Leren en Ontwikkelen: waar hebben we het nu eigenlijk over?

8 redenen waarom performance het belangrijkst is’, ‘Waarom e-learning onmisbaar is in leertrajecten’3 redenen waarom Virtual Reality de toekomst voor leren is…..

Je kent het wel: je scrolt door je LinkedIn feed en je ziet ze weer. Tal van artikelen over allerlei nieuwe ontwikkelingen. De heilige graal, verschillende gouden sleutels en succesformules passeren de revue. Het is enorm interessant wat je leest, maar wat biedt het nu echt voor hulp?

Als ontwikkelaar van leerprogramma’s merk ik dat de artikelen me wel inspireren, maar het ondersteunt me tot nu toe weinig in het écht verbeteren van leerprocessen.

Gedragsverandering

Leerprocessen gaan over gedragsverandering en om dat mogelijk te maken moet je concreet worden in de beoogde verandering. Wil je iets leren? Prima, maar wat dan? Dit is een vraag die veel van onze trainers stellen in hun trainingen. Deelnemers weten zich vaak geen raad: “Ik wil tools om beter te communiceren” of “Ik wil dat mijn collega wél meegaat in de verandering op onze afdeling”. Allerlei wensen die legitiem zijn, maar is dat echt de reden dat ze in deze training zitten?

Na wat verder doorgraven weet een trainer vaak wel de achterliggende motivatie te vinden die nodig is om verder te gaan, maar zelfs dan acteert men nog vaak op een gevoel. Dat is niet genoeg, althans niet voor de mensen die na de training echt beter willen presteren op de werkvloer.

Als het prestatieverbetering is wat je zoekt kun je maar beter snel specifiek worden. Zelfs een ‘traditioneel’ leerdoel dat SMARTI (bah!) is gemaakt is nog steeds niet genoeg om daadwerkelijk te veranderen. Waarom? Omdat er zoveel meer bij komt kijken dan goede intentie en vage motivatie.

Rubrics

Bij ICM opleidingen & trainingen gebruiken we steeds vaker rubrics. Rubrics zijn schematische weergaven van gedrag. Ze helpen bij het verhelderen en concretiseren van aan te leren gedrag. Rubrics bestaan uit twee elementen:

  1. Competenties
  2. Jouw niveau op deze competenties

Door competenties in verband te brengen met niveau ga je als ontwikkelaar of trainer actief nadenken over welke gedragingen daadwerkelijk het verschil maken. Is het van belang dat je voorbeelden kan benoemen? Is het van belang dat je theorie kan verbinden aan je eigen praktijk? Al dit soort vragen moeten beantwoord worden. Dat is soms lastig, maar de voordelen van de uitkomst zijn geweldig:

  • Rubrics maken gedrag concreet
  • Aan het begin van de opleiding kan er een nulmeting worden gedaan
  • Deelnemers hebben inzicht in hun leerpad
  • Deelnemers kunnen betrouwbaar worden beoordeeld
  • Het nodigt uit om feedback te geven en te ontvangen

Bovenstaande voordelen zijn belangrijk, omdat veel mensen wel wíllen leren maar niet weten hoe. Het gebruikmaken van rubrics helpt om gewenst gedrag te concretiseren en leerpaden inzichtelijk te maken voor mensen die hun prestaties willen verbeteren of een nieuw vak willen aanleren. Dit helpt enorm bij hun persoonlijke ontwikkeling.

Wanneer ik artikelen lees over allerlei trends in Leren en Ontwikkelen, vraag ik me weleens af of men niet te ver afdrijft van de basis. Mijn tip: Maak concreet wat je wilt leren, dan weet je wat je moet doen om tot betere prestaties te komen.

Voorbeeld van een simpele rubric uit de ICM Trainersopleiding in 5 maanden: