Open of gesloten: de invloed van je houding tijdens een presentatie

Wanneer je met je armen over elkaar staat heb je een gesloten houding en wanneer je je armen naast je lichaam houdt heb je een uitnodigende, open houding. Met dat idee zijn we allen bekend. Maar wat voor invloed heeft die houding op je publiek, en hoe kun je het moment van ontspanning sneller bereiken?

Waar laat ik mijn handen tijdens het praten?

Een mooi uitgangspunt is de basishouding: je armen en handen naast je lijf laten hangen. Dit voelt misschien wat raar en houterig, maar wanneer je een presentatie geeft is dit voor de kijker prima en ben je helemaal zichtbaar.

Het grootste geheim is je passie. Zodra je spreekt vanuit een verhaal waar jij gepassioneerd over bent, denk je helemaal niet na over waar je je handen moet laten. Je handen gaan helemaal mee met de passie en het vuur dat jij in je verhaal steekt. Die handen zijn dan ineens een instrument geworden die je verhaal met gemak ondersteunen.

Wat je in ieder geval niet moet doen

Maar soms moet je een verhaal vertellen waar je minder gepassioneerd over bent. Wees je dan bewust van de volgende effecten:

  • Handen voor je mond: onhandig want niemand verstaat je
  • Handen op je rug: dat vertraagt
  • Handen voor je keel: dat grijpt het publiek bij de keel
  • Met je handen in elkaar gevouwen: dat maakt je een dominee
  • Met je handen in je broekzakken: is lekker nonchalant en wordt gemakkelijk begrepen als arrogant
  • Iets in je handen, een pen, velletje papier of een afstandsbediening: dat leidt vooral af
  • Handen voor je buik of nog lager: dat is ook niet fijn.

Wees een dirigent

Denk eens aan een dirigent. Wat doet een dirigent als hij het orkest wil laten beginnen? Hij maakt een uitnodigende geste, met de palmen naar boven, armen in een soort cirkel. Hij ademt in en uit en op de uitademing zet het orkest in. Er gebeuren hier twee interessante dingen.

  1. Zijn armen zijn uitnodigend. Heb je ooit wel eens een dirigent een orkest zien laten spelen doordat hij zijn armen als een stopteken van de politie laat zien? Uit mijn eigen ervaring, pianist bij vele musicals, weet ik dat dat niet werkt. De dirigent nodigt uit!
  2. De dirigent ademt mee met wat er moet gaan klinken. De juiste adem, met de juiste snelheid en intensie geeft al een beeld van de muziek die moet gaan klinken. Dat is het muzikaal voorstellingsvermogen.

En jij kunt dit ook. Vertel je verhaal met uitnodigende armen en wissel af. Alsof je een muziekstuk dirigeert dat jij al een keer gehoord hebt. Jij weet wat er gaat klinken en je hebt een interne voorstelling: laat je armen meedoen. Het zal je zeker weten ondersteunen.

Welke snelheid hebben je gebaren?

Stel, je staat in een zwembad en beweegt je armen door het water, die snelheid die je dan hebt is de goeie snelheid voor gebaren.

En dan nog even over de handpalmen. Het laten zien van je palmen werkt heel uitnodigend. Of iemand dit beheerst is goed te zien bij de vragenronde. Als je vragen stelt aan het publiek, laat je je handpalmen zien. De vraag die je stelt ligt dan bij wijze van spreken op je palmen. Jij kunt die vraag alle kanten op laten gaan en zodra de vraag beantwoord is, kaats je deze weer terug. Alsof je een bal op je racket houdt en dan weer terugspeelt.

Met je handen en je armen maak je gebaren die het verhaal ondersteunen. Ze dienen om je verhaal te versterken, te duiden, aan te vullen, om uit te nodigen. Ze zijn er voor de helderheid.

Inspiratie

In de onderstaande video’s zie je twee héél verschillende stijlen van handen gebruik. Dit zijn extremen die in energie verschillen. Welke inspireert jou het meest?

Steve Ballmer: https://www.youtube.com/watch?v=I14b-C67EXY
Eckhart Tolle: https://www.youtube.com/watch?v=XgFugIfRlp0

 


Meer in Communicatie