Kennis delen is kennis vermenigvuldigen: Strategisch Opleiden bij de NOS

Op 25 augustus kwamen zo’n 500 HR(D) professionals samen om met én van elkaar te leren op de HR Kennisparade georganiseerd door ICM, in het sfeervolle Fort Voordorp in Groenekan.

Met best practices workshops, trainingen,  seminars, een schoolbus met gratis ICM boeken en een Kennisplein met activiteiten als een lachworkshop, was er veel te kiezen!

Karen Willems, coördinator van de NOS Academie gaf de workshop ‘Strategisch opleiden bij de NOS’. Ik heb het team van de NOS Academie namens ICM afgelopen half jaar getraind op dit onderwerp met als doel de theorie meteen in de praktijk brengen.

Wat is de NOS Academie?

‘De NOS Academie startte in 2005 met specifieke journalistieke vaardigheidstrainingen’, vertelt Karen tijdens de HR Kennisparade. ‘Deze interne trainingen voor en door NOS professionals zijn nog steeds belangrijk binnen het aanbod van de NOS Academie. Naast eigen en ingekochte opleidingen en trainingen is het aanbod afgelopen jaren verbreed en zijn er inmiddels ook maatwerktrajecten per afdeling, talentprogramma’s, loopbaancoaching en samenwerkingen met andere Academies. Er is dus een aantrekkelijke jaarkalender met leerinterventies voor de 650 NOS-medewerkers’. Karen ondersteunt haar verhaal tijdens de workshop met tal van aansprekende voorbeelden en foto’s van het leren binnen de NOS.

PerformanceWat is nu de volgende stap voor de NOS?

De NOS heeft de stap van trainen naar leren dus al gemaakt. De volgende stap is van leren naar actief ontwikkelen in je (toekomstige) functie, de performance. Leren wordt dan nog meer geïntegreerd met werken. Dat klinkt mooi, maar wat houdt dat dan in? En vooral, hoe doe je dat?

Naar Strategisch Opleiden

De drie medewerkers van de NOS Academie wilde eerst zichzelf verder versterken in de bekwaamheid van strategisch opleiden, voordat zij dit beleid gingen opzetten voor NOS.
ICM heeft een maatwerktraject ontwikkeld voor het team van de NOS Academie, met trainingsdagen, coachingsmomenten en een rijke, doorlopende digitale leeromgeving. Op deze manier werd al lerende meteen veel geproduceerd door de NOS Academie voor de stap naar Strategisch Opleiden. Zo zijn:

  • De visie op leren binnen de NOS geschreven en besproken
  • Een Strategisch Opleidingsplan geschreven waarin strategische doelen van de NOS gekoppeld zijn aan de volgende stap in competenties van leidinggevenden en medewerkers
  • Leerinterventies geformuleerd die passen bij de behoeften van de organisatie
  • De trends in leren onderzocht (zoals performance support, personalisation, gamification, 70:20:10, Return on Learning) die passen bij de stap die NOS aan het maken is (zoals Mobile Journalism, Storytelling)

‘We hebben nu een goed beeld van ontwikkelingen in leren binnen en buiten de NOS’, vertelt Karen tijdens de workshop. ‘We beseffen dat werken bij NOS leren is en andersom. Dit traject met ICM is de eerste stap geweest op weg naar Strategisch Opleiden, waarin we vooral kennis hebben opgedaan en geoefend hebben. We realiseren ons dat we moeten blijven leren in dit vak en onze visie moeten blijven uitdragen. We willen bovenal in verbinding blijven met onze NOS-collega’s, zodat we samen werken aan onze ambitie om Altijd en Overal te zijn’.

Cameraman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.