Verbeeld jezelf hoe die goede dag eruitziet; zie jezelf handelen en zie voor je hoe anderen daar op reageren.

Doe dit heel bewust drie weken lang en je zult merken dat het een automatisme wordt.

Ik wens je een goede dag!

 

-Yvonne Vermeer

Meer in Persoonlijke groei