De Kracht van Content Marketing

“The proof of the pudding is in the eating”

Een pudding kan er mooi uitzien, alleen door hem te proeven weet je hoe lekker hij is. Marketing – en verkoopteksten zeggen vaak hoe lekker de pudding is, en Content Marketing laat het je proeven! Het is een oeroud principe met een nieuwe naam.

Terug in de tijd met PTT Post

Toen ik in 1990 samen met mijn vriend en collega Rob Woelinga het opleidingsinstituut IDMK begon, was onze start volledig op dit principe gebaseerd. De doelgroep bestond uit bedrijven die meer dan vier keer per jaar een mailing verstuurden (dat ging toen nog alleen via de post en was een miljardenindustrie). De adressen van die doelgroep waren niet zo gemakkelijk te vinden. PTT Post had deze adressen en wij kochten het recht om deze adressen één keer te mogen gebruiken voor een mailing. We stuurden naar 25.000 adressen een brief waarin we een gratis boekje beloofden. Een boekje met 25 praktische tips om direct meer respons op mailings te krijgen.

Hoe een campagne er toen uitzag

We verstuurden 25.000 brieven met aanvraagkaart voor het gratis boekje. De response was 22%, in totaal 5500 aanvragen. Daarmee werden die adressen ons eigendom en kosten hiervoor in 1990 waren ruim ƒ65.000,- (gulden).

Resultaten direct daarna:
• 1e mailing aan de aanvragers: 143 cursisten à ƒ895,-
• 2e mailing aan de aanvragers: 66 cursisten à ƒ1.795,-
• 3e mailing aan de aanvragers: 94 cursisten à ƒ895,-

De kosten voor het schrijven van het boekje zijn niet meegerekend. Dat deden we zelf. Als je deze actie nu zou doen met een e-boek, dat je aanbiedt via 25.000 e-mailings, zou dit slechts een fractie van de kosten van 26 jaar geleden bedragen. Geen gedrukte brieven, geen enveloppen, geen gedrukt boekje en geen portokosten. Alles kan nu digitaal. Daarom is Content Marketing juist nu zo kansrijk. Dat was het 26 jaar geleden ook al, alleen kostte het toen veel meer en bijna niemand deed het. Daardoor was het destijds extra onderscheidend.

Drie basisprincipes van Content Marketing

1. Deel voor jouw klant of prospect inhoudelijk waardevolle informatie met de smaak van jouw pudding
2. Het recht om te mogen communiceren moet je verdienen
3. Het (e-mail)adres van iemand die een positieve ervaring met jou heeft is goud waard

Geschreven door: Wim van der Mark