Dit is de beste manier om te leren

In 1999 was ik acht jaar oud en gaf ik al mijn zuurgespaarde zakgeld uit aan mijn nieuwe liefde: Pokémon. Ik zat iedere zaterdagochtend om half 9 voor de televisie om de nieuwste afleveringen te kijken, had een multomap waarin ik mijn verzameling Pokémonkaarten bewaarde en praatte er met mijn broertjes zó veel over dat het woord ‘Pokémon’ op een gegeven moment verboden werd tijdens het avondeten.

Naast die multomap met kaarten was mijn Gameboy Color – mét bijbehorend spelletje – mijn meest waardevolle bezit. Ik had er speciaal mijn spaarvarken voor geplunderd, was samen met mijn moeder naar de dichtstbijzijnde Intertoys gereden en zat bij thuiskomst al te spelen voordat ik goed en wel mijn jas had uitgetrokken.

New Game

Zodra ik mijn Gameboy aanzette, wierp zich echter een drempel op. Op het startscherm stonden drie woorden:

Continue
New Game
Option

Ik was acht jaar en sprak, behalve ‘yes’, ‘no’ en ‘please’, nog geen woord Engels. Ik had dus drie opties: 1) er een woordenboek bij pakken en elk onbekend woord opzoeken, 2) alles wat ik niet begreep aan mijn moeder vragen en 3) gewoon maar een beetje rondklikken en kijken hoe ver ik zou komen. Ik koos voor dat laatste.

Learning by doing

Dat is dus hoe ik mijn eerste Engelse woorden leerde. Als ik op ‘continue’ klikte, kon ik verder gaan met een al eerder opgeslagen spel, met ‘new game’ begon je aan een nieuw spel en klikken op ‘option’ resulteerde in een hoop abracadabra die ik lekker links liet liggen.

In de wereld van leren en ontwikkelen noemen we dit concept ‘learning by doing’ – of in gewoon Nederlands: ‘al doende leert men’. Voor mij werkt die manier van leren ontzettend goed, blijkt, want na een paar weken non-stop Pokémonnen kende ik nog veel meer woorden: bicycle, attack, item, cancel, run, agility, defense, defeat – niet dat ik wist hoe je die woorden moest uitspreken, maar ik had in ieder geval een globaal besef van wat ze betekenden.

En ik ben niet de enige. Ik ken enorm veel mensen die niet zozeer Engels hebben leren spreken op de middelbare school, maar gewoon door games te spelen. Het leren van de grammaticaregels en het stampen van woorden heeft absoluut de puntjes op de i gezet en ervoor gezorgd dat ik mijn schoolexamens kon halen, maar door te gamen krijg je al heel snel een gevoel van hoe Engels ongeveer in elkaar zit. De kennis die je vervolgens opdoet, hoef je alleen maar in te passen in de kaders die je onbewust al hebt.

Hersenen

Frank Leoné, die afgelopen 16 maart op de Learning Experience Design Conference de workshop Neuroscientific Gamification verzorgde, gaf een heel bevredigend antwoord op de vraag hoe het toch komt dat ‘learning by doing’ zo goed werkt. Onze hersenen blijken namelijk niet gemaakt te zijn om na te denken, maar om in actie te komen. Ga maar na: grote dieren hebben over het algemeen een groter brein dan kleine dieren, want ze hebben een veel groter lijf dat in beweging moet komen, maar ze zijn niet per definitie intelligenter dan dieren met een kleiner brein. Een kraai is bijvoorbeeld minstens zo intelligent als een olifant.

Je brein maakt continu een model van de wereld en probeert aan de hand daarvan alles te voorspellen. Heb je weleens een chocoladerozijn in je mond gestopt in de overtuiging dat het een chocoladepinda was? Of gedacht dat je een slok 7-up ging nemen terwijl er toch echt spa rood in je glas zat? De kortsluiting die je brein op dat moment maakt, is bijzonder onprettig, maar je model groeit er vervolgens wel van: zo’n fout maak je niet snel twee keer.

 “Experience is food for the brain”

Dat is dus leren in zijn meest basale vorm: in het diepe springen, kijken hoe ver je komt en vervolgens je model bijstellen. Niet weten wat er gaat gebeuren is doodeng, maar het is een stuk effectiever dan uren boven de studieboeken hangen.

Daarom experimenteren we bij ICM constant met het creëren van leeroplossingen waarbij ‘doen’ centraal staat. Want waarom zou je een cursist alleen kennis aanbieden terwijl zijn brein daar eigenlijk niet op gebouwd is?

Wil je zelf eens ervaren hoe goed Learning by Doing werkt? Bekijk dit voorbeeld dan eens. Mij heeft het voor de volle 100% overtuigd.