Marga Rijken: “Ik wil dat iedere training een verrijking is voor de cursisten en ik ben daarin erg open minded” 

Even voorstellen… Dit is Marga Rijken! Marga wordt door deelnemers omschreven als een professionele, mensgerichte trainer die theorie soepel vertaalt naar praktijk en veel parate kennis heeft. Ze is vol energie en gepassioneerd over haar vak. Na haar studie psychologie werkte ze als trainer, coach en consultant en deed ze ervaring op in verschillende organisaties. De afgelopen tien jaar verdiepte ze zich in positieve psychologie en ontwikkelde ze zich als zzp’er voor én met opdrachtgevers om persoonlijk leiderschap in organisaties te versterken. Maak kennis!

Hoe ben je bij ICM terechtgekomen?

“Na zo’n twintig jaren  voor mezelf te hebben gewerkt, kwam ik erachter dat er nog maar weinig trainingselementen in mijn werk zaten. Die begon ik echt te missen. Ik sprak ooit met een collega van ICM op een congres en ik dacht: laat ik haar eens bellen en vragen of ik misschien parttime bij ICM kan komen trainen. Natuurlijk vroeg ze me eerst wat ik allemaal in huis had. Na een tijdje werd ik teruggebeld met de vraag of ik de opleiding Positieve Psychologie wilde opzetten en ontwikkelen voor ICM. Ik heb toen gezegd dat ik dat zeker wilde doen, maar dat ik hem dan ook wilde geven. Ik vind dat een training, net als een theatervoorstelling, een ‘try-out’ nodig heeft. In de praktijk kom je er pas achter wat wel en niet werkt. Ik geef de opleiding nu al een aantal jaar en nog steeds kijk ik waar gesleuteld kan worden, ik denk dat dat heel belangrijk is om te blijven doen.”

Hoe ervaar je samenwerken met ICM?

“Mijn eerste indruk van ICM was heel positief. Wat ik merkte toen ik daar kwam is dat er zo’n ongelofelijk plezierige sfeer hangt met enorme werklust om samen te bouwen en mooie producten te maken. Er is veel aandacht voor elkaar, de cursisten en de docenten. Het draait ook veel om positiviteit bij ICM en dat past natuurlijk erg goed bij mij!”

Hoe zou je jezelf als trainer omschrijven?

“Ik heb een losse manier van lesgeven. Ik vind het heel belangrijk om in te spelen op de behoeften van de groep en de stof zoveel mogelijk te verbinden met hun eigen ervaringen. Binnen de kaders van de opzet blijf ik altijd sleutelen aan het programma van de opleiding. Iedere groep heeft waardevolle feedback, die ik in de volgende groep weer meeneem. Ik ben erg gedreven om het leren op gang te brengen. Ik wil dat iedere training echt een verrijking is voor de cursisten en ik ben daarin erg open minded. Je hoeft niet op een bepaalde manier in elkaar te zitten om het te laten lukken. Ik probeer daarin open te staan en onpartijdig en onbevooroordeeld te zijn.”